• Tom Araya

Förvaltare

En jobbig situation i min vänskapskrets blev nyligen känd för mig och jag undrar om det här kan finnas några råd att få från folk som kan juridiken kring förvaltare, egendom och arv.

Ensam kvarlevande förälder har drabbats av alzeimer och klarar inte själv att ombesörja hem, ekonomi mm.
    Denne har flyttat från sitt hus till ett äldreboende.

De två barnen är vuxna, vi kan kalla dem syskon L och syskon S.

Föräldern har före sin sjukdom testamenterat så mycket denna kunnat av sin egendom till L, då denne är den som ställt upp i alla år.

Då förädern inte längre är klar nog i huvudet att sköta ekonomi mm, så föreslår S förvaltare och L skriver på, lite stressad och dåligt påläst.
    S går inte med på att ändra detta nu.

Förvaltaren säljer nu förälderns hus och slänger allt som fanns däri. Endast S har fått komma och hämta saker.

S har dessutom polisanmält L för förskingring, vilket är egendom och pengar som föräldern tidigare skänkt till L, men utan att några papper skrivits.

Är situationen bortom räddning för föräldern och L, eller finns det något som kan göras?

• Svar på tråden Förvaltare
  • Tom Araya
    Anonym (Kka) skrev 2022-05-21 11:46:41 följande:
    Ta det med förvaltaren och överförmyndare.
    Anonym (Kka) skrev 2022-05-21 11:49:31 följande:
    Ta det med förvaltaren och överförmyndare 
    Det har L redan gjort.

• Anonym (Kka)
    Tom Araya skrev 2022-05-21 12:00:57 följande:
    Anonym (Kka) skrev 2022-05-21 11:49:31 följande:
    Ta det med förvaltaren och överförmyndare 
    Det har L redan gjort.

Det är inte mig du ska övertyga att förvaltaren gjort fel, det hjälper föga. Utifrån det du skriver kan även jag tycka att förvaltaren kunds hanterat detta bättre.

Nu är situationen som den är och mitt råd, utöver att vara efterklok, är att L tar hjälp av ett proffs för att se över allt. Just ärendet kring bedrägeri, förskott mm kan bli rätt kostsamt och bra om L har en företrädare. 
  • Anonym (J)
    Tom Araya skrev 2022-05-21 11:42:52 följande:
    Giltiga testamenten borde vara kända, eftersom de ska registreras, eller...?
    Tar man testamente, är den förseglad så har förvaltare ingen rätt bryta förseglingen.
    Tar man sedan demens gör man en bedömning hur långt framskriden demensen är, man kan ännu vara full medveten och ha förståelse vad en fullmakt innebär, som vid avyttrande av lösöre.  

Detta kan ses som förskott på arv, men värdet blir oftast lågt när man omvandlar lösöret till pengar för jämkning.
  • FuckGoggleAskMe
    Tom Araya skrev 2022-05-21 11:10:32 följande:
    Hur då?
    Anonym (Kka) skrev 2022-05-21 10:54:55 följande:
    Ang testamentet. Det finns inget som säger att det testamente som L pratar om är det giltiga. Alltså kan inte förvaltaren agera utifrån testamentet. 
    Om förvaltaren ska ta hänsyn till testamente så borde det nu ha framkommit om testamente finns och är giltigt eller ogiltigt. Inget sådant är nämnt av förvaltaren enligt L.

Därav min fråga:
    Är detta något förvaltaren skall göra eller gör förvaltaren rätt som struntar i testamente? 
    Förvaltare ska inte ta hänsyn till testamentet. Om det nu finns ett testamente så är det helt utan verkan nu, eftersom personen fortfarande lever. Förvaltaren ska inte titta på testamentet, därifrån dra sina egna slutsatser om vad personen skulle vilja just nu, och agera därefter. 

Många förvarar sitt testamente hemma i någon byrålåda, eller i ett bankfack. Förvaltaren ska ju inte göra något praktiskt arbete, men för att ta hand om ekonomin kan ju huvudmannens papper behövas som underlag. Om förvaltaren råkar hitta ett testamente bland papperen ska han se till att det bevaras på ett säkert ställe. Om hemmet rensas ut, får man hoppas att inget testamente slängs av misstag. 

Det kan ingå i uppgiften att kolla ett eventuellt bankfack för att se att det inte tex ligger en hög sedlar där, som borde vara på sparkonto, placerad i värdepapper etc i stället. Hittar förvaltaren ett testamente i bankfack finns det ingen anledning att rapportera detta till någon, eller ens läsa det.  

Om det finns ett testamente och det står där att L ska ärva huset, går det förstås inte om huset är sålt. Då får testamentet tolkas för att se om det finns något som styrker att frångå arvsskift enligt lag. 

