Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Fotbollsavgifter

Det olösliga problemet där ansvaret för lösning läggs på den enskilde föräldern.

Den verkliga lösningen, på sikt, är kanske att minska ned på antalet cuper man deltar i?

Det brukar vara kostnader för cuper med resor som går över styr. Resten av kostnaderna är ju ändå relativt fastslagna redan från början.

Just fotbollen verkar ha en näst intill sjuklig fixering vid att spela cuper. 

Seriespel och träning är trots allt basen i idrottandet.

Cuper borde vara grädden på moset men blir istället till en belastning för alla inblandade.

Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (4-15000) skrev 2022-05-14 10:46:46 följande:
    Är ju bra att det finns alternativ med olika filosofi i olika klubbar. Mitt barn bytte lag mycket för möjligheten att få åka på fler cuper och verkligen satsa. Samtidigt som jag vet att många föräldrar i gamla laget tycker det räcker med en övernattningsaktivitet där det aktivt försöks att hålla ned kostnaderna så mycket som möjligt. Så att det finns två så olika klubbar på 15 minuters avstånd från varandra är ju jättebra.

Sedan blev jag lite smått chockad när jag förra året för första gången kom i kontakt med avgifterna för detta då varje cup/läger kostar minst det dubbla mot förra laget då de alltid väljer hotellboende. En övernattningshelg med gamla laget kostade normalt knappt 1500 där, här är det 2500 och uppåt. Bara Gothia får vi betala över 7000 för. Och på ett år är det 4-5 sådana tillfällen. Vilket välkomnas, men skulle önska att de kunde nöja sig med att sova i gymnastiksalar.
    "Verkligen satsa" handlar om träningar och seriespelet. Inte om cuper. Ungarna blir inte bättre fotbollsspelare av att åka bort en helg och spela några matcher mot andra lag.

Men i just fotbollen har det utvecklats en kultur av att det ska åkas på cuper, helst så många som möjligt. Med Gothia som juvelen i kronan. 

Föreningar säljer in sig mot ungarna genom att säga: "kom till oss så får ni spela Gothia" och så är stress-spiralen igång.

Sjutusen kronor för Gothia säger du. Fyra till fem olika cuper på ett år säger du.

Du hör ju själv hur det låter och resultatet blir en tråd från TS som denna. Barn so inte kommer att ha råd att följa med sitt lag.

.
    Det här är ett systemfel inom fotbollen inte helt olikt problemen med sommarskolor inom hockeyn även om det senare är helt på individuell nivå..

Finns det någon fotbollsförälder som någon gång faktiskt frågat klubben vad som är syftet med alla dessa cuper?
    .
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (4-15000) skrev 2022-05-14 12:37:14 följande:
    Cuperna och träningslägrena ger en bra sammanhållning i gänget och mycket fotboll på kort tid där det varvas mellan teori och praktik och är väldigt utvecklande för spelarna. 
    Ja, det gäller ju att motivera 15000-20000 om året i kostnader för bara cuper.
    Blå och gul
Svar på tråden Fotbollsavgifter