• sextiotalist

Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?

Med tanke på att det är en del kriminella som har det som verksamhet att ta sig in i lägenheter under falsk flagg, så borde, även det vid akuta situationer, hanteras på ett helt annat sätt än vad det verkar ha gjorts här.
    De ska legitimera sig utan anmodan, förklara ärendet och är det en mindreårig som öppnar, självklart ta kontakt med föräldrarna. 
    Absolut inte försöka tränga sig in eller bete sig otrevligt. 

• sextiotalist
    Anonym (FYI) skrev 2022-06-02 16:13:02 följande:
    Hur många hyresvärdar eller vaktmästare tar med sig legitimation? Ingen aning, men jag skulle inte räkna med det, särskilt inte om det är brådskande. De talade om för flickan varför de var där åtminstone.

Men herregud jag har inte klagat på dotterns diagnos! Är det ingen som fattar det?? Ungen är 17 år och kan inte anses vara expert på vattenläckor, diagnos eller inte! Att hon har en diagnos är utöver det en försvårande faktor, ska det vara så svårt att fatta?
    Förhoppningsvis samtliga, ett ID06kort är rätt vanligt idag och det bör vara ett krav att hantverkare ska kunna identifiera sig. Det ska vara självklart.
  • sextiotalist
    molly50 skrev 2022-06-02 16:35:13 följande:
    Inte bara borde. De ska. 

Ok. Men det är då inget man kan begära. 
    Jag, som vuxen, hade inte släppt ni okända hantverkare utan att de identifiera sig, hur akut det än är (något som vår hyresvärd också går ut med, samtliga hantverkare ska kunna legitimera sig)
Svar på tråden Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?