Inlägg från: Anonym (4-15000) |Visa alla inlägg
  • Anonym (4-15000)

Fotbollsavgifter

Mitt barn har spelat i olika klubbar och avgifterna varierar 2-3500 kr. 

Sedan tillkommer cuper och träningsläger till självkostnadspris. Har varit runt 2-3000 per år i breddklubben hon tidigare spelat i. De senaste 2 åren när hon bytt till att mer satsande lag har den kostnaden legat på 10-15000. 

Inköp av lagkläder blir 1-2000 till då alla måste ha samma. Skor köper vi alltid på rea så har hittills aldrig behövt betala mer än typ 800 för ett par. 

Om man har en tuff ekonomisk situation så får man hjälp. Men även utan det så är det ju helt klart en hög kostnad. 

Tillkommer arbete också, annars skulle det vara ännu dyrare. 

• Anonym (4-15000)
    alexias mamma skrev 2022-05-10 15:42:39 följande:
    Tack för tips,
    jag mailade ledarna igår morse och förklarade att mitt barn inte kommer kunna följa med pga ekonomin och att jag försökt skrapa ihop pengar men inte lyckats. Tyvärr har dom inte svarat ännu, så jag får vänta in och se vad dom säger.

jag ska hjälpa mitt barn att försöka hitta nått extrajobb, tack! Har liksom fastnat och kommer inte vidare.

Men jag kan inte låta bli att undra hur folk kan med att betala så mycket, även om jag hade en partner som ville vara med och betala tycker jag det är oerhört dyrt. Jag har kollat runt på andra klubbar men avgifterna här i kring där vi bor ligger på dessa summor el någon hundralapp mindre bara. HELT SJUKT! Jag gjorde en snabb räkning på antal lag och medlemmar, det blir flera miljoner i medlemsavgifter. Miljoner, för vad kan jag undra då
    Planhyror och domare är en stor kostnad. Tror en match för 13-14 åringar kostar ca 500 kr. Så ett lag i Stockholmsserien tex med 25 spelare som kanske har två lag seriespel betalar kanske runt 40 000 om året för sanktan och träningsmatcher. + kostnaderna för planhyra till träningarna så har pengarnafrån medlemsavgifterna  gått åt sedan. 
  • Anonym (4-15000)
    Anonym (Majblomman) skrev 2022-05-11 12:07:49 följande:
    Precis, många som har det bättre tycker att vi andra ska arbeta gratis.
    Hade en förälder som ville köpa loss sin timme i kiosken. "Jag betalar 500kr det är ju bra pengar för den timmen hö,hö,hö"
    Mitt svar var att den timmen kostar 7000kr för dig, vi andra som lägger 5/6 timmar i veckan på ditt barn tar inget betalt. Du och några få har som enda uppgift att stå i kiosken 2ggr/säsong. 
    Tycker det är fruktansvärt snålt och girigt att gnälla över 2 timmar när flera av oss jobbar gratis för ditt barn flera gånger i veckan.
    7000kr hade vi räknat ut att varje barn skulle kosta om alla fick betalt för sitt arbete dom la ner i föreningen.
    Hn blev tyst och säsongen efter erbjöd han sig flera gånger.
    Ja sånt är sjukt irriterande. Man ser den där enda aktiviteten och vill köpa sig fri från den. Men isf borde man betala för samtliga aktiviteter som folk utför gratis och då kommer det dra iväg till säkert minst 15000 per år,cuper och träningsläger ej inkluderat. 
  • Anonym (4-15000)
    Studentpappa skrev 2022-05-11 08:24:45 följande:

Ställer man upp som ledare/tränare brukar barnen få vara med gratis under åren man "jobbar". Så har det iaf varit för oss. 

Sen blir det sådär om man är med i en förening där de flesta föräldrar har bra ställt och tycker det är jobbigt att sälja, stå i kiosk etc. då är det enklare med dyra avgifter. Det är ett jäkla hästjobb som ledare att lösa så att allt blir billigt.

Ja det stämmer också. I förra klubben bodde man alltid i gymnastikhall och bokade allt själv via kommunerna. I nuvarande klubb så är det hotellboende och bokning via företag som gäller. När jag ser var och hur de andra bor så tror jag att vi med en inkomst på 60-70 000 var i månaden tillhör de fattigare föräldrarna i laget.
  • Anonym (4-15000)
    Anonym (D) skrev 2022-05-12 17:29:05 följande:

Kollade och insåg att även om dotterns avgift än så länge är lägre kommer den att öka hyfsat mycket om ett år när hon fyller 12 år. 

