• alexias mamma

Fotbollsavgifter

Hej,
    jag undrar lite vad som är normala avgifter för barnens fritidsaktiviteter.
    jag bor i stockholm och har barn som spelar fotboll. Avgiften ligger på 3300 kr/år, sen tillkommer ca 1000 kr för kläder, ca 2500 för skor (inne och ute). Utöver detta står vi i kiosken, säljer div kakor/ostar o dyl. Men nu har det även börjat dyka upp avgifter för cuper.
    Nu förväntas jag betala 900 kr för en cup med övernattning i två nätter. jag undrar lite hur andra föräldrar gör? Jag är ensam med flera barn, så ikväll var jag tvungen att säga till mitt ena barn att jag inte har råd att låta det få åka på denna efterlängtade cup, den enda av lagets 19 deltagare. Jag känner mig som sämsta mamman i världshistorien. Jag har ändå försökt att få tag i olika personer som mina barn kommer i kontakt med för att få intyg för att söka pengar från majblomman och andra insatser men det är svårt att få till. Hur gör ni andra? Främst ensamstående med flera barn?

• Svar på tråden Fotbollsavgifter
  • Anonym (4-15000)
    Flash Gordon skrev 2022-05-14 11:48:16 följande:
    "Verkligen satsa" handlar om träningar och seriespelet. Inte om cuper. Ungarna blir inte bättre fotbollsspelare av att åka bort en helg och spela några matcher mot andra lag.

Men i just fotbollen har det utvecklats en kultur av att det ska åkas på cuper, helst så många som möjligt. Med Gothia som juvelen i kronan. 

Föreningar säljer in sig mot ungarna genom att säga: "kom till oss så får ni spela Gothia" och så är stress-spiralen igång.

Sjutusen kronor för Gothia säger du. Fyra till fem olika cuper på ett år säger du.

Du hör ju själv hur det låter och resultatet blir en tråd från TS som denna. Barn so inte kommer att ha råd att följa med sitt lag.

.
    Det här är ett systemfel inom fotbollen inte helt olikt problemen med sommarskolor inom hockeyn även om det senare är helt på individuell nivå..

Finns det någon fotbollsförälder som någon gång faktiskt frågat klubben vad som är syftet med alla dessa cuper?
    .
    Det finns som sagt andra föreningar som tänker annorlunda och jag tycker det är bra att det finns olika alternativ. 

Cuperna och träningslägrena ger en bra sammanhållning i gänget och mycket fotboll på kort tid där det varvas mellan teori och praktik och är väldigt utvecklande för spelarna. 
  • Flash Gordon
    Anonym (4-15000) skrev 2022-05-14 12:37:14 följande:
    Cuperna och träningslägrena ger en bra sammanhållning i gänget och mycket fotboll på kort tid där det varvas mellan teori och praktik och är väldigt utvecklande för spelarna. 
    Ja, det gäller ju att motivera 15000-20000 om året i kostnader för bara cuper.
    Blå och gul
  • Anonym (4-15000)
    Flash Gordon skrev 2022-05-15 22:39:48 följande:
    Ja, det gäller ju att motivera 15000-20000 om året i kostnader för bara cuper.
    Detta år blir det 15000 pga gothia, förra året var det 8000. Och jag är som sagt chockad över kostnaderna som drivs upp av att de envisas med att bo på hotell. Skulle vara max hälften om de bodde i gymnastiksalar. Jag tycker inte kostnaderna är motiverade, men själva grejen att åka iväg på så mycket cuper och läger ser jag (inte för alla lag men för vissa) absolut en poäng i. Som spelare/förälder så får man ju styra till att spela i den klubben som man bäst ser passar ens egna vilja. 

Min dotter höll tidigare på med en annan lagsport också och där skulle vi aldrig satt henne i ett lag som reste så mycket för hon hade aldrig samma intresse av den sporten. Men visst fanns alternativet där också. Men där var hon nöjd med att träna max 2 gånger i veckan och vara med på någon cup per år. Hade hennes lag börjat med större ambitioner hade vi bytt till ett annat lag med lägre ambitioner.
  • FuckGoggleAskMe

Fick just räkningen för sonens fotboll, så var tvungen att gräva upp denna tråd för att jämföra. Attans så dyrt för TS och en del andra! Vi bor inte i Sverige så priserna kan ju skilja pga det, men ändå konstigt.

