Inlägg från: Anonym (Kka) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kka)

Förvaltare

Att sälja huset för att minska kostnaderna kan inte vara ett allt  för felaktigt beslut av förvaltaren. Föräldern kommer aldrig mer bo där så varför ha kostnaderna för det. I sinom tid får barnen dela på pengarna. 

Syskonen får väl ta kontakt med förvaltaren för att dela upp lösöret.

• Anonym (Kka)

Att avyttra huset som föräldran inte behöver för att undvika kostnader är vanligt vis helt ok att göra. 

Har L haft löpande kontakt med förvaltaren, erbjudit sig hyra huset och köpa lösöre, samordnat tömning mm?

Nej, det blir nog inte som L vill men det är inte samma sak som att förvaltaren agerat fel. 

• Anonym (Kka)
    Tom Araya skrev 2022-05-21 10:29:32 följande:
    Förvaltarskapet har inte fryst situationen utan vänt på den så att förälderns vilja inte har kunnat ske.
    Anonym (Z) skrev 2022-05-21 10:20:34 följande:
    Vad det gäller huset så borde det ordnats något med det direkt föräldern flyttade till hem, uthyrning eller försäljning. Det är dyrt att bo på demensboende och att den sjuke ska bära dubbla boendekostnader är knappast i personens intresse. Om nu din vän ville ta över huset, varför vidtogs inga åtgärder för detta? Exempelvis att ta över driftskostnaderna?
    Det är ju förvaltaren som hindrat L att göra något och innan dess förstod nog inte L att det behövdes, att det skulle bli så här.
    Ja, L har nog ställt till det för sig genom att inte varit mer aktiv. 
  • Anonym (Kka)
    Tom Araya skrev 2022-05-21 10:48:24 följande:
    Enligt L så har föräldern sagt att testamente är skrivet till L's fördel. Stämmer det så finns alltså reglerande papper (men vem kollar på det nu, när föräldern fortfarande lever?), men inte över gåvor eller över tiden från demens till bortgång, eftersom ingen förutsåg behovet.
    Anonym (Mössa) skrev 2022-05-21 10:18:22 följande:
    Det finns ingen anledning att slänga massa prylar ur en fastighet utan att prata med barnen, så här tänker jag personligen att barnet som inte "fick" hämta något uppenbarligen inte haft tillräckligt god kontakt med förvaltaren!
    Det är möjligt att L haft för dålig kontakt med förvaltaren, men det ligger ju åt båda håll. L visste inte när saker skulle ske.

Det underliggande, så långt jag har fått berättat för mig är att S och L inte kommer överens samt att L hela tiden funnits där för föräldern, medan S inte gjort det.

Jag ser inga skäl till att tro att L skulle ljuga. L har varit ganska öppen med detta och han vet också att han själv inte är så smart.

Jag var med L dit förra sommaren när L lämnade mat och tvätt han hade fixat.
    Han har lagt upp på Facebook när han är där och fikar, lunchar, går på promenader mm med föräldern (precis som han gör även med sin familj) samt när föräldern gick vilse (det var där de anade att det inte stod rätt till).
    S har fram tills för ett år sedan mest lyst med sin frånvaro.

Vill L ha ett inflyttande får nog L ta ansvaret för det.

Ang testamentet. Det finns inget som säger att det testamente som L pratar om är det giltiga. Alltså kan inte förvaltaren agera utifrån testamentet. 
  • Anonym (Kka)
    Tom Araya skrev 2022-05-21 11:10:32 följande:
    Hur då?
    Anonym (Kka) skrev 2022-05-21 10:54:55 följande:
    Ang testamentet. Det finns inget som säger att det testamente som L pratar om är det giltiga. Alltså kan inte förvaltaren agera utifrån testamentet. 
    Om förvaltaren ska ta hänsyn till testamente så borde det nu ha framkommit om testamente finns och är giltigt eller ogiltigt. Inget sådant är nämnt av förvaltaren enligt L.

Därav min fråga:
    Är detta något förvaltaren skall göra eller gör förvaltaren rätt som struntar i testamente? 
    Genom att ha en löpande dialog med förvaltaren

Jag har svårt att tro att förvaltaren har en skyldighet att ta hänsyn till ett testamente. Det är aldrig säkert om testar giltigt eller om det finns ett annat testamente som ersätter det kända. 
  • Anonym (Kka)
    Tom Araya skrev 2022-05-21 11:12:42 följande:
    Vem ska L köpa lösöret av?
    Av föräldern, som vill ge L allt?
    Ja, förvaltaren ska ta hänsyn till förälderns ekonomi. 
  • Anonym (Kka)
    Tom Araya skrev 2022-05-21 11:28:20 följande:
    Jovisst, men det är lätt att vara efterklok. Ingen kunde förutse att föräldern skulle drabbas av demens.

Situationen i familjen, som orsakat förälderns vilja att S inte ska ha något, har så vitt jag förstår förelegat i många år, kanske t.o.m. hela barnens vuxna liv. I alla fall sedan S gifte sig. Så detta är inget nytt.

