• Anonym (Undrar)

Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?

Samt är det skillnad om det bara är omyndiga hemma?
    Om de ringer på och frågar om vi haft vattenläckage eller dyl och får nekande svar, vilka rättigheter har de att gå in ändå?

Grannen under fick vatten in genom taket/väggen och de ville in utan förvarning när en 17-åring (som dessutom ser flera år yngre ut) var ensam hemma.

• Svar på tråden Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?
  • molly50
    Anonym (FYI) skrev 2022-05-31 22:50:28 följande:
    En person är inte "de flesta". Konstigt att du aldrig fått fläktsystemet undersökt t ex eller att en sotare behövt gå in i lägenheten eller någon annan orsak. När jag bodde i min första lägenhet skulle den kontrolleras en gång om året, minst. Det kanske snarare är skillnad mellan hur väl hyresvärdarna tar hand om sina bostäder.
    Men ska de göra sådana underhållsarbeten t ex så brukar de skicka en lapp innan så att man är förberedd.
    Och så att de får veta om de t ex behöver gå in med huvudnyckel eller om husdjur finns i bostaden.
    Jag bodde i hyresrätt under många år och har heller aldrig upplevt att hyresvärden gått in utan förvarning.
    I TS fall var det kanske mer akut då det rörde sig om en vattenläcka.
    Och TS borde kanske ha förberett dottern lite bättre.
    Men hyresvärden kunde också ha hanterat situationen bättre och bett om att dottern ringde upp sina föräldrar t ex.
  • Glinda från Oz

Jättebra att de gick in, jag hade varit tacksam. Vill du ha en vattenläcka hos dig? Din dotter är 17 år och snart vuxen. Beroende på hur allvarlig hennes autism är ska hon inte lämnas själv hemma alternativt behöver hon hjälp av habiliteringen och psykiatrin för sina psykiska besvär. Är tanken att hon ska bo själv så småningom så kan det här lika gärna hända henne och vad ska hon göra då, ringa dig? 

Jag undrar också om hon förklarade att hon hade autism för hyresvärden annars kan de omöjligt ta hänsyn till det.

• Anonym (Hyresgäst)
    Anonym (FYI) skrev 2022-05-31 22:50:28 följande:
    En person är inte "de flesta". Konstigt att du aldrig fått fläktsystemet undersökt t ex eller att en sotare behövt gå in i lägenheten eller någon annan orsak. När jag bodde i min första lägenhet skulle den kontrolleras en gång om året, minst. Det kanske snarare är skillnad mellan hur väl hyresvärdarna tar hand om sina bostäder.
    Det är klart att hyresvärden gått in i min lägenhet, men aldrig akut utan alltid efter överenskommelse. En rutinkontroll av ventilationen är knappast akut. 
  • Anonym (Hyresgäst)
    EpicF skrev 2022-05-31 23:00:16 följande:

Anonym(Hyresgäst): Utveckla vad? Grattis till att det aldrig hända dig/din lägenhet/hyreshuset något som gjort att hyresvärden måste gå in akut. Finns inget mer att utveckla. 

Man gratulerar generellt folk när något lite ovanligt, men trevligt, har hänt. Att aldrig ha upplevt vattenläcka eller brand i sin lägenhet är tvärtom mycket vanligt. 
  • Anonym (S2)
    Anonym (Hyresgäst) skrev 2022-05-31 22:41:43 följande:
    Fast jag har bott i hyresrätt i över 40 år och har aldrig varit med om att hyresvärden behövt gå in. Jag tycker inte att det är konstigt om inte TS tänkt på att förbereda dottern på något som de flesta aldrig någonsin kommer att uppleva. 
    Bara för det aldrig hänt er så förstår du väl att det kan hända att det behövs? Så konstig kommentar. 
  • Anonym

Jag förstår att detta blev en obehaglig situation för din dotter.
    Men det var en akut situation.
    Om det hade läckt in vatten i er lägenhet så hade väl ni varit tacksamma om någon tagit reda på varifrån vattnet kom så att det kunde åtgärdas?
    Ni kan ju vara lättade över att felet inte finns i er lägenhet för då hade ni haft hantverkare i er lägenhet en tid framöver för reparationer

• Anonym (Hyresgäst)
    Anonym (S2) skrev 2022-05-31 23:24:44 följande:
    Bara för det aldrig hänt er så förstår du väl att det kan hända att det behövs? Så konstig kommentar. 

Jag skrev inte att det inte kan hända. Det har du hittat på själv. Jag skrev att det är väldigt ovanligt och därför inte konstigt att TS inte tänkt på att förbereda dottern på att det kan inträffa.

Någon la fram det som att det ju är självklart att man som förölder berättar för sina barn att det kan bli vattenläckor och då måste man släppa in hyresvärden. Men man kan inte förbereda sina barn för precis alla eventualiteter. I så fall ska TS också berätta att TV:n kan gå sönder, en hök kan landa på balkongräcket, grannens klockradio kan haka upp sig, kylskåpets termostat kan börja pipa, benet på soffan kan gå av, en boll från ett förbipasserande barn kan spräcka fönsterrutan i köket mm mm. Listan kan göras oändlig. 

Vi kan inte förbereda våra barn för precis allt, TS dotter löste situationen genom att ringa sina föräldrar. Ett bra sätt, tycker jag. Hade hyresvärden varit lite mer förstående hade hen kunnat be dottern göra det direkt istället för att bli arg och skrämma tonåringen ytterligare. 

• Anonym (Hyresgäst)
    Anonym skrev 2022-05-31 23:28:24 följande:

Jag förstår att detta blev en obehaglig situation för din dotter.
    Men det var en akut situation.
    Om det hade läckt in vatten i er lägenhet så hade väl ni varit tacksamma om någon tagit reda på varifrån vattnet kom så att det kunde åtgärdas?
    Ni kan ju vara lättade över att felet inte finns i er lägenhet för då hade ni haft hantverkare i er lägenhet en tid framöver för reparationer

Det är lite så jag också tänker. Ibland händer oväntade och obehagliga saker.

Vi kan inte förbereda våra barn för precis allt. Vi kan inte skydda dem från allt som är skrämmande. Men vi kan förklara varför det blev som det blev. Och trösta. 

• Anonym (Undrar)

Enligt min dotter identifierade de sig inte, för henne var det två främmande män som försökte ta sig in i hennes hem. Det kunde lika väl ha varit tjuvar i hennes värld.

• Anonym (Fru till autistisk man)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-06-01 04:15:06 följande:

Enligt min dotter identifierade de sig inte, för henne var det två främmande män som försökte ta sig in i hennes hem. Det kunde lika väl ha varit tjuvar i hennes värld.

Fullt förståeligt. Läs mitt tidigare svar i tråden.
Svar på tråden Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?