Jag är ledare i en fotbollsförening och är lite insatt i kostnader. Årsavgiften man betalar går till saker som nämnts tidigare; planhyror, domaravgifter, klubben (kansli/styrelse o s v) försäkringar, licenser, ofta matchkläder. I vår klubb får vi också material (bollar, koner, västar etc). Har klubben ett eller två A-lag (herr-/dam) blir avgiften dyrare då del av avgiften går dit. Det brukar då hävdas att A-laget "ger tillbaka" till de yngre lagen genom att de har några att se upp till och sträva efter att komma dit (kan även ge cup-inbjudningar o s v som man inte skulle få annars). Er avgift på 3 300 kr är ganska normal skulle jag säga, även om man inte bor i Stockholm, finns förstås billigare men också dyrare.
Allt utöver det får laget (lagkassan) betala själva: cuper, träningsläger, gemensamma aktiviteter, spelarträffar, frukt vid bortamatcher, gemensamma träningskläder, vad man nu vill göra inom laget. Det måste alltså bekostas av föräldrarna i laget på ett eller annat sätt. En vanlig övernattningscup i Sverige kostar från c:a 1 000 kr/person. Då räknar jag med att ledarna ställer upp och gratis skjutsar dit alla barn med sina bilar. Gothia cup kostar nästan 3 000 kr/person, däremellan finnas det alla möjliga olika alternativ. Då räknar jag på boende i skola och mat i skola, hotell kostar förstås mer. Cuper i närområdet kostar inte lika mycket, om man inte sover över och inte äter där. Om det är 40 personer som ska iväg på en vanlig övernattningscup med boende i skola så kostar det alltså 40 000 kr (runda slängar), bara för en enda cup.
Jag har alltid kämpat hårt för att vi ska försöka samla in de pengarna i laget så att ingen spelare ska behöva tacka nej för att de inte har råd att följa med. Problemet är att de aktiviteter man drar igång för att få in pengar till laget ger inte tillräckligt, ofta för att för få föräldrar engagerar sig. Efter några sådana aktiviteter så tröttnar ytterligare föräldrar att engagera sig; "jobba för andras ungar" som de säger och så blir det en ond cirkel. Vi är några som fortsätter kämpa och tycker att vi kan lägga ner tiden för att alla barn ska kunna följa med, Men det är klart att vi orkar bara så pass mycket. Jag har inte mer tid tillgängligt än någon annan; jobbar säkert mer än de flesta, har som alla andra i laget flera barn och släktingar att ta hand om, hus och annat. Men jag brinner för att inget barn ska behöva stå utanför och väljer då att lägga den tiden som jag annars kunnat lägga på mina egna barn på det, därför att ingen annan gör det. Inte för att jag brinner för sporten, som många tror, utan för att jag brinner för barnen. Alla ledare i laget lägger ner otroligt mycket tid utan att få någon ersättning för det. I slutändan får man snarare betala för det, genom t ex bensinkostnader och liknande.
Det här hjälper inte dig i dagsläget, men ger kanske en liten bakgrundsbild. Jag förstår att du inte har tiden att engagera dig mer heller, men det är det enda jag ser som skulle kunna hjälpa i framtiden. Fler aktiviteter som drar in pengar till lagkassan. Som ledare har man så fullt upp med allt annat runt laget, så man mäktar kanske med att styra upp två aktiviteter per år (vissa aktiviteter kommer från klubben och ger pengar till klubben, inget till lagkassan). Den inkomsten från de aktiviteterna räcker inte långt. Skulle någon förälder som inte är ledare orka styra upp fler aktiviteter och fler föräldrar engagerade sig i dem så skulle man tillsammans kunna samla in tillräckligt till lagkassan. Jag menar inte att du inte engagerat dig, det skrev du att du gjort, men det finns säkert ett gäng föräldrar i ditt lag som bara ser till sig själva och tycker det är jätteskönt att betala för cupen i stället för att arbeta ihop det. Visst kan jag ha förståelse för det, men jag skulle personligen ha svårt för det.
Sen brukar de flesta klubbar ha någon slags fond som man kan söka pengar från också, för bl a cupavgifter och träningskläder, inom hockeyn ofta för utrustning. Problemet brukar vara att de inte annonserar särskilt mycket om det, knappt så att man vet om det som ledare. Det enda tips jag kan ge dig där förutom att försöka få svar från ledare som du redan försökt, är att googla. Kolla klubbens hemsida, googla olika kombinationer (klubbnamn + fond t ex). Om klubben har något kansli; kontakta dem, kontakta klubbens ordförande o s v.