• VerklighetsFisken

Varför är du inte vegan?

Hej,

Veganism är en moralfilosofi, inte en någon slags kost eller något man gör för klimatet i sig. Definitionen av veganism: The word ?veganism? denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude ? as far as is possible and practical ? all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.

Tre frågor.

1. Kan du vara en djurälskare och bidra till allt elände som djuren får gå igenom för ditt nöja, alltså smak.

2. Vad är den moraliska skillanden mellan en hund och en gris. Varför skall hundar älskas och ges liv men inte grisar.

3. Varför är du inte vegan?

Veganism är en moralfilosofi, inte en någon slags kost eller något man gör för klimatet i sig. Definitionen av veganism: The word ?veganism? denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude ? as far as is possible and practical ? all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.

Jag försöker inte sätta dit något eller påpeka något, utan jag är genuint intresserad.

Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-03-21 16:24
    Jag skulle byta ordning på inlägget, därför får definitionen två gånger, förlåt! =)
  • Svar på tråden Varför är du inte vegan?
  • mari123
    Anonym (Tänk på andra) skrev 2022-03-23 14:30:13 följande:
    Anledningen bönderna ger djuren (vår) mat är för att såna som du ger de pengar. Inte för att dem vill ta väl hand om stackars djuren. Nej, djurens uppdrag är att mjölkas och dö.
    Och du tänker att kor inte ska finnas eller ska ngn bonde ha dem som husdjur? 
  • 82ndAirborne
    Anonym (Tänk på andra) skrev 2022-03-23 14:27:00 följande:

Vi äter det vi har tillgång till. Nämn en studie som visar att kött var anledningen  till högre intelligens. Tänk efter nu. Kanske är det för att vi inte hade annat att äta? Eller tror du att djurkött är så magiskt. Eller var det faktumet att vi började laga maten.

Enligt dig är mord okej för att det var del ut av vår utveckling. Ska ut och visa vem som är djungelns kung!!! Efter det skall jag dö efter 30 årsåldern :)

Du visar med all tydlighet att vegansk kost ger brister!!
  • Anonym (Om)
    Anonym (.) skrev 2022-03-23 13:04:17 följande:
    Nu ljuger du igen. Du har en dålig vana att göra det.
    Kan du vänligen citera det du påstår att jag sagt eller vill du hellre erkänna att du ljuger för att kunna bråka?
    Väntar ju på att du ska erkänna att du bara vill provocera och snacka skit. För du har ju uppenbarligen avsikt att diskutera det du påstår att du vill diskutera. Vilket är förståeligt eftersom du har fel. 
  • Tom Araya
    Anonym (Tänk på andra) skrev 2022-03-23 13:03:12 följande:

Djuren mår inte jättebra av det. Ordet moralfilosofi kanske inte är ett korrekt ord och allt men vi är bokstavligen talat på ett forum där frågor har ställts. Kanske borde låta ett misstag gå och istället sluta plåga djuren.

Jag känner två stycken personer som har rökt sedan de var små och mår fortfarande bra. Båda är 76 år. Rökning är jätte bra! Wow...

Många av de djur vi idag föder upp för kött, mjölk, ägg, skinn, päls e.t.c. kommer att dö ut då de inte skulle klara ett liv i det vilda.
  • mari123
    Tom Araya skrev 2022-03-23 15:42:28 följande:
    Många av de djur vi idag föder upp för kött, mjölk, ägg, skinn, päls e.t.c. kommer att dö ut då de inte skulle klara ett liv i det vilda.
    JO de klarar säkert ett liv i det vilda om man väntar några generationer. Först är det många som dör av svält och i trafiken etc etc......MEN så till slut har vi vilda kor och höns i naturen.  En och annan tjur också och då är det slut med bärplockande i våra svenska skogar.........
  • Tom Araya
    mari123 skrev 2022-03-23 15:58:16 följande:
    JO de klarar säkert ett liv i det vilda om man väntar några generationer. Först är det många som dör av svält och i trafiken etc etc......MEN så till slut har vi vilda kor och höns i naturen.  En och annan tjur också och då är det slut med bärplockande i våra svenska skogar.........
    Nej, det finns många boskaps raser som under lång tid avlats för att bli produktiv tamboskap och som inte är anpassade för ett liv i det vilda. Dessa kommer att dö ut. Det finns inte utrymme för den evolution som skulle kunna ändra på det, då det förutsätter att en mängd av djuren överlever i flera generationer i det vilda.
  • Inteutanproblem

Det dör kopiösa mängder djur även för att ta fram den maten veganer äter. Skadedjursbekämpning. Lite allt möjligt, smått som större, som has ihjäl för att skydda plantager och skördar. Eller vid lagring och frakt.
    Hur man än vänder på sig har man ändan bak. 