Sedan blir den ännu högre om hon fortsätter att spela när hon blir äldre.

I dotterns klubb ger de dock 50% rabatt för barn nummer två som spelar. 

Än så länge växer dottern inte så snabbt, så hon kan ha samma shorts, tröja och skor rätt så länge. Eftersom hon har flera kompisar i laget som är större lär vi slippa köpa nytt framöver. 

Tack och lov har vi inga problem med ekonomin, men definitivt tråkigt om lagkamrater inte kan vara med p.g.a. ekonomiska begränsningar. 

En sak jag ogillar är att de envisas med att trycka spelarnas namn på alla grejer. Då gäller det att man hittar någon med samma förnamn att köpa av och ingen annan är intresserad när man växt ur.
  • Anonym (4-15000)
    Flash Gordon skrev 2022-05-14 09:22:30 följande:

Det olösliga problemet där ansvaret för lösning läggs på den enskilde föräldern.

Den verkliga lösningen, på sikt, är kanske att minska ned på antalet cuper man deltar i?

Det brukar vara kostnader för cuper med resor som går över styr. Resten av kostnaderna är ju ändå relativt fastslagna redan från början.

Just fotbollen verkar ha en näst intill sjuklig fixering vid att spela cuper. 

Seriespel och träning är trots allt basen i idrottandet.

Cuper borde vara grädden på moset men blir istället till en belastning för alla inblandade.

Är ju bra att det finns alternativ med olika filosofi i olika klubbar. Mitt barn bytte lag mycket för möjligheten att få åka på fler cuper och verkligen satsa. Samtidigt som jag vet att många föräldrar i gamla laget tycker det räcker med en övernattningsaktivitet där det aktivt försöks att hålla ned kostnaderna så mycket som möjligt. Så att det finns två så olika klubbar på 15 minuters avstånd från varandra är ju jättebra.

Sedan blev jag lite smått chockad när jag förra året för första gången kom i kontakt med avgifterna för detta då varje cup/läger kostar minst det dubbla mot förra laget då de alltid väljer hotellboende. En övernattningshelg med gamla laget kostade normalt knappt 1500 där, här är det 2500 och uppåt. Bara Gothia får vi betala över 7000 för. Och på ett år är det 4-5 sådana tillfällen. Vilket välkomnas, men skulle önska att de kunde nöja sig med att sova i gymnastiksalar.
  • Anonym (4-15000)
    Flash Gordon skrev 2022-05-14 11:48:16 följande:
    "Verkligen satsa" handlar om träningar och seriespelet. Inte om cuper. Ungarna blir inte bättre fotbollsspelare av att åka bort en helg och spela några matcher mot andra lag.

Men i just fotbollen har det utvecklats en kultur av att det ska åkas på cuper, helst så många som möjligt. Med Gothia som juvelen i kronan. 

Föreningar säljer in sig mot ungarna genom att säga: "kom till oss så får ni spela Gothia" och så är stress-spiralen igång.

Sjutusen kronor för Gothia säger du. Fyra till fem olika cuper på ett år säger du.

Du hör ju själv hur det låter och resultatet blir en tråd från TS som denna. Barn so inte kommer att ha råd att följa med sitt lag.

.
    Det här är ett systemfel inom fotbollen inte helt olikt problemen med sommarskolor inom hockeyn även om det senare är helt på individuell nivå..

Finns det någon fotbollsförälder som någon gång faktiskt frågat klubben vad som är syftet med alla dessa cuper?
    .
    Det finns som sagt andra föreningar som tänker annorlunda och jag tycker det är bra att det finns olika alternativ. 

Cuperna och träningslägrena ger en bra sammanhållning i gänget och mycket fotboll på kort tid där det varvas mellan teori och praktik och är väldigt utvecklande för spelarna. 
  • Anonym (4-15000)
    Flash Gordon skrev 2022-05-15 22:39:48 följande:
    Ja, det gäller ju att motivera 15000-20000 om året i kostnader för bara cuper.
    Detta år blir det 15000 pga gothia, förra året var det 8000. Och jag är som sagt chockad över kostnaderna som drivs upp av att de envisas med att bo på hotell. Skulle vara max hälften om de bodde i gymnastiksalar. Jag tycker inte kostnaderna är motiverade, men själva grejen att åka iväg på så mycket cuper och läger ser jag (inte för alla lag men för vissa) absolut en poäng i. Som spelare/förälder så får man ju styra till att spela i den klubben som man bäst ser passar ens egna vilja. 