Din vän behöver inte gräma sig över att han skrev under en ansökan om förvaltare. Hade räckt med att en annan anhörig, tex bara S ansökt, bifogat läkarutlåtande el.dyl. och sen är det tingsrätten som avgör om en förvaltare tillsätts eller inte. 
  • Anonym (Z)

Ett testamente kickar in först när personen är död. Förvaltaren har hand om ekonomin fram tills dess, därefter upphör uppdraget. Förvaltaren ska alltså inte ens läsa ett testamente. Testamenten registreras inte. De förvaras på ett lämpligt ställe, vilket inte är hemma utan hos advokat eller i bankfack.

Att göra ett av sina barn i det närmaste arvslöst är en relativt dramatisk åtgärd av en förälder om du frågar mig. Därför är det mycket konstigt att föräldern inte ordnat med pappersexercisen kring detta i god tid, särskilt som du nämner att detta varit bestämt i åratal. Ägandet av huset kunde skrivits över på L med hjälp av gåvobrev som ställer gåvan utanför förskott på arv. Det är Ingen rocket science direkt - en erfaren jurist ordnar det på någon timme. Likaså ett korrekt formulerat testamente som lämnar mesta möjliga till L.

Att föräldern inte ordnat det för länge sen är mycket märkligt. Vad som helst kan ju hända närsomhelst  - man kan dö i en olycka till exempel. 

En annan fråga är varför inte L har haft kontinuerlig kontakt och dialog med förvaltaren? Rimligen pratar man väl med en förvaltare direkt som denna kliver på sitt uppdrag?

• Anonym (Z)
    Tom Araya skrev 2022-05-21 10:24:46 följande:
    Mig veterligen har man inte redogjort för några ekonomiska skäl till att huset måste säljas. Hade exempelvis L flyttat in, så tar ju han kostnaderna.

Därav min fråga om vilka skäl och motiveringar en förvaltare behöver/ska ha.
    Anonym (Kka) skrev 2022-05-21 10:12:33 följande:

Syskonen får väl ta kontakt med förvaltaren för att dela upp lösöret.

Det är försent. Huset är tömt.
    L var där häromdagen och lyckades ta undan några grejer för att städare var där. Förvaltaren har tidigare hindrat L från att ta någonting.
    Det fungerar ju inte riktigt så med en dement person, ena barnet kan liksom inte bara ?flytta in? för att den vill det. Det andra syskonet kanske  hellre vill att huset ska säljas. Om den ena ska flytta in måste man ju vara överens om det. Det vanligaste är antagligen att bostaden säljs. Eftersom den dementa inte kommer bo där mer och därför inte har något intresse i huset mer.
  • Anonym (Kka)

Kan inte L ha en dialog nu med förvaltaren innan huset säljs, tex erbjuda sig stå för kostnaden 

• Anonym (J)

Jag blir förvånad över att folk har så höga förväntningar på arv, att allting går rätt till, att allting checkas upp in i minsta detalj. men tyvärr så gör inte detta.

Tar vi en förvaltare, den kan vara nästan vem som helst, det är bara en mycket kort utbildning minder än en halvdag, överförmyndare gör en snabb granskning checka upp lämplighet, inga Kfm skulder, brottsregister. skicka ansökan till tingsrätt,  man blir lätt antagen.

Nu kanske kronan föll ner, din förmyndare kan i princip vara nästintill outbildad.

• Anonym (J)

Hoppas Tom Araya nu förstår hur S blåste L.

S gjorde slag i sak och valde förvaltare, förvaltaren kan mycket väl vara någon S känner, varav S var snabb och fixa en förvaltare, jäv existerar inte vid val av förvaltare.

Det gäller bara o veta hur systemet fungerar, samma med arvslagar, vill man göra någon arvlös, inga problem.
    Men S var i detta fallet mycket smartare än L, kanske allt var riggat av förälder att L skulle ärva det mesta, S använde intelligens  o snabbhet körde och körde över dom. 1-0 till S !!!!

• Anonym (Z)
    Anonym (J) skrev 2022-05-21 17:19:13 följande:

Jag blir förvånad över att folk har så höga förväntningar på arv, att allting går rätt till, att allting checkas upp in i minsta detalj. men tyvärr så gör inte detta.

Tar vi en förvaltare, den kan vara nästan vem som helst, det är bara en mycket kort utbildning minder än en halvdag, överförmyndare gör en snabb granskning checka upp lämplighet, inga Kfm skulder, brottsregister. skicka ansökan till tingsrätt,  man blir lätt antagen.

Nu kanske kronan föll ner, din förmyndare kan i princip vara nästintill outbildad.

Jag är väl en sån där outbildad idiot till förvaltare, en ?vem som helst?. Jag var förvaltare för min dementa mamma. Men det är inte alls något som är svårt men man behöver vara noggrann. Vill man att en person ska fråntas rätten att agera själv så är det ju den väg som finns att gå, oavsett vad man nu tycker om det.
Svar på tråden Förvaltare