Jag är inte vegan på grund utav att det inte behövs. Välj din kött källa med omsorg, och stötta den verksamhet som gör ett bra jobb med att ta hand om sitt boskap. Stötta din lokala gård. Åk dit. Ta dig en titt. Ställ frågor. Vissa saker kan tyckas grymma när man saknar kunskap, och har förmänskligat djuret. Men när bonden förklarar varför - och hur djurslaget faktiskt fungerar. Kan det som verkade grymt, plötsligt stå i ett annat sken. 

Jag är inte vegan på grund utav att jag behöver framförallt B12:et. Min kropp har ett stort behov av just B12, och vist kan man äta tillskott. Men det mår jag inte lika bra på. Måste åtminstone kombinera animalier med tillskott. Mår skit annars. 

• fjanten

En fundering - vägglöss, husbock och liknande - hur gör ni veganer om ni får in sådant i era hem?

• Tow2Mater
    Anonym (Jocke) skrev 2022-03-22 21:00:40 följande:
    Det här kommer låta jättekonstigt.

Jag var vegan i 10 år, mellan 15 och 25. Kosthållning, undvika allt som har med djurprodukter att göra, djurrättsaktivism, hela köret. Extremt välpåläst om vissa saker. Med betoning på vissa.

Sen träffade jag på en tjej jag redan kände men inte hade träffats på ett par år, ca 5. Och hon frågade mig om jag forfarande var drabbad av gullighetssjukan. Hon sa det lite på skoj men det fick mig att börja fundera lite som steg 1. Jag började liksom ifrågasätta mig själv på samma sätt som en som kommer ut ur religion. Jag började ifrågasätta mina kunskaper och varifrån de kom.

Ett halvår och massor med riktig forskning, som jag knappt förstod hälften av, senare åt jag en liten, liten tugga grillad hjort. Och nu till det som låter så konstigt: Världen fick en annan färgstyrka. Alla färger blev klarare. 

Sen blev jag också väldigt plötsligt ashungrig och satte i mig en hel kyckling själv. Inte det smartaste egentligen.

Jag fann också, efter att ha börjat äta kött, att jag inte var lika trögtänkt längre. Den där forskningen som jag bara förstod hälften av började jag förtså resten av också.

Veganer är inte korkade men jag kan inte låta bli att undra hur mycket hjärnkapacitet de skulle frigöra om de åt mat som deras kroppar inte måste tokkämpa för att ta upp energin ifrån. Det är ju dessutom en av teorierna som finns om människan utveckling. Att energi frigjordes från att användas till matsmältning så hjärnan kunde använda den istället.

I alla fall så kan jag säga att jag inte är vegan längre, mycket på grund av att jag har läst mer än veganers propaganda. Med det inte sagt att djurhållningen inte är på topp i världen och många äter alldeles för mycket kött. 
    Ha ha, gullighetssjukan, det har jag aldrig hört förr :) Den var bra.

• Anonym (Tänk på andra)
    fjanten skrev 2022-03-23 17:23:45 följande:

En fundering - vägglöss, husbock och liknande - hur gör ni veganer om ni får in sådant i era hem?

Göra dig av med de. Det finns en anledning till varför vi har rätt att försvara oss om en människa skulle attackera. Likadant om en hund skulle börja bita sönder mig så skulle jag stoppa hunden och det behövs döda den för att rädda mig själv. Ingen ursäkt till att fortsätta plåga djuren dock.

Annat scenario är råtter. Vi säger att råtterna har sjukdomar och påverkar hemmet negativt då bör man först göra det på ett fridfullt OM det är möjligt. Annars är det bara att döda. Sedan kan vi försöka att förhindra från att ske så mycket som möjligt. Återrigen betyder inte att vi ska skära halsen av kossorna eller gasa grisarna.

Svar på tråden Varför är du inte vegan?