Förälderns plan har varit att skänka så mycket som möjligt till L och att L sedan ska ärva resten, men det hanns ju inte med innan detta med demens kom. Det fanns ingen plan som täckte demens och det är väl inte så jättekonstigt.
    Nej, det blev helt klart inte som L tänkte. 
  • Anonym (Kka)
    Tom Araya skrev 2022-05-21 11:37:57 följande:
    Det verkar heller inte ha blivit som föräldern tänkte.
    Troligtvis inte men begränsat man kan göra nu. 
  • Anonym (Kka)
    Tom Araya skrev 2022-05-21 11:39:26 följande:
    På vilket sätt gör förvaltaren det genom att slänga och skänka bort lösöret?
    Ta det med överförmyndaren. Men ofta är det mer jobb och kostnad att sälja gammalt lösöre än att bara slänga.
  • Anonym (Kka)
    Tom Araya skrev 2022-05-21 11:37:08 följande:
    Jag försöker bara få fram fakta om vad som gäller förvaltare, att ge som tips och råd till L hur han ska agera och framförallt få fram om det finns några möjligheter alls att göra något åt situationen, för nu är han uppgiven av de besked han fått från överförmyndarmyndigheten. Han verkar inte ens kunna påverka vilken förvaltare som gör jobbet, enligt sin egen uppfattning.
    Men som sagt, L är inte den skarpaste kniven i lådan, men har ett gott hjärta och har ställt upp för mig, så jag vill se om jag kan ge något tillbaka.

Men får L sköta det där själv, utan min inblandning (mina eventuella tips är inte inblandning i egentlig bemärkelse).
    L har ställt till det genom att gått med på förvaltare, inte haft en löpande dialog, inte sett till att det finns gåvobrev mm.

Förvaltare utses formellt av domstol, kan vara en väg att gå. 

Sen kanske L ska ta proffshälp för att se över om allt gott rätt till. 
  • Anonym (Kka)
    Tom Araya skrev 2022-05-21 11:44:25 följande:
    Att slänga borde kosta mer än att anhöriga hämtar sakerna.
    Ta det med förvaltaren och överförmyndare.
  • Anonym (Kka)
    Tom Araya skrev 2022-05-21 11:42:52 följande:
    Giltiga testamenten borde vara kända, eftersom de ska registreras, eller...?
    Nej, testamenten ska inte registreras. Så nytt okänt testamente kan dyka upp efter föräldern dött. 
  • Anonym (Kka)
    Tom Araya skrev 2022-05-21 11:46:51 följande:
    Det finns förövrigt firmor som hämtar och säljer bohag mot provision.
    Ta det med förvaltaren och överförmyndare 
  • Anonym (Kka)
    Tom Araya skrev 2022-05-21 12:00:57 följande:
    Anonym (Kka) skrev 2022-05-21 11:49:31 följande:
    Ta det med förvaltaren och överförmyndare 
    Det har L redan gjort.

Det är inte mig du ska övertyga att förvaltaren gjort fel, det hjälper föga. Utifrån det du skriver kan även jag tycka att förvaltaren kunds hanterat detta bättre.

Nu är situationen som den är och mitt råd, utöver att vara efterklok, är att L tar hjälp av ett proffs för att se över allt. Just ärendet kring bedrägeri, förskott mm kan bli rätt kostsamt och bra om L har en företrädare. 
  • Anonym (Kka)

Kan inte L ha en dialog nu med förvaltaren innan huset säljs, tex erbjuda sig stå för kostnaden 

• Anonym (Kka)
    Anonym (J) skrev 2022-05-21 17:49:29 följande:

Hoppas Tom Araya nu förstår hur S blåste L.

S gjorde slag i sak och valde förvaltare, förvaltaren kan mycket väl vara någon S känner, varav S var snabb och fixa en förvaltare, jäv existerar inte vid val av förvaltare.

Det gäller bara o veta hur systemet fungerar, samma med arvslagar, vill man göra någon arvlös, inga problem.
    Men S var i detta fallet mycket smartare än L, kanske allt var riggat av förälder att L skulle ärva det mesta, S använde intelligens  o snabbhet körde och körde över dom. 1-0 till S !!!!

Finns nog risk för det. L får kolla processen att byta förvaltare. Borde vara tingsrätten
  • Anonym (Kka)
    Tom Araya skrev 2022-05-25 01:24:44 följande:
    Varför är det lustigt uttryckt?
    Om man säger att inventarierna ska slängas men sedan är ute på annons så har man ju ljugit.
    Anonym (Z) skrev 2022-05-24 09:32:18 följande:

Om ens förälder är så dålig att den ställs under förvaltare så kontaktar man väl förvaltaren direkt och håller kontinuerlig kontakt? 
    L har direktkontakt med förvaltaren över mail. L har ju faktiskt lite annat att stå i än att snacka med förvaltaren hela tiden.Jag vet inte om L mottagit gåvor under förälderns demens och det vet inte du heller. Det fanns en tid före och det är inte så länge sedan.
    Anonym (Z) skrev 2022-05-24 09:32:18 följande:
    Förvaltarens uppdrag är ju främst att värna om personens ekonomi, att sälja inventarier för att få ut maximalt ekonomiskt låter inte särskilt konstigt. Det finns firmor som säljer hela dödsbon så ett företag som säljer hus inklusive inventarier på uppdrag av en förvaltare låter inte överdrivet märkligt. Som förvaltare ställs man nog ofta den situationen.
    Lösöret skulle slängas/skänkas bort och L skulle inte få hämta någonting, det är det besked förvaltaren har lämnat.
    Säger man så, men att sakerna ändå säljs, så luktar det lurendrejeri. Någon vill tjäna pengar på grejer som officiellt ligger på soptippen.

S har däremot fått hämta saker denne ville ha.

Ja, det verkar vara en del konstigt här. Men L har i grunden två alternativ
    1) Gilla läget
    2) Ta hjälp av ett proffs som få se över allt och komma fram till en realistisk
    handlingsplan

Är man som du skriver inte den skarpaste kniven i lådan bör man ta hjälp av någon som kan, både  vad som gäller angående gåvor, förskott på arv, bedrägeri och vad en förvalatare får göra samt hur en process kring detta kan drivas på bästa sätt.

Jag kan förstå er frustartion men tyvärr hjälper det inte L att redovisa för alla konstigheter som pågår på FL. .
Svar på tråden Förvaltare