Årsavgift, inklusive matchkläder som man får låna, 600kr. Inskrivningsavgift i ny klubb, 150kr.
    Detta är för 2 träningar i veckan plus match en gång i veckan.
    Sen skor runt 650kr.
    Träningskläder vet jag inte riktigt, köper ett gäng bra, dyra sportkläder ibland som räcker länge till diverse sporter och gymnastik, t-shirts, shorts etc. Kostar väl en hel del men de funkar bra länge.
    Cuper åker man till över dagen, så inga extra avgifter (förutom bensin och mat). Inte väldigt hög kvalitet på tränarna kanske, men i sommar ska han på fotbollsläger som hålls av proffslag, 3500kr, en hel del alltså. 

Tydligen ska föräldrarna jobba i cafeterian någon gång ibland, men är inte säker på hur det funkar, ingen har berättat än. I förra klubben sålde jag kaffe etc tre ggr på ett år, så inte så farligt och faktiskt väldigt kul jobb. 

Kul att höra hur det funkar i Sverige! Men 3300kr per år, wow, otroligt! Mer än 5ggr dyrare! Förstår inte riktigt den skillnaden! Det finns ju en massa volontärer i klubben här som jobbar utan ett öre, men antar att det finns många frivilliga i Sverige också. Lokalerna är inte tjusiga men de funkar, fotbollsplanerna osv är helt ok.  

• Tow2Mater
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-05-23 22:52:09 följande:
    Fick just räkningen för sonens fotboll, så var tvungen att gräva upp denna tråd för att jämföra. Attans så dyrt för TS och en del andra! Vi bor inte i Sverige så priserna kan ju skilja pga det, men ändå konstigt.

Årsavgift, inklusive matchkläder som man får låna, 600kr. Inskrivningsavgift i ny klubb, 150kr.
    Sen skor runt 650kr.
    Träningskläder vet jag inte riktigt, köper ett gäng bra, dyra sportkläder ibland som räcker länge till diverse sporter och gymnastik, t-shirts, shorts etc. Kostar väl en hel del men de funkar bra länge.
    Cuper åker man till över dagen, så inga extra avgifter (förutom bensin och mat). Inte väldigt hög kvalitet på tränarna kanske, men i sommar ska han på fotbollsläger som hålls av proffslag, 3500kr, en hel del alltså. 

Tydligen ska föräldrarna jobba i cafeterian någon gång ibland, men är inte säker på hur det funkar, ingen har berättat än. I förra klubben sålde jag kaffe etc tre ggr på ett år, så inte så farligt och faktiskt väldigt kul jobb. 

Kul att höra hur det funkar i Sverige! Men 3300kr per år, wow, otroligt! Mer än 5ggr dyrare! Förstår inte riktigt den skillnaden! Det finns ju en massa volontärer i klubben här som jobbar utan ett öre, men antar att det finns många frivilliga i Sverige också. Lokalerna är inte tjusiga men de funkar, fotbollsplanerna osv är helt ok.  
    Kanske beror på hur klubben funkar och vilken nivå.

Vill flika in min kostnad för 13-åringen (ej heller Sverige), betalar nu för höstens säsong om 8 ligamatcher, 2 träningar i veckan, och tre cupturneringar om 3-4 matcher per styck (ej övernattning, egen transport) ca $900. Plus ny matchuniform som används 2 år betalas också i höst ca $200 (inkluderar också träningst-shirt och vändbart tvåfärgat linne vet inte vad det kallas), nya fotbollsskor ca $130. En ny boll blev det också $30. Plus 8 timmar per år volontärjobb, fast funderar på att betala mig fri i år med ca $150, så hälften av det är då för hösten.

Detta är en klubb med betald tränare och träningar på konstgräs, vet inte om det gör skillnad. Ett par år sen var vi med i en klubb driven av tränare på frivillig basis, det var ju billigare naturligtvis.

Sen nästan lika mycket för vårsäsongen. Plus vinterträning $120 (några veckor en timme i veckan) innan vårsäsongen börjar. Inomhusfotboll 8 matcher x 2 under vintern, ca $75 x 2. Plus inomhusfotbollsskor ca $100 men det är valfritt, man får spela med de vanliga om man rengör dem noga.

Plus om man vill träna under sommaren har klubben camps, men de kostar extra; från ca $200 och uppåt for ett par timmar per dag i fyra-fem dagar.
  • Anonym (4-15000)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-05-23 22:52:09 följande:

Sen skor runt 650kr.

En sak som spelar in som inte går att komma undan är planhyror och domarkostnader. Tror att ett lag i vår förening kostar runt 1000 kr i veckan att dra runt bara på det (räknat på 1 match per vecka). Just plamhyrorna kan skilja väldigt mycket mellan kommunerna och kan bidra till att alla lag i samma kommun ligger högre eller lägre än grannkommunen. 
  • Anonym (Skillnad)

Oj vad det är skillnad. vi betalar 500kr i avgift, sen får man köpa shorts och strumpor själv de gick på ca 250kr och sen står klubben för matchtröjor. Skor tillkommer också.

