• Anonym (S2)

Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?

Anonym (Undrar) skrev 2022-05-31 20:30:43 följande:

Jag fattar att de får gå in om det på riktigt är akut, men att en sjuttonårig tjej ska behöva släppa in främmande män utan förvarning för en sån här sak ställer jag mig negativ till. Då borde de erbjudit att hon kunde ringa sina föräldrar så de fick prata med dem innan eller så åtminstone, så de vet att de är där och kan komma hem om de önskar.

Erbjuda henne ringa? Hon kan väl själv ringa om hon vill.
  • Anonym (S2)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-05-31 21:01:08 följande:

Mitt barn är ingen hyresvärd, således är det inte hennes vardag.

Men ni bor i en hyreslägenhet. Du borde veta att de kan behöva gå in i er lägenhet, så varför inte förbereda dottern?
  • Anonym (S2)
    Anonym (Hyresgäst) skrev 2022-05-31 22:41:43 följande:
    Fast jag har bott i hyresrätt i över 40 år och har aldrig varit med om att hyresvärden behövt gå in. Jag tycker inte att det är konstigt om inte TS tänkt på att förbereda dottern på något som de flesta aldrig någonsin kommer att uppleva. 
    Bara för det aldrig hänt er så förstår du väl att det kan hända att det behövs? Så konstig kommentar. 
  • Anonym (S2)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-06-02 07:24:00 följande:

Men det har inget med hennes diagnos att göra. Du fortsätter att kalla henne "autistisk 17-åring" som att det ger en självklar bild av henne som person.

Tycker du använder hennes autism väldigt godtyckligt, när det passar in i din argumentation. 
  • Anonym (S2)
    Glinda från Oz skrev 2022-06-02 08:43:07 följande:
    Det är du som i din trådstart och i samtliga inlägg tar upp att hon inte klarar samma sak som andra jämnåriga på grund av sin autism. 
    Håller med. 
  • Anonym (S2)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-06-02 09:41:08 följande:

Diagnosen skapar problem i vissa situationer, men långt ifrån alla. Hon är som sagt fullt kapabel att ta hand om sig själv i vardagen och kan utan problem vara ensam hemma. Hade hon vetat i förväg vilka de var och att de skulle komma hade hon släppt in dem.
    Jag har aldrig sagt att hon kan bedöma vattenläckor, det var du som sa att en "autistiskt 17-åring" inte kan det och fick det att låta som att det är något neurotypiska 17-åringar brukar kunna.

Att vara ensam hemma innebär även att kunna lösa sådana här situationer, dvs någon ringer på dörren. Och det fixar hon inte. 
Svar på tråden Får hyresvärd gå in i lägenheten mot boendes vilja?