Inlägg från: alexias mamma |Visa alla inlägg
  • alexias mamma

Fotbollsavgifter

Hej,
    jag undrar lite vad som är normala avgifter för barnens fritidsaktiviteter.
    jag bor i stockholm och har barn som spelar fotboll. Avgiften ligger på 3300 kr/år, sen tillkommer ca 1000 kr för kläder, ca 2500 för skor (inne och ute). Utöver detta står vi i kiosken, säljer div kakor/ostar o dyl. Men nu har det även börjat dyka upp avgifter för cuper.
    Nu förväntas jag betala 900 kr för en cup med övernattning i två nätter. jag undrar lite hur andra föräldrar gör? Jag är ensam med flera barn, så ikväll var jag tvungen att säga till mitt ena barn att jag inte har råd att låta det få åka på denna efterlängtade cup, den enda av lagets 19 deltagare. Jag känner mig som sämsta mamman i världshistorien. Jag har ändå försökt att få tag i olika personer som mina barn kommer i kontakt med för att få intyg för att söka pengar från majblomman och andra insatser men det är svårt att få till. Hur gör ni andra? Främst ensamstående med flera barn?

• Svar på tråden Fotbollsavgifter
  • alexias mamma

Okej, ja det verkar onekligen som vi betalar mer än andra då. Bor ni i sthlm ni som svarat?
    vi står både i kiosken och säljer saker till förmån för lagkassan. Men det kostar ändå massa pengar för varje spelare till cuper. Jag försöker verkligen att hitta billigare utrustning men för att spela matcher måste dom ha lagets kläder och det måste man bekosta själv. Sedan har mitt barn ganska breda och runda fötter vilket gör det ytterligare svårare att hitta bra och billiga skor. 

Någon skrev att detta är ett bra sätt att förstå att pengar inte alltid räcker till allt. Jo visst är det det, men någonstans känner jag ändå vånda och tvivel på min föräldraroll. Kanske jag ska ta ett lån helt enkelt? Denna sport är liksom det enda mitt barn verkligen bryr sig om och helhjärtat går in för. Det gjorde så ont att se hur ledset mitt barn blev men ändå försökte visa sig stark och hålla in tårarna. 

jag skrev iaf till skolsystern för 4:de gången nu och hoppas på ett svar för att kunna söka pengar från majblomman. Blir galen av att inte få svar av någon!

Jag trodde ärligt talat att min medverkan i kiosk och försäljning skulle räcka, så jag har inte lagt undan någonting för cuper. Ärligt talat hade jag inte kunnat lägga undan någonting ändå, men jag hade kanske kunnat ordna med att få låna av någon eller låtit barnet få ha loppis eller någonting för att samla in pengar själv. Barnet erbjöd sig att skippa månadspeng, så nu ska jag fråga om andra barnet också kan skippa det. Får hoppas att lagledaren då kan godkänna att jag betalar in några veckor försent?

• alexias mamma
    cosinus skrev 2022-05-10 08:27:26 följande:

Här kostar säsongsavgiften för fotboll mellan 1000-1800 isch beroende på hur gammalt barnet är. Laget får bidrag av föreningen för 3 cuper per år men då ingår ingen övernattning utan då är det anmälningsavgiften som tillkommer så de cuperna tas i närområdet dit man kan dagspendla.

Utöver det måste lagen själva samla in pengar och då landar det oftast i att man tar ut någon form av egenavgift. Innebandyn har oftast haft 4-500 kr för cup. Fotbollen var länge sen jag skickade iväg någon på. Den som spelat längst spelade för all del till 15 år men då var det mycket covid på slutet och han bytte även lag några ggr till såna som inte hade lika uttalad satsning och då blev det ju färre cuper också. Han var helt enkelt inte intresserad av de mest drivna lagen.

Är det ett alternativ att byta lag så kolla igenom vad som finns i närområdet och vad de har för avgifter. Det kan skilja ganska rejält beroende på ambition och hur föreningen väljer att stötta ungdomsverksamheten eller om det tvärtom är så att ungdomarnas pengar går uppåt mot A-laget. Alla varianter finns. 

Är det inte ett alternativ så be ledarna om lite framförhållning redan i början av säsongen på vad för cuper som ska åkas på samt kostnad så får barnet vara med och välja. Kanske går att få åka på 2 billigare cuper om man skippar en dyrare o s v. 

Beroende på ålder på barnet så kolla också upp om den är stor nog att börja döma matcher själv. Här tror jag att den gränsen går vid typ 13-14 kanske? Det är ett bra sätt för en fotbollsungdom att själva dra in lite pengar. 

Tyvärr är barnet bara 12 så tyvärr för liten för att få vara domare.
  • alexias mamma
    Anonym (D) skrev 2022-05-10 12:49:13 följande:

Ta ett snack med ledarna. Har du tur kanske klubben har något sätt att sponsra barn som verkligen inte har råd. 

