• Anonym (Undrar)

Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?

Samt är det skillnad om det bara är omyndiga hemma?
    Om de ringer på och frågar om vi haft vattenläckage eller dyl och får nekande svar, vilka rättigheter har de att gå in ändå?

Grannen under fick vatten in genom taket/väggen och de ville in utan förvarning när en 17-åring (som dessutom ser flera år yngre ut) var ensam hemma.

• Svar på tråden Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?
  • Anonym (Jfkf)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-05-31 20:30:43 följande:

Jag fattar att de får gå in om det på riktigt är akut, men att en sjuttonårig tjej ska behöva släppa in främmande män utan förvarning för en sån här sak ställer jag mig negativ till. Då borde de erbjudit att hon kunde ringa sina föräldrar så de fick prata med dem innan eller så åtminstone, så de vet att de är där och kan komma hem om de önskar.

Äh. 
  • Anonym (Jfkf)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-06-01 04:15:06 följande:

Enligt min dotter identifierade de sig inte, för henne var det två främmande män som försökte ta sig in i hennes hem. Det kunde lika väl ha varit tjuvar i hennes värld.

Det där däremot är ju lite sådär. Men de brukar väl ha arbetarkläder? Där det står vart de jobbar. Visst man kan fejka det med men ofta har man ju sett dem i området innan också 
  • Anonym (Jfkf)
    Glinda från Oz skrev 2022-05-31 23:11:12 följande:

Jättebra att de gick in, jag hade varit tacksam. Vill du ha en vattenläcka hos dig? Din dotter är 17 år och snart vuxen. Beroende på hur allvarlig hennes autism är ska hon inte lämnas själv hemma alternativt behöver hon hjälp av habiliteringen och psykiatrin för sina psykiska besvär. Är tanken att hon ska bo själv så småningom så kan det här lika gärna hända henne och vad ska hon göra då, ringa dig? 

Jag undrar också om hon förklarade att hon hade autism för hyresvärden annars kan de omöjligt ta hänsyn till det.

Precis 
  • Anonym (FYI)
    molly50 skrev 2022-05-31 23:04:35 följande:
    Men ska de göra sådana underhållsarbeten t ex så brukar de skicka en lapp innan så att man är förberedd.
    Och så att de får veta om de t ex behöver gå in med huvudnyckel eller om husdjur finns i bostaden.
    Jag bodde i hyresrätt under många år och har heller aldrig upplevt att hyresvärden gått in utan förvarning.
    I TS fall var det kanske mer akut då det rörde sig om en vattenläcka.
    Och TS borde kanske ha förberett dottern lite bättre.
    Men hyresvärden kunde också ha hanterat situationen bättre och bett om att dottern ringde upp sina föräldrar t ex.
    Precis, vid de där återkommande undersökningarna fick man alltid en lapp men hyresvärden har rätt att gå in i lägenheten oavsett, det är grunden, och i ett akutfall finns det ju ingen tvekan om att de har all rätt att gå in.

Ts kanske hade kunnat förbereda sin dotter, inte på just denna situation, men att det självklart kan komma främmande och ringa på dörren för olika syften. Det måste de ju nästan ha gått igenom några gånger eftersom dottern är så gammal. Däremot tror jag inte att vaktmästaren/hyresvärden nödvändigtvis hade uppfattat dotterns npf-problematik utan sett henne som en vanlig 17-åring och visst, de hade säkert kunnat prata med ts i telefon men om det sker före eller efter undersökningen beror mest på hur akut ärendet var.
  • Anonym (FYI)

Enligt min dotter identifierade de sig inte, för henne var det två främmande män som försökte ta sig in i hennes hem. Det kunde lika väl ha varit tjuvar i hennes värld.

Som du säger. "Enligt din dotter", som är autistisk och blev både chockad och stressad i situationen. Det kan mycket väl vara så att de berättade vilka de var och varför de var där men att hon knappt hann uppfatta det i stunden. Att kräva ID-handling av någon känns lite överdrivet och det är troligen så att hantverkare etc inte ens har sånt med sig i sina arbetskläder.
  • molly50
    Anonym (FYI) skrev 2022-06-01 07:39:08 följande:
    Precis, vid de där återkommande undersökningarna fick man alltid en lapp men hyresvärden har rätt att gå in i lägenheten oavsett, det är grunden, och i ett akutfall finns det ju ingen tvekan om att de har all rätt att gå in.

