• alexias mamma

Fotbollsavgifter

Hej,
    jag undrar lite vad som är normala avgifter för barnens fritidsaktiviteter.
    jag bor i stockholm och har barn som spelar fotboll. Avgiften ligger på 3300 kr/år, sen tillkommer ca 1000 kr för kläder, ca 2500 för skor (inne och ute). Utöver detta står vi i kiosken, säljer div kakor/ostar o dyl. Men nu har det även börjat dyka upp avgifter för cuper.
    Nu förväntas jag betala 900 kr för en cup med övernattning i två nätter. jag undrar lite hur andra föräldrar gör? Jag är ensam med flera barn, så ikväll var jag tvungen att säga till mitt ena barn att jag inte har råd att låta det få åka på denna efterlängtade cup, den enda av lagets 19 deltagare. Jag känner mig som sämsta mamman i världshistorien. Jag har ändå försökt att få tag i olika personer som mina barn kommer i kontakt med för att få intyg för att söka pengar från majblomman och andra insatser men det är svårt att få till. Hur gör ni andra? Främst ensamstående med flera barn?

• Svar på tråden Fotbollsavgifter
  • Anonym (Majblomman)
    Studentpappa skrev 2022-05-11 08:24:45 följande:

Ställer man upp som ledare/tränare brukar barnen få vara med gratis under åren man "jobbar". Så har det iaf varit för oss. 

Sen blir det sådär om man är med i en förening där de flesta föräldrar har bra ställt och tycker det är jobbigt att sälja, stå i kiosk etc. då är det enklare med dyra avgifter. Det är ett jäkla hästjobb som ledare att lösa så att allt blir billigt.

Precis, många som har det bättre tycker att vi andra ska arbeta gratis.
    Hade en förälder som ville köpa loss sin timme i kiosken. "Jag betalar 500kr det är ju bra pengar för den timmen hö,hö,hö"
    Mitt svar var att den timmen kostar 7000kr för dig, vi andra som lägger 5/6 timmar i veckan på ditt barn tar inget betalt. Du och några få har som enda uppgift att stå i kiosken 2ggr/säsong. 
    Tycker det är fruktansvärt snålt och girigt att gnälla över 2 timmar när flera av oss jobbar gratis för ditt barn flera gånger i veckan.
    7000kr hade vi räknat ut att varje barn skulle kosta om alla fick betalt för sitt arbete dom la ner i föreningen.
    Hn blev tyst och säsongen efter erbjöd han sig flera gånger.
  • Studentpappa
    Anonym (Majblomman) skrev 2022-05-11 12:07:49 följande:
    Hade en förälder som ville köpa loss sin timme i kiosken. "Jag betalar 500kr det är ju bra pengar för den timmen hö,hö,hö"
    Mitt svar var att den timmen kostar 7000kr för dig, vi andra som lägger 5/6 timmar i veckan på ditt barn tar inget betalt. Du och några få har som enda uppgift att stå i kiosken 2ggr/säsong. 
    Tycker det är fruktansvärt snålt och girigt att gnälla över 2 timmar när flera av oss jobbar gratis för ditt barn flera gånger i veckan.
    7000kr hade vi räknat ut att varje barn skulle kosta om alla fick betalt för sitt arbete dom la ner i föreningen.
    Det där brukar vara en genomgående filosofi i föreningen och det görs ingen skillnad i dom föreningarna vi är med i. Det går liksom inte att köpa sig fri men då är det också rätt billigt för alla. 

Vi har råd men jag ställer alltid upp ändå, det är nästan alltid problem att få folk att avsätta tid för sina barns aktiviteter. Jag kör nästan varje gång när det är cup och det är ju rätt tydligt vilka som tycker sig inte ha tid med det, då samma barn alltid behöver skjuts.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (4-15000)
    Anonym (Majblomman) skrev 2022-05-11 12:07:49 följande:
    Ja sånt är sjukt irriterande. Man ser den där enda aktiviteten och vill köpa sig fri från den. Men isf borde man betala för samtliga aktiviteter som folk utför gratis och då kommer det dra iväg till säkert minst 15000 per år,cuper och träningsläger ej inkluderat. 
  • Anonym (4-15000)
    Studentpappa skrev 2022-05-11 08:24:45 följande:

Ställer man upp som ledare/tränare brukar barnen få vara med gratis under åren man "jobbar". Så har det iaf varit för oss. 

Sen blir det sådär om man är med i en förening där de flesta föräldrar har bra ställt och tycker det är jobbigt att sälja, stå i kiosk etc. då är det enklare med dyra avgifter. Det är ett jäkla hästjobb som ledare att lösa så att allt blir billigt.

