FuckGoggleAskMe skrev 2022-05-23 22:52:09 följande:
Fick just räkningen för sonens fotboll, så var tvungen att gräva upp denna tråd för att jämföra. Attans så dyrt för TS och en del andra! Vi bor inte i Sverige så priserna kan ju skilja pga det, men ändå konstigt.
Årsavgift, inklusive matchkläder som man får låna, 600kr. Inskrivningsavgift i ny klubb, 150kr.
Detta är för 2 träningar i veckan plus match en gång i veckan.
Sen skor runt 650kr.
Träningskläder vet jag inte riktigt, köper ett gäng bra, dyra sportkläder ibland som räcker länge till diverse sporter och gymnastik, t-shirts, shorts etc. Kostar väl en hel del men de funkar bra länge.
Cuper åker man till över dagen, så inga extra avgifter (förutom bensin och mat). Inte väldigt hög kvalitet på tränarna kanske, men i sommar ska han på fotbollsläger som hålls av proffslag, 3500kr, en hel del alltså.
Tydligen ska föräldrarna jobba i cafeterian någon gång ibland, men är inte säker på hur det funkar, ingen har berättat än. I förra klubben sålde jag kaffe etc tre ggr på ett år, så inte så farligt och faktiskt väldigt kul jobb.
Kul att höra hur det funkar i Sverige! Men 3300kr per år, wow, otroligt! Mer än 5ggr dyrare! Förstår inte riktigt den skillnaden! Det finns ju en massa volontärer i klubben här som jobbar utan ett öre, men antar att det finns många frivilliga i Sverige också. Lokalerna är inte tjusiga men de funkar, fotbollsplanerna osv är helt ok.
Kanske beror på hur klubben funkar och vilken nivå.
Vill flika in min kostnad för 13-åringen (ej heller Sverige), betalar nu för höstens säsong om 8 ligamatcher, 2 träningar i veckan, och tre cupturneringar om 3-4 matcher per styck (ej övernattning, egen transport) ca $900. Plus ny matchuniform som används 2 år betalas också i höst ca $200 (inkluderar också träningst-shirt och vändbart tvåfärgat linne vet inte vad det kallas), nya fotbollsskor ca $130. En ny boll blev det också $30. Plus 8 timmar per år volontärjobb, fast funderar på att betala mig fri i år med ca $150, så hälften av det är då för hösten.
Detta är en klubb med betald tränare och träningar på konstgräs, vet inte om det gör skillnad. Ett par år sen var vi med i en klubb driven av tränare på frivillig basis, det var ju billigare naturligtvis.
Sen nästan lika mycket för vårsäsongen. Plus vinterträning $120 (några veckor en timme i veckan) innan vårsäsongen börjar. Inomhusfotboll 8 matcher x 2 under vintern, ca $75 x 2. Plus inomhusfotbollsskor ca $100 men det är valfritt, man får spela med de vanliga om man rengör dem noga.
Plus om man vill träna under sommaren har klubben camps, men de kostar extra; från ca $200 och uppåt for ett par timmar per dag i fyra-fem dagar.