• Anonym (Undrar)

Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?

Samt är det skillnad om det bara är omyndiga hemma?
    Om de ringer på och frågar om vi haft vattenläckage eller dyl och får nekande svar, vilka rättigheter har de att gå in ändå?

Grannen under fick vatten in genom taket/väggen och de ville in utan förvarning när en 17-åring (som dessutom ser flera år yngre ut) var ensam hemma.

• Svar på tråden Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?
  • Anonym (X)

Ja vid akut vattenläcka får de givetvis gå in.

Även om det var jättejobbigt för din dotter är inte det bästa för henne att du daddar henne och tycker att de dumma männen inte skulle knackat på dörren.

Stärk henne istället! Prata om vad som hände och förklara varför det hände, att det var en vattenläcka hos grannen och att de var tvungna att agera som de gjorde.

Du kan trösta din dotter samtidigt som du förklarar för henne. Sedan gör ni upp en plan för om det händer igen, tex att hon kan gå ut i trapphuset medan de går in om hon känner sig tryggare med det, eller något annat.

Även barn och ungdomar med diagnoser måste få lära sig hur världen fungerar, ja det är till och med viktigare när det är diagnoser inblandade.

Om du daddar henne nu kommet hon bli ännu mer rädd nästa gång. Så stärk henne! Förklara! Ge fakta!

Jag har själv en ungdom med autism och det är såklart inte idealiskt med oförutsedda händelser. Men hon kommer råka ut för det fler gånger så det schysstaste du kan göra, det som är ditt JOBB som förälder, är att lära henne hantera dessa situationer.

• EpicF
    Anonym (Undrar) skrev 2022-05-31 20:39:38 följande:

Du skämtar nu va? Hon är fullt kapabel att ta hand om sig själv. Såna här situationer hör inte till vardagen.

Men hon är inte kapabel att ringa er? Nej, utifrån det du skriver så är hon inte fullt kapabel att ta hand om sig själv och borde inte ha lämnats själv. 
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-05-31 20:37:16 följande:

Som jag sa, om det PÅ RIKTIGT varit akut, men det var det inte. De kunde utan problem ha ringt oss eller bett henne ringa innan de försökte trycka upp dörren.

Hon släppte inte in dem och ringde och grät och var jätterädd för att de blivit så arga. Hon har autism och hanterar varken överraskningar eller främlingar.

Fast det var "på riktigt" akut! En vattenläcka kan ställa till med enorm skada och man ska alltid så snabbt som möjligt ta reda på varifrån den kommer. Eftersom det droppar/rinner ner till grannen är det redan ett dåligt tecken, det kan vara jättemycket av byggnaden rent strukturellt som är förstört.
  • Anonym (Hyresgäst)
    Anonym (S2) skrev 2022-05-31 22:08:38 följande:
    Men ni bor i en hyreslägenhet. Du borde veta att de kan behöva gå in i er lägenhet, så varför inte förbereda dottern?
    Fast jag har bott i hyresrätt i över 40 år och har aldrig varit med om att hyresvärden behövt gå in. Jag tycker inte att det är konstigt om inte TS tänkt på att förbereda dottern på något som de flesta aldrig någonsin kommer att uppleva. 
  • EpicF
    Anonym (Hyresgäst) skrev 2022-05-31 22:41:43 följande:
    Fast jag har bott i hyresrätt i över 40 år och har aldrig varit med om att hyresvärden behövt gå in. Jag tycker inte att det är konstigt om inte TS tänkt på att förbereda dottern på något som de flesta aldrig någonsin kommer att uppleva. 
    Grattis till dig. 
  • Anonym (Hyresgäst)
    EpicF skrev 2022-05-31 22:10:33 följande:
    Men hon är inte kapabel att ringa er? Nej, utifrån det du skriver så är hon inte fullt kapabel att ta hand om sig själv och borde inte ha lämnats själv. 
    Fast det som hänt är ju en exceptionell situation. Ytterst ovanlig. Och dottern ringde faktiskt sina föräldrar. Hade hyresvärden varit smart hade hen läst av situationen och frågat om det gick att nå föräldrarna. 
  • Anonym (Hyresgäst)
    EpicF skrev 2022-05-31 22:43:18 följande:
    Grattis till dig. 
    Utveckla gärna! 
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Hyresgäst) skrev 2022-05-31 22:41:43 följande:
    En person är inte "de flesta". Konstigt att du aldrig fått fläktsystemet undersökt t ex eller att en sotare behövt gå in i lägenheten eller någon annan orsak. När jag bodde i min första lägenhet skulle den kontrolleras en gång om året, minst. Det kanske snarare är skillnad mellan hur väl hyresvärdarna tar hand om sina bostäder.
  • Anonym (Fru till autistisk man)

Min man, som är 50 år och har autism, hade reagerat nästan precis som din dotter om hyresvärden ringde på för att de var tvungna att kontrollera en vattenläcka. Jag visade honom ditt inlägg och frågade honom om han kunde ge några tips till din dotter.

Han sade att du måste vara tydlig till din dotter med att sådant här sker väldigt, väldigt sällan men att det så klart kan kännas väldigt jobbigt när det händer om man inte är förberedd. Man kan dock inte för all framtid värja sig mot att det inträffar, eftersom det alltid kommer komma tillfällen då någon ringer på och det känns jobbigt.

Försök också göra så att hon inte får fobi för att öppna dörren när det ringer på. En liknande händelse gjorde att min man under många år hade ångest över att öppna dörren när det ringde på, och det tog ett tag att bearbeta.

Ta hjälp av psykolog/habiliteringen om det verkar som att hon får ångest över dörrklockan.

• EpicF

Anonym(Hyresgäst): Utveckla vad? Grattis till att det aldrig hända dig/din lägenhet/hyreshuset något som gjort att hyresvärden måste gå in akut. Finns inget mer att utveckla. 

Svar på tråden Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?