• alexias mamma

Fotbollsavgifter

Hej,
    jag undrar lite vad som är normala avgifter för barnens fritidsaktiviteter.
    jag bor i stockholm och har barn som spelar fotboll. Avgiften ligger på 3300 kr/år, sen tillkommer ca 1000 kr för kläder, ca 2500 för skor (inne och ute). Utöver detta står vi i kiosken, säljer div kakor/ostar o dyl. Men nu har det även börjat dyka upp avgifter för cuper.
    Nu förväntas jag betala 900 kr för en cup med övernattning i två nätter. jag undrar lite hur andra föräldrar gör? Jag är ensam med flera barn, så ikväll var jag tvungen att säga till mitt ena barn att jag inte har råd att låta det få åka på denna efterlängtade cup, den enda av lagets 19 deltagare. Jag känner mig som sämsta mamman i världshistorien. Jag har ändå försökt att få tag i olika personer som mina barn kommer i kontakt med för att få intyg för att söka pengar från majblomman och andra insatser men det är svårt att få till. Hur gör ni andra? Främst ensamstående med flera barn?

• Svar på tråden Fotbollsavgifter
  • Anonym (anonym)

Jag är ledare i en fotbollsförening och är lite insatt i kostnader. Årsavgiften man betalar går till saker som nämnts tidigare; planhyror, domaravgifter, klubben (kansli/styrelse o s v) försäkringar, licenser, ofta matchkläder. I vår klubb får vi också material (bollar, koner, västar etc). Har klubben ett eller två A-lag (herr-/dam) blir avgiften dyrare då del av avgiften går dit. Det brukar då hävdas att A-laget "ger tillbaka" till de yngre lagen genom att de har några att se upp till och sträva efter att komma dit (kan även ge cup-inbjudningar o s v som man inte skulle få annars). Er avgift på 3 300 kr är ganska normal skulle jag säga, även om man inte bor i Stockholm, finns förstås billigare men också dyrare.

Allt utöver det får laget (lagkassan) betala själva: cuper, träningsläger, gemensamma aktiviteter, spelarträffar, frukt vid bortamatcher, gemensamma träningskläder, vad man nu vill göra inom laget. Det måste alltså bekostas av föräldrarna i laget på ett eller annat sätt. En vanlig övernattningscup i Sverige kostar från c:a 1 000 kr/person. Då räknar jag med att ledarna ställer upp och gratis skjutsar dit alla barn med sina bilar. Gothia cup kostar nästan 3 000 kr/person, däremellan finnas det alla möjliga olika alternativ. Då räknar jag på boende i skola och mat i skola, hotell kostar förstås mer. Cuper i närområdet kostar inte lika mycket, om man inte sover över och inte äter där. Om det är 40 personer som ska iväg på en vanlig övernattningscup med boende i skola så kostar det alltså 40 000 kr (runda slängar), bara för en enda cup.

Jag har alltid kämpat hårt för att vi ska försöka samla in de pengarna i laget så att ingen spelare ska behöva tacka nej för att de inte har råd att följa med. Problemet är att de aktiviteter man drar igång för att få in pengar till laget ger inte tillräckligt, ofta för att för få föräldrar engagerar sig. Efter några sådana aktiviteter så tröttnar ytterligare föräldrar att engagera sig; "jobba för andras ungar" som de säger och så blir det en ond cirkel. Vi är några som fortsätter kämpa och tycker att vi kan lägga ner tiden för att alla barn ska kunna följa med, Men det är klart att vi orkar bara så pass mycket. Jag har inte mer tid tillgängligt än någon annan; jobbar säkert mer än de flesta, har som alla andra i laget flera barn och släktingar att ta hand om, hus och annat. Men jag brinner för att inget barn ska behöva stå utanför och väljer då att lägga den tiden som jag annars kunnat lägga på mina egna barn på det, därför att ingen annan gör det. Inte för att jag brinner för sporten, som många tror, utan för att jag brinner för barnen. Alla ledare i laget lägger ner otroligt mycket tid utan att få någon ersättning för det. I slutändan får man snarare betala för det, genom t ex bensinkostnader och liknande.