Ts kanske hade kunnat förbereda sin dotter, inte på just denna situation, men att det självklart kan komma främmande och ringa på dörren för olika syften. Det måste de ju nästan ha gått igenom några gånger eftersom dottern är så gammal. Däremot tror jag inte att vaktmästaren/hyresvärden nödvändigtvis hade uppfattat dotterns npf-problematik utan sett henne som en vanlig 17-åring och visst, de hade säkert kunnat prata med ts i telefon men om det sker före eller efter undersökningen beror mest på hur akut ärendet var.
    Ja,absolut. Om det är riktigt akut.
    Men jag är tveksam till att de har rätt att bara gå in i lägenheten utan hyresgästens godkännande i andra fall.
    Men det kanske någon annan som är mer insatt än mig svara på.

Ja,man kan ju förbereda sina barn på att sådana akuta saker som en vattenläcka kan hända.
    Men det är nog svårt att förbereda dem för precis allt.
    Men även hyresvärden hade ju kunnat hantera det på ett bättre sätt.
    T ex genom att presentera sig när de kom.
    Och absolut inte börja skälla på TS dotter när de såg att hon blev rädd.
    I synnerhet inte då de själva inte ens presenterat sig.
    För henne hade de ju kunnat vara vem som helst. 
  • Egon den stora
    Anonym (Undrar) skrev 2022-05-31 20:39:38 följande:

Du skämtar nu va? Hon är fullt kapabel att ta hand om sig själv. Såna här situationer hör inte till vardagen.

Då fick hon lära sig något nytt!  Släpp detta och gå vidare. Hyresvärden har inte gjort fel. 
  • Glinda från Oz

De sa alltså inte vilka de var utan gick bara in, knuffade henne åt sidan och var helt tysta? Det har jag mycket svårt att tro. De måste sagt att det varit en vattenläcka och att de kom från hyresvärden. 
  • Anonym (jag har adhd)
    Glinda från Oz skrev 2022-06-01 13:45:28 följande:
    De sa alltså inte vilka de var utan gick bara in, knuffade henne åt sidan och var helt tysta? Det har jag mycket svårt att tro. De måste sagt att det varit en vattenläcka och att de kom från hyresvärden. 
    Någon jävla fastighetsskötare har inte ett jävla skit i någons lägenhet att göra förutsatt att det inte är en fråga om:
    -liv och död
    -boende ska avhysas
    -att personen som bor där har bett de komma för reparation 
    -renovering är planerad i samröre med boende 

Skulle jag hitta en fastighetsskötare hemma, vilket jag inte gör eftersom de såklart inte har några nycklar in(finns ingen lag som ger de rätt att ha det så länge jag hyr), så hade jag med våld kastat ut personen. Sedan hade jag skällt ut personen efter noter och genast kontaktat personens chef och försökt få personen avskedad. 

En fastighetsskötare är bara en privatperson som är anställd hos en hyresvärd. Ska man in i en lägenhet så meddelar man en person som bor där, och väntar på ett godkännande. En fastighetsskötare kan teoretiskt vara tjuv eller våldtäktsman. Det är bara en okänd anställd individ på ett större bolag.   

• Anonym (FYI)
    Anonym (jag har adhd) skrev 2022-06-01 18:35:41 följande:
    Någon jävla fastighetsskötare har inte ett jävla skit i någons lägenhet att göra förutsatt att det inte är en fråga om:
    -liv och död
    -boende ska avhysas
    -att personen som bor där har bett de komma för reparation 
    -renovering är planerad i samröre med boende 

Skulle jag hitta en fastighetsskötare hemma, vilket jag inte gör eftersom de såklart inte har några nycklar in(finns ingen lag som ger de rätt att ha det så länge jag hyr), så hade jag med våld kastat ut personen. Sedan hade jag skällt ut personen efter noter och genast kontaktat personens chef och försökt få personen avskedad. 

En fastighetsskötare är bara en privatperson som är anställd hos en hyresvärd. Ska man in i en lägenhet så meddelar man en person som bor där, och väntar på ett godkännande. En fastighetsskötare kan teoretiskt vara tjuv eller våldtäktsman. Det är bara en okänd anställd individ på ett större bolag.   

Du har totalt fel. En hyresvärd eller fastighetsskötare på uppdrag av hyresvärden HAR rätt att gå in i lägenheten när det handlar om sådant som kan äventyra hela husets skick pga vattenskador, eller annat.

Om du försöker slänga ut någon med våld kommer du att bli polisanmäld och säkert vräkt också. Använd hjärnan ffs. Det är såna som du som ger adhd ett dåligt rykte!!
Svar på tråden Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?