• Tom Araya

Förvaltare

En jobbig situation i min vänskapskrets blev nyligen känd för mig och jag undrar om det här kan finnas några råd att få från folk som kan juridiken kring förvaltare, egendom och arv.

Ensam kvarlevande förälder har drabbats av alzeimer och klarar inte själv att ombesörja hem, ekonomi mm.
    Denne har flyttat från sitt hus till ett äldreboende.

De två barnen är vuxna, vi kan kalla dem syskon L och syskon S.

Föräldern har före sin sjukdom testamenterat så mycket denna kunnat av sin egendom till L, då denne är den som ställt upp i alla år.

Då förädern inte längre är klar nog i huvudet att sköta ekonomi mm, så föreslår S förvaltare och L skriver på, lite stressad och dåligt påläst.
    S går inte med på att ändra detta nu.

Förvaltaren säljer nu förälderns hus och slänger allt som fanns däri. Endast S har fått komma och hämta saker.

S har dessutom polisanmält L för förskingring, vilket är egendom och pengar som föräldern tidigare skänkt till L, men utan att några papper skrivits.

Är situationen bortom räddning för föräldern och L, eller finns det något som kan göras?

• Svar på tråden Förvaltare
  • Anonym (Kka)
    Tom Araya skrev 2022-05-21 11:37:57 följande:
    Det verkar heller inte ha blivit som föräldern tänkte.
    Troligtvis inte men begränsat man kan göra nu. 
  • Anonym (Kka)
    Tom Araya skrev 2022-05-21 11:39:26 följande:
    På vilket sätt gör förvaltaren det genom att slänga och skänka bort lösöret?
    Ta det med överförmyndaren. Men ofta är det mer jobb och kostnad att sälja gammalt lösöre än att bara slänga.
  • Tom Araya
    Anonym (Kka) skrev 2022-05-21 11:16:42 följande:
    Genom att ha en löpande dialog med förvaltaren

Jag har svårt att tro att förvaltaren har en skyldighet att ta hänsyn till ett testamente. Det är aldrig säkert om testar giltigt eller om det finns ett annat testamente som ersätter det kända. 
    Giltiga testamenten borde vara kända, eftersom de ska registreras, eller...?
  • Tom Araya
    Anonym (Kka) skrev 2022-05-21 11:41:34 följande:
    Ta det med överförmyndaren. Men ofta är det mer jobb och kostnad att sälja gammalt lösöre än att bara slänga.
    Att slänga borde kosta mer än att anhöriga hämtar sakerna.
  • Anonym (Kka)
    Tom Araya skrev 2022-05-21 11:37:08 följande:
    Jag försöker bara få fram fakta om vad som gäller förvaltare, att ge som tips och råd till L hur han ska agera och framförallt få fram om det finns några möjligheter alls att göra något åt situationen, för nu är han uppgiven av de besked han fått från överförmyndarmyndigheten. Han verkar inte ens kunna påverka vilken förvaltare som gör jobbet, enligt sin egen uppfattning.
    Men som sagt, L är inte den skarpaste kniven i lådan, men har ett gott hjärta och har ställt upp för mig, så jag vill se om jag kan ge något tillbaka.

Men får L sköta det där själv, utan min inblandning (mina eventuella tips är inte inblandning i egentlig bemärkelse).
    L har ställt till det genom att gått med på förvaltare, inte haft en löpande dialog, inte sett till att det finns gåvobrev mm.

Förvaltare utses formellt av domstol, kan vara en väg att gå. 

Sen kanske L ska ta proffshälp för att se över om allt gott rätt till. 
  • Anonym (Kka)
    Tom Araya skrev 2022-05-21 11:44:25 följande:
    Att slänga borde kosta mer än att anhöriga hämtar sakerna.
    Ta det med förvaltaren och överförmyndare.
  • Tom Araya
    Anonym (Kka) skrev 2022-05-21 11:41:34 följande:
    Det finns förövrigt firmor som hämtar och säljer bohag mot provision.
  • Anonym (Mössa)
    Tom Araya skrev 2022-05-21 11:28:20 följande:
    Jovisst, men det är lätt att vara efterklok. Ingen kunde förutse att föräldern skulle drabbas av demens.

Situationen i familjen, som orsakat förälderns vilja att S inte ska ha något, har så vitt jag förstår förelegat i många år, kanske t.o.m. hela barnens vuxna liv. I alla fall sedan S gifte sig. Så detta är inget nytt.

Förälderns plan har varit att skänka så mycket som möjligt till L och att L sedan ska ärva resten, men det hanns ju inte med innan detta med demens kom. Det fanns ingen plan som täckte demens och det är väl inte så jättekonstigt.
    Jo, det är jättekonstigt! 

Vet man att ett av barnen inte bör ärva mer än sin laglott och om man tänkt skänka bort delar av sin egendom så MÅSTE man sätta igång i god tid. 

Testamenten och muntliga löften i all ära, man måste tydligt göra sin vilja känd, och räkna med att man kan dö när som helst eller faktiskt hamna i en situation där man inte kan företräda sig själv.

Alltså annars kliver samhället in. 

Jag tänker att L faktiskt får skylla sig själv att hen inte insåg att syskonet mycket väl skulle tänka annorlunda än föräldern och att föräldrarnas ursprungliga plan faktiskt inte går att utföra OM något skulle inträffa.

Så jo, hela situationen är jättekonstig.
  • Anonym (Kka)
    Tom Araya skrev 2022-05-21 11:42:52 följande:
    Giltiga testamenten borde vara kända, eftersom de ska registreras, eller...?
    Nej, testamenten ska inte registreras. Så nytt okänt testamente kan dyka upp efter föräldern dött. 
  • Anonym (Kka)
    Tom Araya skrev 2022-05-21 11:46:51 följande:
    Det finns förövrigt firmor som hämtar och säljer bohag mot provision.
    Ta det med förvaltaren och överförmyndare 
Svar på tråden Förvaltare