Vi bakar och står i kiosken 1-2 gånger per år och säljer ett rabatthäfte, pengarna kommer att gå till en cup de ska åka på längre fram. 

• Alexi

Jag är lagledare för 12-åringar i en Stockholmsförort. Här kostar årsavgiften ca 2000 kr och de pengarna går ju helt till klubben. 

Man måste ha shorts, tshirt, strumpor, benskydd och förstås skor. Sen får man matchtröja av klubben. Men vi försöker oftast köpa fotbollsskor när det är något erbjudande, 25 procent på allt på Stadium eller liknande åtminstone. 

Vi ska åka på cup med laget i sommar och varje spelare får betala just 900 kr. Så då har lagkassan betalat ca 500 kr per spelare också samt alla kostnader för medföljande tränare samt lagavgifterna. Att lagkassan ska betala en ännu större del blir enormt stora pengar att samla in. 

Vi har aktiviteter i laget och klubben som spelarna kan tjäna pengar på som de sen kan betala för sin cup med, tex sälja lotter, newbody osv. Så majoriteten i laget hade redan dessa 900 kr intjänade. Men sen skulle ju jag förstås som lagledare se vad jag kan göra för att hjälpa till om en förälder hör av sig och säger att de inte har råd. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (4-15000) skrev 2022-05-24 06:33:53 följande:
    En sak som spelar in som inte går att komma undan är planhyror och domarkostnader. Tror att ett lag i vår förening kostar runt 1000 kr i veckan att dra runt bara på det (räknat på 1 match per vecka). Just plamhyrorna kan skilja väldigt mycket mellan kommunerna och kan bidra till att alla lag i samma kommun ligger högre eller lägre än grannkommunen. 
    Intressant att se hur det är för Tow2Mater och alla, så olika.

Här där vi bor finns det mycket frivillig verksamhet inom många områden, bla sporten.
    Tränarna får inget betalt, det är äldre fotbollsspelare inom klubben som tränar, eller pappor. En del är bra, en del nja så det är ju inga proffs. Men kostnaden för proffstränare i sommar låter ju billigt nu efter jämförelse med er andra.

Tror inte domarna får betalt heller, tror att det är frivilligt jobb. Klubben erbjuder domarträning gratis för hugade. Linjedomare får absolut inte betalt. 

Vi har fina konstgräsfotbollsplaner, tror det är kommunen som bekostar detta. Finns inga planhyror, denna klubb har sina egna fasta fotbollsplaner. Kanske klubben betalar underhåll, vet inte. Kanske finns frivilliga som gör det också.

Matchkläderna är sponsrade av ett lokalt företag, och vi betalar en liten avgift för att få tillgång till dessa kläder. 

Här är all träning utomhus, så inga speciella skor för inomhus behövs. Däremot varma underställ, handskar etc för kalla dagar utomhus. 
  • Tow2Mater
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-05-24 21:00:32 följande:

Här där vi bor finns det mycket frivillig verksamhet inom många områden, bla sporten.
    Tränarna får inget betalt, det är äldre fotbollsspelare inom klubben som tränar, eller pappor. En del är bra, en del nja så det är ju inga proffs. Men kostnaden för proffstränare i sommar låter ju billigt nu efter jämförelse med er andra.

Tror inte domarna får betalt heller, tror att det är frivilligt jobb. Klubben erbjuder domarträning gratis för hugade. Linjedomare får absolut inte betalt. 

Vi har fina konstgräsfotbollsplaner, tror det är kommunen som bekostar detta. Finns inga planhyror, denna klubb har sina egna fasta fotbollsplaner. Kanske klubben betalar underhåll, vet inte. Kanske finns frivilliga som gör det också.

Matchkläderna är sponsrade av ett lokalt företag, och vi betalar en liten avgift för att få tillgång till dessa kläder. 

Här är all träning utomhus, så inga speciella skor för inomhus behövs. Däremot varma underställ, handskar etc för kalla dagar utomhus. 
    Vi har problem med domare, fast de får ganska bra betalt. Domarpoolen gick från ca 900 ifjol till under 700 i år. Tror många lessnat på allt som kommer med att vara domare.
  • Anonym (4-15000)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-05-24 21:00:32 följande:

Tränarna är föräldrar utan ersättning i vår klubb också fram till året de blir 15, då utökas det med en betald tränare till föräldrastaben. 

Däremot så kostar som sagt domarna en del. St erikscupen är det 440 kr för 9 mot 9 och 575 för 11 mot 11 första året och sedan 680 när det blir juniorlag. Tror träningsmatcher brukar vara 80% av det. Plus planhyror som sagt som skiljer sig åt mellan kommunerna.
Svar på tråden Fotbollsavgifter