Inlägg från: Anonym (Undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrar)

Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?

Samt är det skillnad om det bara är omyndiga hemma?
    Om de ringer på och frågar om vi haft vattenläckage eller dyl och får nekande svar, vilka rättigheter har de att gå in ändå?

Grannen under fick vatten in genom taket/väggen och de ville in utan förvarning när en 17-åring (som dessutom ser flera år yngre ut) var ensam hemma.

• Svar på tråden Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (S) skrev 2022-05-31 20:21:16 följande:

Första träffen på google:

Som hyresvärd har du i vissa fall rätt att gå in utan medgivande, till exempel vid akuta skador, som vattenläckor och liknande.

Hyresgästföreningen: Hyresvärden har även rätt att gå in i din lägenhet utan tillstånd om det är nödvändigt för att förhindra att det sker skador på fastigheten, till exempel vid eventuell brand- eller vattenskada.

Jo, men nu var ju inte vattenläckan hos oss.

• Anonym (Undrar)

Jag fattar att de får gå in om det på riktigt är akut, men att en sjuttonårig tjej ska behöva släppa in främmande män utan förvarning för en sån här sak ställer jag mig negativ till. Då borde de erbjudit att hon kunde ringa sina föräldrar så de fick prata med dem innan eller så åtminstone, så de vet att de är där och kan komma hem om de önskar.

• Anonym (Undrar)

Fanns många lägenheter ovanför oss. 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (all) skrev 2022-05-31 20:32:38 följande:
    Så om det hade varit en rejäl vattenläcka eller något ännu värre, så tycker du det hade varit bättre att de inte gått in? 
    Och er dotter kunde väl ringt er, inte väntat på lov till det? 

Som jag sa, om det PÅ RIKTIGT varit akut, men det var det inte. De kunde utan problem ha ringt oss eller bett henne ringa innan de försökte trycka upp dörren.

Hon släppte inte in dem och ringde och grät och var jätterädd för att de blivit så arga. Hon har autism och hanterar varken överraskningar eller främlingar.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Sdg) skrev 2022-05-31 20:38:24 följande:
    Om det är så illa, varför lämnar ni henne ensam?

Du skämtar nu va? Hon är fullt kapabel att ta hand om sig själv. Såna här situationer hör inte till vardagen.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (S) skrev 2022-05-31 20:44:30 följande:

Wait, exakt detta har jag läst här förut. Fick du inte nog med svar då?

En vattenläcka räknas som akut. De kunde inte veta att en tonåring som var stor nog att lämnas ensam inte var kapabel att hantera detta. Hon kunde sagt att hon ville ringa er först för att hon inte får släppa in främlingar.

Jag har inte skrivit om det här tidigare, hände idag.

• Anonym (Undrar)

Hon ser ut att vara runt 13-14, så de kunde inte veta hur gammal hon är.

• Anonym (Undrar)
    Gameofthrones skrev 2022-05-31 20:53:38 följande:
    Eh, jo. Det här är en vardag. De kan hända sånthär närsomhelst för vem som helst. De får man räkna med. En vardag för en hyresvärd. Ett jobb.

Mitt barn är ingen hyresvärd, således är det inte hennes vardag.

• Anonym (Undrar)

Få oss vräkta? För vad? Vi orsakade ingen skada och de hade kunnat ringa oss när hon inte släppte in dem. 

Svar på tråden Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?