• Anonym (Undrar)

Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?

Samt är det skillnad om det bara är omyndiga hemma?
    Om de ringer på och frågar om vi haft vattenläckage eller dyl och får nekande svar, vilka rättigheter har de att gå in ändå?

Grannen under fick vatten in genom taket/väggen och de ville in utan förvarning när en 17-åring (som dessutom ser flera år yngre ut) var ensam hemma.

• Svar på tråden Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?
  • Anonym (S)

Första träffen på google:

Som hyresvärd har du i vissa fall rätt att gå in utan medgivande, till exempel vid akuta skador, som vattenläckor och liknande.

Hyresgästföreningen:
    Hyresvärden har även rätt att gå in i din lägenhet utan tillstånd om det är nödvändigt för att förhindra att det sker skador på fastigheten, till exempel vid eventuell brand- eller vattenskada.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (S) skrev 2022-05-31 20:21:16 följande:

Första träffen på google:

Som hyresvärd har du i vissa fall rätt att gå in utan medgivande, till exempel vid akuta skador, som vattenläckor och liknande.

Hyresgästföreningen: Hyresvärden har även rätt att gå in i din lägenhet utan tillstånd om det är nödvändigt för att förhindra att det sker skador på fastigheten, till exempel vid eventuell brand- eller vattenskada.

Jo, men nu var ju inte vattenläckan hos oss.

• Anonym (Sdg)

Det vet inte hyresvärden utan att kolla. Det kom uppifrån, er lägenhet var ovanför. Rimligt att tro att det kom från er.

• Anonym (Undrar)

Jag fattar att de får gå in om det på riktigt är akut, men att en sjuttonårig tjej ska behöva släppa in främmande män utan förvarning för en sån här sak ställer jag mig negativ till. Då borde de erbjudit att hon kunde ringa sina föräldrar så de fick prata med dem innan eller så åtminstone, så de vet att de är där och kan komma hem om de önskar.

• Anonym (Undrar)

Fanns många lägenheter ovanför oss. 

• Anonym (all)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-05-31 20:30:43 följande:

Jag fattar att de får gå in om det på riktigt är akut, men att en sjuttonårig tjej ska behöva släppa in främmande män utan förvarning för en sån här sak ställer jag mig negativ till. Då borde de erbjudit att hon kunde ringa sina föräldrar så de fick prata med dem innan eller så åtminstone, så de vet att de är där och kan komma hem om de önskar.

Så om det hade varit en rejäl vattenläcka eller något ännu värre, så tycker du det hade varit bättre att de inte gått in? 
    Och er dotter kunde väl ringt er, inte väntat på lov till det? 
  • Gameofthrones

Kunde inte  17 åringen begära nån form av ID handling? Vilka de är etc? 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (all) skrev 2022-05-31 20:32:38 följande:
    Så om det hade varit en rejäl vattenläcka eller något ännu värre, så tycker du det hade varit bättre att de inte gått in? 
    Och er dotter kunde väl ringt er, inte väntat på lov till det? 

Som jag sa, om det PÅ RIKTIGT varit akut, men det var det inte. De kunde utan problem ha ringt oss eller bett henne ringa innan de försökte trycka upp dörren.

Hon släppte inte in dem och ringde och grät och var jätterädd för att de blivit så arga. Hon har autism och hanterar varken överraskningar eller främlingar.

• Anonym (Sdg)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-05-31 20:31:19 följande:

Fanns många lägenheter ovanför oss. 

Jo, men de måste fortfarande leta reda på var vattnet kommer ifrån. Det enklaste är att leta nedifrån och upp. Inte hos er->kolla nästa våning ovanför, rinse and repeat tills de hittar.
  • Anonym (Sdg)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-05-31 20:37:16 följande:

Som jag sa, om det PÅ RIKTIGT varit akut, men det var det inte. De kunde utan problem ha ringt oss eller bett henne ringa innan de försökte trycka upp dörren.

Hon släppte inte in dem och ringde och grät och var jätterädd för att de blivit så arga. Hon har autism och hanterar varken överraskningar eller främlingar.

Om det är så illa, varför lämnar ni henne ensam?
Svar på tråden Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?