Inlägg från: Anonym (Undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrar)

Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?

Enligt min dotter identifierade de sig inte, för henne var det två främmande män som försökte ta sig in i hennes hem. Det kunde lika väl ha varit tjuvar i hennes värld.

• Anonym (Undrar)

FYI: Fördomsfull much?

• Anonym (Undrar)
    Anonym (FYI) skrev 2022-06-02 07:04:30 följande:
    Du kan påstå hur mycket du vill att din autistiska 17-åring besitter samma expertis som vuxna med många års arbetslivserfarenhet och utbildning men nej, jag tror faktiskt inte det. Hon kan inte bedöma om det finns dolda läckage, hon kanske inte ens vet var hon ska titta, hon har inga mätinstrument. Dra den om Rödluvan om du försöker påstå något annat.

Men det har inget med hennes diagnos att göra. Du fortsätter att kalla henne "autistisk 17-åring" som att det ger en självklar bild av henne som person.

• Anonym (Undrar)

Och det visade sig heller inte vara nån läcka. Grannen bredvid hade somnat ifrån badkaret som då svämmat över.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Hyresgäst) skrev 2022-06-02 07:55:14 följande:
    Fast det spelar ju ingen roll. Misstänkt vattenläcka måste undersökas, på samma sätt som räddningstjänsten alltid undersöker misstänkt brand. 

De har inte rätt att skälla på en tonåring för det. Som sagt, det hade varit lätt att lösa genom att ringa oss, istället skrämde de upp henne och gjorde henne ännu räddare för främlingar.

• Anonym (Undrar)

Det gör jag inte, jag förklarade varför hon har svårt för oväntade situationer. Jag har snarare sagt emot när andra påstått att hon inte borde lämnas ensam och hållit fast vid att hon visst klarar sig själv hemma. Att ni inte förstår vad diagnosen innebär får stå för er.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (FYI) skrev 2022-06-02 09:25:24 följande:
    Du har själv lyft att hennes diagnos innebär såna svårigheter att hon tydligen blir helt traumatiserad av att främlingar ringer på dörren i akuta ärenden. Då är det väldigt relevant. Du kan inte ha kakan och äta den samtidigt, antingen är diagnosen ett problem eller så är den inte, och i ert fall verkar den ställa till ganska stora problem. Dessutom spelar den ingen roll i slutänden för även en 17-åring utan diagnos är inte heller expert på vattenläckor och kan bedöma om vaktmästaren behöver gå in och undersöka eller inte.

Diagnosen skapar problem i vissa situationer, men långt ifrån alla. Hon är som sagt fullt kapabel att ta hand om sig själv i vardagen och kan utan problem vara ensam hemma. Hade hon vetat i förväg vilka de var och att de skulle komma hade hon släppt in dem.
    Jag har aldrig sagt att hon kan bedöma vattenläckor, det var du som sa att en "autistiskt 17-åring" inte kan det och fick det att låta som att det är något neurotypiska 17-åringar brukar kunna.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (FYI) skrev 2022-06-02 09:45:35 följande:
    Då är det du som läser konstigt. Eftersom jag nämnde både åldern och diagnosen så är båda faktorer som gör att hon inte kan göra en sådan bedömning.

Vad har hennes diagnos med den saken att göra? Tänk om just det området hade varit hennes hyperfixering? 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Bob) skrev 2022-06-02 10:01:13 följande:
    Det skulle inte försäkringsbolaget bry sig om. Hyresvärden bär ansvar att utvärdera skada.

Fortfarande inte poängen.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (FYI) skrev 2022-06-02 11:07:38 följande:
    Det är du som drar upp diagnosen hela tiden, sen blir du förnärmad när andra gör likadant. Kliv ner från din höga häst av kränkthet ett tag och förstå det DU själv hela tiden tar upp, nämligen att hennes diagnos ÄR ett problem, men det är inte det ENDA problemet i situationen.

Nej det gör jag inte, jag ifrågasätter varför du envisas med att skriva det i var och varannan kommentar. Jag är inte det minsta kränkt och inte har jag några höga hästar heller.

• Anonym (Undrar)

Så vitt jag kan se har jag tagit upp det själv en enda gång, resten har varit för att besvara dina kommentarer, "FYI".

• Anonym (Undrar)
    Anonym (FYI) skrev 2022-06-02 11:20:59 följande:
    Du lyfter det redan i trådstarten som en viktig faktor, acceptera att andra gör det också då. Du kan liksom inte först påstå att din dotter har så stora svårigheter och sedan ändra dig när det inte passa längre. Och du missar fast jag sagt det två eller tre gånger, det handlar inte bara om hennes diagnos!

Jasså det gör jag? Du får nog läsa den en gång till. Enda gången jag tog upp det självmant var för att förklara hennes svårigheter med oväntade situationer. Jag har aldrig sagt att hon har stora svårigheter.

• Anonym (Undrar)

FYI: Hade du frågat "om en 17-åring" klarar det hade jag inte sagt nåt, just det faktum att du skrev AUTISTISK 17-åring gjorde att jag reagerade. 

Svar på tråden Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?