Dessutom borde det gå att på något sätt få köpa begagnade klubbkläder. 

Nu har tyvärr mitt barns klubb just bytt klubbkläder, men tidigare har mitt barn t.ex. fått vissa kläder från en skolkamrat som vuxit ur sina. 

Har du eventuellt möjlighet att ta något extrajobb själv eller tillsammans med barnen? Tänkte t.ex. djurvakt, reklamutdelning m.m. 

Tack för tips,
    jag mailade ledarna igår morse och förklarade att mitt barn inte kommer kunna följa med pga ekonomin och att jag försökt skrapa ihop pengar men inte lyckats. Tyvärr har dom inte svarat ännu, så jag får vänta in och se vad dom säger.

jag ska hjälpa mitt barn att försöka hitta nått extrajobb, tack! Har liksom fastnat och kommer inte vidare.

Men jag kan inte låta bli att undra hur folk kan med att betala så mycket, även om jag hade en partner som ville vara med och betala tycker jag det är oerhört dyrt. Jag har kollat runt på andra klubbar men avgifterna här i kring där vi bor ligger på dessa summor el någon hundralapp mindre bara. HELT SJUKT! Jag gjorde en snabb räkning på antal lag och medlemmar, det blir flera miljoner i medlemsavgifter. Miljoner, för vad kan jag undra då
  • alexias mamma

Jag har verkligen försökt att få in pengar både i början av året när alla avgifter skulle betalas och nu när det här med avgift för cupen kom.
    Diakonen som skulle hjälpa mig att söka fonder avbokade mitt möte och sköt upp nästa så länge att det tillslut blev försent att söka. Hon skrev en bilaga till det att det var hennes fel men jag fick inget där ändå.
    Sen väntar jag som sagt fortfarande svar från skolsköterskan för att kunna söka från majblomman. 

Ledaren har jag försökt kontakta men utan svar. Vill inte heller gärna outa mitt barn som fattiglapp och skriva i stora gruppchatten. 

Mitt barn har iaf skickat in ansökan om att få bli reklamutdelare nu, får hoppas på snabbt svar.

Det gick så långt att mitt barn själv kontaktade sin pappa, men nej. Det blev nobben och massa elakheter skrivet tillbaka bara. Jahapp.

Jag gick ut och grät en stund i skogen, sen tog jag ett sms-lån. Början på undergången. Jag ger upp

Tack för alla era svar och tips, uppskattar det!

• alexias mamma
    Tow2Mater skrev 2022-05-10 21:17:43 följande:

Alltså, med flera barn har du ju redan gjort valet att inte kunna ge barnen ALLT de vill ha. Ibland får man bara säga nej.

Ja absolut. En liten korrigering där bara? mina barn får långt ifrån allt. jag prioriterar det som gör att dom mår så bra dom kan, vilket är fotboll för ena ungen. Jag hade kanske inte heller räknat riktigt med att den andra föräldern skulle skita i oss och verkligen göra allt för att vi skulle få det så knapert som möjligt.

skit samma, det var inte detta jag ville fokusera på. Men tack för ditt fina råd, antar jag?
  • alexias mamma
    Tow2Mater skrev 2022-05-11 23:15:13 följande:
    Det där kanske funkar for femåringar, inte for 12-åringar.
    Skor stiger mycket i pris när man gar fran barnstorlekar till vuxenstorlekar. Man kan inte spela fotboll i vanliga gympaskor.
    Men precis så. Strl 42 finns inte på barnavdelningen
  • alexias mamma
    AnnaSturesson skrev 2022-05-11 21:17:36 följande:

vad är det för kläder som du behöver köpa? Matchställ bör ju klubben stå för, är ju ingen mening att alla ska köpa egna.

sen tycker jag det låter som väldigt dyra skor till en 12-åring. toll inomhus träningen kan han ha samma skor som på skolidrotten så det behövs inga speciella inomhus skor i den åldern. 

Det låter som Föreningen har hög medlemsavgift och har svårt att förstå vad det är som skulle vara dyrare I Stockholm än på andra orter.

För att få spela matcher och vara med på träningar vill klubben att alla matchande klubbkläder. Det innebär minst: en t-shirt, ett par shorts, en långärmad tröja, ett par långbyxor, träningsstrumpor och matchstrumpor. 

Har du själv äldre barn som spelar fotboll? Visst kunde jag tumma lite på vilka skor och kvalite och sånt förr när barnet var yngre men nu vid strl 42 i skor så är det svårare. Barnet i fråga drabbas dessutom av nageltrång från och till då fötterna är ganska breda och runda. Har inte påstått att det skulle vara dyrare i sthlm, det var en generell fråga till alla i tråden för att se om det spelade någon roll var i landet man bodde. 

jaja, tack för svar iaf. 

Svar på tråden Fotbollsavgifter