• Anonym (Undrar)

Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?

Samt är det skillnad om det bara är omyndiga hemma?
    Om de ringer på och frågar om vi haft vattenläckage eller dyl och får nekande svar, vilka rättigheter har de att gå in ändå?

Grannen under fick vatten in genom taket/väggen och de ville in utan förvarning när en 17-åring (som dessutom ser flera år yngre ut) var ensam hemma.

• Svar på tråden Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?
  • Anonym (Bob)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-06-02 09:49:15 följande:

Vad har hennes diagnos med den saken att göra? Tänk om just det området hade varit hennes hyperfixering? 

Det skulle inte försäkringsbolaget bry sig om. Hyresvärden bär ansvar att utvärdera skada.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Bob) skrev 2022-06-02 10:01:13 följande:
    Det skulle inte försäkringsbolaget bry sig om. Hyresvärden bär ansvar att utvärdera skada.

Fortfarande inte poängen.

• sextiotalist

Med tanke på att det är en del kriminella som har det som verksamhet att ta sig in i lägenheter under falsk flagg, så borde, även det vid akuta situationer, hanteras på ett helt annat sätt än vad det verkar ha gjorts här.
    De ska legitimera sig utan anmodan, förklara ärendet och är det en mindreårig som öppnar, självklart ta kontakt med föräldrarna. 
    Absolut inte försöka tränga sig in eller bete sig otrevligt. 

• Anonym (FYI)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-06-02 09:49:15 följande:

Vad har hennes diagnos med den saken att göra? Tänk om just det området hade varit hennes hyperfixering? 

Det är du som drar upp diagnosen hela tiden, sen blir du förnärmad när andra gör likadant. Kliv ner från din höga häst av kränkthet ett tag och förstå det DU själv hela tiden tar upp, nämligen att hennes diagnos ÄR ett problem, men det är inte det ENDA problemet i situationen.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (FYI) skrev 2022-06-02 11:07:38 följande:
    Det är du som drar upp diagnosen hela tiden, sen blir du förnärmad när andra gör likadant. Kliv ner från din höga häst av kränkthet ett tag och förstå det DU själv hela tiden tar upp, nämligen att hennes diagnos ÄR ett problem, men det är inte det ENDA problemet i situationen.

Nej det gör jag inte, jag ifrågasätter varför du envisas med att skriva det i var och varannan kommentar. Jag är inte det minsta kränkt och inte har jag några höga hästar heller.

• Anonym (Undrar)

Så vitt jag kan se har jag tagit upp det själv en enda gång, resten har varit för att besvara dina kommentarer, "FYI".

• Anonym (FYI)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-06-02 11:10:08 följande:

Nej det gör jag inte, jag ifrågasätter varför du envisas med att skriva det i var och varannan kommentar. Jag är inte det minsta kränkt och inte har jag några höga hästar heller.

Du lyfter det redan i trådstarten som en viktig faktor, acceptera att andra gör det också då. Du kan liksom inte först påstå att din dotter har så stora svårigheter och sedan ändra dig när det inte passa längre. Och du missar fast jag sagt det två eller tre gånger, det handlar inte bara om hennes diagnos!
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (FYI) skrev 2022-06-02 11:20:59 följande:
    Du lyfter det redan i trådstarten som en viktig faktor, acceptera att andra gör det också då. Du kan liksom inte först påstå att din dotter har så stora svårigheter och sedan ändra dig när det inte passa längre. Och du missar fast jag sagt det två eller tre gånger, det handlar inte bara om hennes diagnos!

Jasså det gör jag? Du får nog läsa den en gång till. Enda gången jag tog upp det självmant var för att förklara hennes svårigheter med oväntade situationer. Jag har aldrig sagt att hon har stora svårigheter.

• Anonym (hur)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-05-31 20:25:04 följande:

Jo, men nu var ju inte vattenläckan hos oss.

Anonym (Undrar) skrev 2022-05-31 20:31:19 följande:

Fanns många lägenheter ovanför oss. 

Hur visste ni att vattenläckan inte var hos er om de inte fick komma in och kolla? När vår diskmaskin började läcka så rann inget vatten ut på golvet synligt framför maskinen, utan bara bakom ner i väggen/golvet. Samma med en kompis vars element började läcka, inget syntes på golvet utan bara precis under läckan, däremot rann vatten ner till våningen under. 
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-06-02 11:34:28 följande:

Jasså det gör jag? Du får nog läsa den en gång till. Enda gången jag tog upp det självmant var för att förklara hennes svårigheter med oväntade situationer. Jag har aldrig sagt att hon har stora svårigheter.

Oavsett, du har tagit upp hennes diagnos som ett stort problem i situationen och frågan är varför du fortfarande tjatar på mig om det? Jag har förklarat för dig tre eller fyra gånger varför jag tog upp hennes diagnos i mitt svar - för att den, bland andra faktorer, är relevent. Herregud, släpp det nån gång.

Förresten, vad sa hyresvärden när du ringde för att skälla ut dem för att ha traumatiserat din dotter?
Svar på tråden Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?