Ja det stämmer också. I förra klubben bodde man alltid i gymnastikhall och bokade allt själv via kommunerna. I nuvarande klubb så är det hotellboende och bokning via företag som gäller. När jag ser var och hur de andra bor så tror jag att vi med en inkomst på 60-70 000 var i månaden tillhör de fattigare föräldrarna i laget.
  • Anonym (Samma)

Vi betalar ca 2000 per år, sen 600 per termin för nåt häfte man måste köpa som
    föräldrar med rabattkuponger i (helt värdelösa).
    Den här terminen var det träningsläger fre-sö som kostade 2600, nu skulle alla sätta in 500kr till lagkamrat för de behövde köpa nya bollar mm, det har tillkommit en matchtröja med namn för 500kr?. Och såklart skor, kläder?.

Vi har också fått om en massa cuper som kostar från 850 kr till 2000, fanns flera olika att välja på nu i sommar. Är cuperna nära här hemma kostar de 200kr. Sen skickar dom alltid om påsklovsträningar (kostar extra, runt 1000kr) osv osv.

Och det ska säljas kakor, korvar mmmmm.

Fotboll är inte så billigt som
    man tror. Tycker också det svider med alla dessa dyra cuper. Väntar in i det sista och hoppas att det är
    fler som inte ska vara med men nästan alla tackar ja direkt. Folk har gott om pengar verkar det som.

• AnnaSturesson

vad är det för kläder som du behöver köpa? Matchställ bör ju klubben stå för, är ju ingen mening att alla ska köpa egna.

sen tycker jag det låter som väldigt dyra skor till en 12-åring. toll inomhus träningen kan han ha samma skor som på skolidrotten så det behövs inga speciella inomhus skor i den åldern. 

Det låter som Föreningen har hög medlemsavgift och har svårt att förstå vad det är som skulle vara dyrare I Stockholm än på andra orter.

• Tow2Mater
    AnnaSturesson skrev 2022-05-11 21:17:36 följande:

vad är det för kläder som du behöver köpa? Matchställ bör ju klubben stå för, är ju ingen mening att alla ska köpa egna.

sen tycker jag det låter som väldigt dyra skor till en 12-åring. toll inomhus träningen kan han ha samma skor som på skolidrotten så det behövs inga speciella inomhus skor i den åldern. 

Det låter som Föreningen har hög medlemsavgift och har svårt att förstå vad det är som skulle vara dyrare I Stockholm än på andra orter.

Det där kanske funkar for femåringar, inte for 12-åringar.
    Skor stiger mycket i pris när man gar fran barnstorlekar till vuxenstorlekar. Man kan inte spela fotboll i vanliga gympaskor.
  • alexias mamma
    Tow2Mater skrev 2022-05-11 23:15:13 följande:
    Det där kanske funkar for femåringar, inte for 12-åringar.
    Skor stiger mycket i pris när man gar fran barnstorlekar till vuxenstorlekar. Man kan inte spela fotboll i vanliga gympaskor.
    Men precis så. Strl 42 finns inte på barnavdelningen
  • alexias mamma
    AnnaSturesson skrev 2022-05-11 21:17:36 följande:

För att få spela matcher och vara med på träningar vill klubben att alla matchande klubbkläder. Det innebär minst: en t-shirt, ett par shorts, en långärmad tröja, ett par långbyxor, träningsstrumpor och matchstrumpor. 

Har du själv äldre barn som spelar fotboll? Visst kunde jag tumma lite på vilka skor och kvalite och sånt förr när barnet var yngre men nu vid strl 42 i skor så är det svårare. Barnet i fråga drabbas dessutom av nageltrång från och till då fötterna är ganska breda och runda. Har inte påstått att det skulle vara dyrare i sthlm, det var en generell fråga till alla i tråden för att se om det spelade någon roll var i landet man bodde. 

jaja, tack för svar iaf. 

• Räkan77

Försent nu, men i framtiden så kan ett alternativ vara att sonen kan önska sig cuper och läger i födelsedagspresent och julklapp. Det kanske finns släktingar som brukar ge presenter, då kan de ge bidrag till cuper istället. Då kan han känna efter om han gärna vill vara med på cup eller om han hellre önskar sig något annat i present.

Trist att inte pappan vill vara med och bidra, och dessutom är otrevlig mot sin son. Det måste svida både för din son och dig. 

Svar på tråden Fotbollsavgifter