Det här hjälper inte dig i dagsläget, men ger kanske en liten bakgrundsbild. Jag förstår att du inte har tiden att engagera dig mer heller, men det är det enda jag ser som skulle kunna hjälpa i framtiden. Fler aktiviteter som drar in pengar till lagkassan. Som ledare har man så fullt upp med allt annat runt laget, så man mäktar kanske med att styra upp två aktiviteter per år (vissa aktiviteter kommer från klubben och ger pengar till klubben, inget till lagkassan). Den inkomsten från de aktiviteterna räcker inte långt. Skulle någon förälder som inte är ledare orka styra upp fler aktiviteter och fler föräldrar engagerade sig i dem så skulle man tillsammans kunna samla in tillräckligt till lagkassan. Jag menar inte att du inte engagerat dig, det skrev du att du gjort, men det finns säkert ett gäng föräldrar i ditt lag som bara ser till sig själva och tycker det är jätteskönt att betala för cupen i stället för att arbeta ihop det. Visst kan jag ha förståelse för det, men jag skulle personligen ha svårt för det.

Sen brukar de flesta klubbar ha någon slags fond som man kan söka pengar från också, för bl a cupavgifter och träningskläder, inom hockeyn ofta för utrustning. Problemet brukar vara att de inte annonserar särskilt mycket om det, knappt så att man vet om det som ledare. Det enda tips jag kan ge dig där förutom att försöka få svar från ledare som du redan försökt, är att googla. Kolla klubbens hemsida, googla olika kombinationer (klubbnamn + fond t ex). Om klubben har något kansli; kontakta dem, kontakta klubbens ordförande o s v.

• Anonym (Majblomman)
    alexias mamma skrev 2022-05-11 23:25:09 följande:
    Men precis så. Strl 42 finns inte på barnavdelningen
    alexias mamma skrev 2022-05-11 23:36:53 följande:

För att få spela matcher och vara med på träningar vill klubben att alla matchande klubbkläder. Det innebär minst: en t-shirt, ett par shorts, en långärmad tröja, ett par långbyxor, träningsstrumpor och matchstrumpor. 

Har du själv äldre barn som spelar fotboll? Visst kunde jag tumma lite på vilka skor och kvalite och sånt förr när barnet var yngre men nu vid strl 42 i skor så är det svårare. Barnet i fråga drabbas dessutom av nageltrång från och till då fötterna är ganska breda och runda. Har inte påstått att det skulle vara dyrare i sthlm, det var en generell fråga till alla i tråden för att se om det spelade någon roll var i landet man bodde. 

jaja, tack för svar iaf. 

Nu tycker jag nog att du bara ser det negativa. 

Gjorde en snabb sökning på stadium och det fanns många inomhusskor för 250kr och uppåt och flera olika grässkor från 499kr och uppåt. 
    Vad jag vet så får de flesta som spelar fotboll problem med naglarna precis vid start oavsett om dom har skor för 500kr eller 2500kr så det är nog något man får räkna med.
    Vad gäller matchkläder så har jag svårt att tro att ni har egna kläder till matcher, Har aldrig hört att man får stå för matchstället själv, dessa ska ju numreras. Det är ju bara på knattefotbollen dom får spela onumrerat. 

Ja jag har barn som spelat fotboll från 4 år upp till 21 års ålder och varit lagledare/ lagsamordnare/ lagmamma samt att mannen varit tränare. 
    I ena barnens lag var väldigt många engagerade och då blev det mindre för varje förälder att göra. Vi har varit på många Cuper.
    Inför varje säsong så var det föräldramöte där man gick igenom kommande säsong. Då togs det bla upp vilka som ville sälja saker eller söka sponsorer eller hur man ville finansiera sina cuper. 
    Har du engagerat dig själv i laget/föreningen och försökt få till en ändring?

