• Anonym (Undrar)

Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?

Samt är det skillnad om det bara är omyndiga hemma?
    Om de ringer på och frågar om vi haft vattenläckage eller dyl och får nekande svar, vilka rättigheter har de att gå in ändå?

Grannen under fick vatten in genom taket/väggen och de ville in utan förvarning när en 17-åring (som dessutom ser flera år yngre ut) var ensam hemma.

• Svar på tråden Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?
  • Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-06-01 04:15:06 följande:

Enligt min dotter identifierade de sig inte, för henne var det två främmande män som försökte ta sig in i hennes hem. Det kunde lika väl ha varit tjuvar i hennes värld.

Men nej nej NEJ, hon ska inte släppa in folk så. Absolut inte. Bara att meddela att hon ska kolla, stänga och låsa, kolla om det läcker vatten, öppna med kedjan på och säga att det inte läcker nånstans. 
  • GGN
    Anonym (Undrar) skrev 2022-05-31 20:37:16 följande:

Som jag sa, om det PÅ RIKTIGT varit akut, men det var det inte. De kunde utan problem ha ringt oss eller bett henne ringa innan de försökte trycka upp dörren.

Hon släppte inte in dem och ringde och grät och var jätterädd för att de blivit så arga. Hon har autism och hanterar varken överraskningar eller främlingar.

Vilka dårar! Tur att hon fick ut dem, sådär gör man inte och seriösa hyresvärdar hade tagit allvarligt på detta!
  • Anonym (FYI)
    Anonym (K) skrev 2022-06-01 18:46:30 följande:
    Men nej nej NEJ, hon ska inte släppa in folk så. Absolut inte. Bara att meddela att hon ska kolla, stänga och låsa, kolla om det läcker vatten, öppna med kedjan på och säga att det inte läcker nånstans. 
    Och en autistisk 17-åring är kapabel att söka efter dolda läckor....? Knappast troligt att de skulle köpa det argumentet.
  • Glinda från Oz
    Anonym (jag har adhd) skrev 2022-06-01 18:35:41 följande:
    Någon jävla fastighetsskötare har inte ett jävla skit i någons lägenhet att göra förutsatt att det inte är en fråga om:
    -liv och död
    -boende ska avhysas
    -att personen som bor där har bett de komma för reparation 
    -renovering är planerad i samröre med boende 

Skulle jag hitta en fastighetsskötare hemma, vilket jag inte gör eftersom de såklart inte har några nycklar in(finns ingen lag som ger de rätt att ha det så länge jag hyr), så hade jag med våld kastat ut personen. Sedan hade jag skällt ut personen efter noter och genast kontaktat personens chef och försökt få personen avskedad. 

En fastighetsskötare är bara en privatperson som är anställd hos en hyresvärd. Ska man in i en lägenhet så meddelar man en person som bor där, och väntar på ett godkännande. En fastighetsskötare kan teoretiskt vara tjuv eller våldtäktsman. Det är bara en okänd anställd individ på ett större bolag.   

Du föredrar alltså att ha en vattenläcka och få betala flera miljoner för skadorna? Vi har alla våra prioriteringar hör jag. 
  • Anonym (Undrar)

FYI: Fördomsfull much?

• Anonym (FYI)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-06-02 03:41:54 följande:

FYI: Fördomsfull much?

Du kan påstå hur mycket du vill att din autistiska 17-åring besitter samma expertis som vuxna med många års arbetslivserfarenhet och utbildning men nej, jag tror faktiskt inte det. Hon kan inte bedöma om det finns dolda läckage, hon kanske inte ens vet var hon ska titta, hon har inga mätinstrument. Dra den om Rödluvan om du försöker påstå något annat.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (FYI) skrev 2022-06-02 07:04:30 följande:
    Du kan påstå hur mycket du vill att din autistiska 17-åring besitter samma expertis som vuxna med många års arbetslivserfarenhet och utbildning men nej, jag tror faktiskt inte det. Hon kan inte bedöma om det finns dolda läckage, hon kanske inte ens vet var hon ska titta, hon har inga mätinstrument. Dra den om Rödluvan om du försöker påstå något annat.

Men det har inget med hennes diagnos att göra. Du fortsätter att kalla henne "autistisk 17-åring" som att det ger en självklar bild av henne som person.

• Anonym (Undrar)

Och det visade sig heller inte vara nån läcka. Grannen bredvid hade somnat ifrån badkaret som då svämmat över.

• Anonym (Hyresgäst)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-06-02 07:29:30 följande:

Och det visade sig heller inte vara nån läcka. Grannen bredvid hade somnat ifrån badkaret som då svämmat över.

Fast det spelar ju ingen roll. Misstänkt vattenläcka måste undersökas, på samma sätt som räddningstjänsten alltid undersöker misstänkt brand. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Hyresgäst) skrev 2022-06-02 07:55:14 följande:
    Fast det spelar ju ingen roll. Misstänkt vattenläcka måste undersökas, på samma sätt som räddningstjänsten alltid undersöker misstänkt brand. 

De har inte rätt att skälla på en tonåring för det. Som sagt, det hade varit lätt att lösa genom att ringa oss, istället skrämde de upp henne och gjorde henne ännu räddare för främlingar.

Svar på tråden Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?