Inlägg från: Anonym (Hyresgäst) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hyresgäst)

Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?

Anonym (Undrar) skrev 2022-05-31 20:37:16 följande:

Som jag sa, om det PÅ RIKTIGT varit akut, men det var det inte. De kunde utan problem ha ringt oss eller bett henne ringa innan de försökte trycka upp dörren.

Hon släppte inte in dem och ringde och grät och var jätterädd för att de blivit så arga. Hon har autism och hanterar varken överraskningar eller främlingar.

Som redan skrivits får hyresvärden gå in vid akuta händelser. Men jag tycker faktiskt att de borde hanterat situationen bättre. Man skäller inte på någon - i synnerhet inte ett barn/ungdom - som uppenbarligen är rödd. Precis som du skriver borde de ha bett henne ringa er eller själva ringt till er. Förmodligen var de stressade av situationen - det är ju viktigt att snabbt få stopp på läckan - men de borde ändå kunnat hanterat det på ett vänligare och mer förstående sätt. 
  • Anonym (Hyresgäst)
    Anonym (S2) skrev 2022-05-31 22:08:38 följande:
    Men ni bor i en hyreslägenhet. Du borde veta att de kan behöva gå in i er lägenhet, så varför inte förbereda dottern?
    Fast jag har bott i hyresrätt i över 40 år och har aldrig varit med om att hyresvärden behövt gå in. Jag tycker inte att det är konstigt om inte TS tänkt på att förbereda dottern på något som de flesta aldrig någonsin kommer att uppleva. 
  • Anonym (Hyresgäst)
    EpicF skrev 2022-05-31 22:10:33 följande:
    Men hon är inte kapabel att ringa er? Nej, utifrån det du skriver så är hon inte fullt kapabel att ta hand om sig själv och borde inte ha lämnats själv. 
    Fast det som hänt är ju en exceptionell situation. Ytterst ovanlig. Och dottern ringde faktiskt sina föräldrar. Hade hyresvärden varit smart hade hen läst av situationen och frågat om det gick att nå föräldrarna. 
  • Anonym (Hyresgäst)
    EpicF skrev 2022-05-31 22:43:18 följande:
    Grattis till dig. 
    Utveckla gärna! 
  • Anonym (Hyresgäst)
    Anonym (FYI) skrev 2022-05-31 22:50:28 följande:
    En person är inte "de flesta". Konstigt att du aldrig fått fläktsystemet undersökt t ex eller att en sotare behövt gå in i lägenheten eller någon annan orsak. När jag bodde i min första lägenhet skulle den kontrolleras en gång om året, minst. Det kanske snarare är skillnad mellan hur väl hyresvärdarna tar hand om sina bostäder.
    Det är klart att hyresvärden gått in i min lägenhet, men aldrig akut utan alltid efter överenskommelse. En rutinkontroll av ventilationen är knappast akut. 
  • Anonym (Hyresgäst)
    EpicF skrev 2022-05-31 23:00:16 följande:

Anonym(Hyresgäst): Utveckla vad? Grattis till att det aldrig hända dig/din lägenhet/hyreshuset något som gjort att hyresvärden måste gå in akut. Finns inget mer att utveckla. 

Man gratulerar generellt folk när något lite ovanligt, men trevligt, har hänt. Att aldrig ha upplevt vattenläcka eller brand i sin lägenhet är tvärtom mycket vanligt. 
  • Anonym (Hyresgäst)
    Anonym (S2) skrev 2022-05-31 23:24:44 följande:
    Bara för det aldrig hänt er så förstår du väl att det kan hända att det behövs? Så konstig kommentar. 

Jag skrev inte att det inte kan hända. Det har du hittat på själv. Jag skrev att det är väldigt ovanligt och därför inte konstigt att TS inte tänkt på att förbereda dottern på att det kan inträffa.

Någon la fram det som att det ju är självklart att man som förölder berättar för sina barn att det kan bli vattenläckor och då måste man släppa in hyresvärden. Men man kan inte förbereda sina barn för precis alla eventualiteter. I så fall ska TS också berätta att TV:n kan gå sönder, en hök kan landa på balkongräcket, grannens klockradio kan haka upp sig, kylskåpets termostat kan börja pipa, benet på soffan kan gå av, en boll från ett förbipasserande barn kan spräcka fönsterrutan i köket mm mm. Listan kan göras oändlig. 

Vi kan inte förbereda våra barn för precis allt, TS dotter löste situationen genom att ringa sina föräldrar. Ett bra sätt, tycker jag. Hade hyresvärden varit lite mer förstående hade hen kunnat be dottern göra det direkt istället för att bli arg och skrämma tonåringen ytterligare. 

• Anonym (Hyresgäst)
    Anonym skrev 2022-05-31 23:28:24 följande:

Jag förstår att detta blev en obehaglig situation för din dotter.
    Men det var en akut situation.
    Om det hade läckt in vatten i er lägenhet så hade väl ni varit tacksamma om någon tagit reda på varifrån vattnet kom så att det kunde åtgärdas?
    Ni kan ju vara lättade över att felet inte finns i er lägenhet för då hade ni haft hantverkare i er lägenhet en tid framöver för reparationer

Det är lite så jag också tänker. Ibland händer oväntade och obehagliga saker.

Vi kan inte förbereda våra barn för precis allt. Vi kan inte skydda dem från allt som är skrämmande. Men vi kan förklara varför det blev som det blev. Och trösta. 

• Anonym (Hyresgäst)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-06-02 07:29:30 följande:

Och det visade sig heller inte vara nån läcka. Grannen bredvid hade somnat ifrån badkaret som då svämmat över.

Fast det spelar ju ingen roll. Misstänkt vattenläcka måste undersökas, på samma sätt som räddningstjänsten alltid undersöker misstänkt brand. 
Svar på tråden Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?