• Anonym (Fotbollen)
    alexias mamma skrev 2022-05-11 23:36:53 följande:

För att få spela matcher och vara med på träningar vill klubben att alla matchande klubbkläder. Det innebär minst: en t-shirt, ett par shorts, en långärmad tröja, ett par långbyxor, träningsstrumpor och matchstrumpor. 

Har du själv äldre barn som spelar fotboll? Visst kunde jag tumma lite på vilka skor och kvalite och sånt förr när barnet var yngre men nu vid strl 42 i skor så är det svårare. Barnet i fråga drabbas dessutom av nageltrång från och till då fötterna är ganska breda och runda. Har inte påstått att det skulle vara dyrare i sthlm, det var en generell fråga till alla i tråden för att se om det spelade någon roll var i landet man bodde. 

jaja, tack för svar iaf. 

Ja men det kanske är kul att allt har likande Träningskläder. Mina tjejer har var sitt ställ men det är inte alltid de använde dem. Är det träning exempelvis onsdag och torsdag så är det svårt stt hinna tvätta mellan träningarna. 

Tycker avgiften låter hög, min äldsta är 17 och vi betalar 1800kr 

• Anonym (D)

Kollade och insåg att även om dotterns avgift än så länge är lägre kommer den att öka hyfsat mycket om ett år när hon fyller 12 år. 

Sedan blir den ännu högre om hon fortsätter att spela när hon blir äldre.

I dotterns klubb ger de dock 50% rabatt för barn nummer två som spelar. 

Än så länge växer dottern inte så snabbt, så hon kan ha samma shorts, tröja och skor rätt så länge. Eftersom hon har flera kompisar i laget som är större lär vi slippa köpa nytt framöver. 

Tack och lov har vi inga problem med ekonomin, men definitivt tråkigt om lagkamrater inte kan vara med p.g.a. ekonomiska begränsningar. 

• Anonym (4-15000)
    Anonym (D) skrev 2022-05-12 17:29:05 följande:

Kollade och insåg att även om dotterns avgift än så länge är lägre kommer den att öka hyfsat mycket om ett år när hon fyller 12 år. 

Sedan blir den ännu högre om hon fortsätter att spela när hon blir äldre.

I dotterns klubb ger de dock 50% rabatt för barn nummer två som spelar. 

Än så länge växer dottern inte så snabbt, så hon kan ha samma shorts, tröja och skor rätt så länge. Eftersom hon har flera kompisar i laget som är större lär vi slippa köpa nytt framöver. 

Tack och lov har vi inga problem med ekonomin, men definitivt tråkigt om lagkamrater inte kan vara med p.g.a. ekonomiska begränsningar. 

En sak jag ogillar är att de envisas med att trycka spelarnas namn på alla grejer. Då gäller det att man hittar någon med samma förnamn att köpa av och ingen annan är intresserad när man växt ur.
  • Flash Gordon

Det olösliga problemet där ansvaret för lösning läggs på den enskilde föräldern.

Den verkliga lösningen, på sikt, är kanske att minska ned på antalet cuper man deltar i?

Det brukar vara kostnader för cuper med resor som går över styr. Resten av kostnaderna är ju ändå relativt fastslagna redan från början.

Just fotbollen verkar ha en näst intill sjuklig fixering vid att spela cuper. 

Seriespel och träning är trots allt basen i idrottandet.

Cuper borde vara grädden på moset men blir istället till en belastning för alla inblandade.

Blå och gul
  • Anonym (Fotbollsmamma)
    Anonym (Fotbollen) skrev 2022-05-12 12:39:56 följande:

Ja men det kanske är kul att allt har likande Träningskläder. Mina tjejer har var sitt ställ men det är inte alltid de använde dem. Är det träning exempelvis onsdag och torsdag så är det svårt stt hinna tvätta mellan träningarna. 