Min dotter höll tidigare på med en annan lagsport också och där skulle vi aldrig satt henne i ett lag som reste så mycket för hon hade aldrig samma intresse av den sporten. Men visst fanns alternativet där också. Men där var hon nöjd med att träna max 2 gånger i veckan och vara med på någon cup per år. Hade hennes lag börjat med större ambitioner hade vi bytt till ett annat lag med lägre ambitioner.
  • Anonym (4-15000)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-05-23 22:52:09 följande:

Fick just räkningen för sonens fotboll, så var tvungen att gräva upp denna tråd för att jämföra. Attans så dyrt för TS och en del andra! Vi bor inte i Sverige så priserna kan ju skilja pga det, men ändå konstigt.

Årsavgift, inklusive matchkläder som man får låna, 600kr. Inskrivningsavgift i ny klubb, 150kr.
    Detta är för 2 träningar i veckan plus match en gång i veckan.
    Sen skor runt 650kr.
    Träningskläder vet jag inte riktigt, köper ett gäng bra, dyra sportkläder ibland som räcker länge till diverse sporter och gymnastik, t-shirts, shorts etc. Kostar väl en hel del men de funkar bra länge.
    Cuper åker man till över dagen, så inga extra avgifter (förutom bensin och mat). Inte väldigt hög kvalitet på tränarna kanske, men i sommar ska han på fotbollsläger som hålls av proffslag, 3500kr, en hel del alltså. 

Tydligen ska föräldrarna jobba i cafeterian någon gång ibland, men är inte säker på hur det funkar, ingen har berättat än. I förra klubben sålde jag kaffe etc tre ggr på ett år, så inte så farligt och faktiskt väldigt kul jobb. 

Kul att höra hur det funkar i Sverige! Men 3300kr per år, wow, otroligt! Mer än 5ggr dyrare! Förstår inte riktigt den skillnaden! Det finns ju en massa volontärer i klubben här som jobbar utan ett öre, men antar att det finns många frivilliga i Sverige också. Lokalerna är inte tjusiga men de funkar, fotbollsplanerna osv är helt ok.  

En sak som spelar in som inte går att komma undan är planhyror och domarkostnader. Tror att ett lag i vår förening kostar runt 1000 kr i veckan att dra runt bara på det (räknat på 1 match per vecka). Just plamhyrorna kan skilja väldigt mycket mellan kommunerna och kan bidra till att alla lag i samma kommun ligger högre eller lägre än grannkommunen. 
  • Anonym (4-15000)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-05-24 21:00:32 följande:
    Intressant att se hur det är för Tow2Mater och alla, så olika.

Här där vi bor finns det mycket frivillig verksamhet inom många områden, bla sporten.
    Tränarna får inget betalt, det är äldre fotbollsspelare inom klubben som tränar, eller pappor. En del är bra, en del nja så det är ju inga proffs. Men kostnaden för proffstränare i sommar låter ju billigt nu efter jämförelse med er andra.

Tror inte domarna får betalt heller, tror att det är frivilligt jobb. Klubben erbjuder domarträning gratis för hugade. Linjedomare får absolut inte betalt. 

Vi har fina konstgräsfotbollsplaner, tror det är kommunen som bekostar detta. Finns inga planhyror, denna klubb har sina egna fasta fotbollsplaner. Kanske klubben betalar underhåll, vet inte. Kanske finns frivilliga som gör det också.

Matchkläderna är sponsrade av ett lokalt företag, och vi betalar en liten avgift för att få tillgång till dessa kläder. 

Här är all träning utomhus, så inga speciella skor för inomhus behövs. Däremot varma underställ, handskar etc för kalla dagar utomhus. 
    Tränarna är föräldrar utan ersättning i vår klubb också fram till året de blir 15, då utökas det med en betald tränare till föräldrastaben. 

Däremot så kostar som sagt domarna en del. St erikscupen är det 440 kr för 9 mot 9 och 575 för 11 mot 11 första året och sedan 680 när det blir juniorlag. Tror träningsmatcher brukar vara 80% av det. Plus planhyror som sagt som skiljer sig åt mellan kommunerna.
Svar på tråden Fotbollsavgifter