Tycker avgiften låter hög, min äldsta är 17 och vi betalar 1800kr 

Vi har krav på att man använder de tränings- och matchkläder man fått tilldelat. Det beror på att det är sponsrade kläder - kostnad för oss 0 kr men då ska sponsorerna synas också. Det är ju vad de betalat för, reklamplats på barnens kläder.
  • Anonym (4-15000)
    Flash Gordon skrev 2022-05-14 09:22:30 följande:

Det olösliga problemet där ansvaret för lösning läggs på den enskilde föräldern.

Den verkliga lösningen, på sikt, är kanske att minska ned på antalet cuper man deltar i?

Det brukar vara kostnader för cuper med resor som går över styr. Resten av kostnaderna är ju ändå relativt fastslagna redan från början.

Just fotbollen verkar ha en näst intill sjuklig fixering vid att spela cuper. 

Seriespel och träning är trots allt basen i idrottandet.

Cuper borde vara grädden på moset men blir istället till en belastning för alla inblandade.

Är ju bra att det finns alternativ med olika filosofi i olika klubbar. Mitt barn bytte lag mycket för möjligheten att få åka på fler cuper och verkligen satsa. Samtidigt som jag vet att många föräldrar i gamla laget tycker det räcker med en övernattningsaktivitet där det aktivt försöks att hålla ned kostnaderna så mycket som möjligt. Så att det finns två så olika klubbar på 15 minuters avstånd från varandra är ju jättebra.

Sedan blev jag lite smått chockad när jag förra året för första gången kom i kontakt med avgifterna för detta då varje cup/läger kostar minst det dubbla mot förra laget då de alltid väljer hotellboende. En övernattningshelg med gamla laget kostade normalt knappt 1500 där, här är det 2500 och uppåt. Bara Gothia får vi betala över 7000 för. Och på ett år är det 4-5 sådana tillfällen. Vilket välkomnas, men skulle önska att de kunde nöja sig med att sova i gymnastiksalar.
  • Flash Gordon
    Anonym (4-15000) skrev 2022-05-14 10:46:46 följande:
    Är ju bra att det finns alternativ med olika filosofi i olika klubbar. Mitt barn bytte lag mycket för möjligheten att få åka på fler cuper och verkligen satsa. Samtidigt som jag vet att många föräldrar i gamla laget tycker det räcker med en övernattningsaktivitet där det aktivt försöks att hålla ned kostnaderna så mycket som möjligt. Så att det finns två så olika klubbar på 15 minuters avstånd från varandra är ju jättebra.

Sedan blev jag lite smått chockad när jag förra året för första gången kom i kontakt med avgifterna för detta då varje cup/läger kostar minst det dubbla mot förra laget då de alltid väljer hotellboende. En övernattningshelg med gamla laget kostade normalt knappt 1500 där, här är det 2500 och uppåt. Bara Gothia får vi betala över 7000 för. Och på ett år är det 4-5 sådana tillfällen. Vilket välkomnas, men skulle önska att de kunde nöja sig med att sova i gymnastiksalar.
    "Verkligen satsa" handlar om träningar och seriespelet. Inte om cuper. Ungarna blir inte bättre fotbollsspelare av att åka bort en helg och spela några matcher mot andra lag.

Men i just fotbollen har det utvecklats en kultur av att det ska åkas på cuper, helst så många som möjligt. Med Gothia som juvelen i kronan. 

Föreningar säljer in sig mot ungarna genom att säga: "kom till oss så får ni spela Gothia" och så är stress-spiralen igång.

Sjutusen kronor för Gothia säger du. Fyra till fem olika cuper på ett år säger du.

Du hör ju själv hur det låter och resultatet blir en tråd från TS som denna. Barn so inte kommer att ha råd att följa med sitt lag.

.
    Det här är ett systemfel inom fotbollen inte helt olikt problemen med sommarskolor inom hockeyn även om det senare är helt på individuell nivå..

Finns det någon fotbollsförälder som någon gång faktiskt frågat klubben vad som är syftet med alla dessa cuper?
    .
    Blå och gul
Svar på tråden Fotbollsavgifter