• VerklighetsFisken

Varför är du inte vegan?

Hej,

Veganism är en moralfilosofi, inte en någon slags kost eller något man gör för klimatet i sig. Definitionen av veganism: The word ?veganism? denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude ? as far as is possible and practical ? all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.

Tre frågor.

1. Kan du vara en djurälskare och bidra till allt elände som djuren får gå igenom för ditt nöja, alltså smak.

2. Vad är den moraliska skillanden mellan en hund och en gris. Varför skall hundar älskas och ges liv men inte grisar.

3. Varför är du inte vegan?

Veganism är en moralfilosofi, inte en någon slags kost eller något man gör för klimatet i sig. Definitionen av veganism: The word ?veganism? denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude ? as far as is possible and practical ? all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.

Jag försöker inte sätta dit något eller påpeka något, utan jag är genuint intresserad.

Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-03-21 16:24
    Jag skulle byta ordning på inlägget, därför får definitionen två gånger, förlåt! =)
  • Svar på tråden Varför är du inte vegan?
  • Inteutanproblem

Signatur (tänk på andra) jag uppmanar dig till att läsa mitt inlägg igen, och denna gången fundera på det jag skrev. Ditt svar till mig är ett klassiskt exempel på någon som drar igång på alla cylindrar, vid trigger words, och kommer med långa raljerande utlägg som inte har någon relevans till inlägget hen tror sig svara på. 

Du bör ärligt talat lämna den ekokammaren du befinner dig i och upptäcka att världen inte är så brutalt svart eller vit som du just nu tror. 

Och NEJ det fungerar inte med enbart B12 tillskott för mig TS. Vilket inte på något vis är unikt. Men hade du haft koll så skulle du ha vetat det. 

• Anonym (Sandra)

1. Jag älskar djur. Jag äter kött. Jag är mån om att djur har det bra. Om ett företag har grymma metoder så slutar jag handla där bums. 

2. Jag har ätit hund (i Korea). Det var gott.

3. Jag skulle inte kunna bli vegan eller vegetarian, däremot vill jag äta mer vegetariskt. och jag respekterar de som valt den vägen.

• Anonym (Hmm)

För att jag aldrig under 55 år smakat något som spöat en riktig kötträtt.
    Allt vegetariskt har bara smakat "hitte.på" och har verkligen inte kunnat ersätta en riktig kötträtt.
    Kommer aldrig någonsin byta kött mot något jävla hitte-på protein.
    Igår gjorde jag en helt fantastisk fläskfiletgryta med grädde, chaminjoner, bacon och , mmmmmmm.
    Var så gott - försök göra den utan kött, hahaha

• Anonym (B)

Varför ÄR du vegan ts? 

Är det för att det är trendigt nu i influencerkretsar?

• Anonym (Tänk på andra)
    Anonym (B) skrev 2022-03-27 23:25:28 följande:

Varför ÄR du vegan ts? 

Är det för att det är trendigt nu i influencerkretsar?

De flesta influencerna och vanliga människor brukar snacka skit om veganer. Har förlorat vänner och familjemedlemmar på grund av att jag är vegan. Veganer blir diskriminerade som satan. Kanske dags att sluta upp med fånet och inse att ni betalar för att djur plågas, våldtas och dödas varje dag. Spelar absolut ingen roll om det är "inne" bland influencers. Det är inget argument. Rättigheter för homosexuella är också inne. Är det ett argument???

• Anonym (Kossan)

Varför är jag en normal människa? Ja, för att vi är skapt så, är inga idisslare.

• Anonym (Flexitarian)

Jag har provat vara vegan en kort period. Äter mycket vegetariskt mest för att jag gillar många vegetariska rätter.

Trots det äter jag rätt mycket fisk, ägg, smör, ost och ibland annat kött. (mer senaste året för att jag mådde dåligt av järn och d-vitaminbrist bland annat.)

Jag får inte i mig tillräckligt med näring om jag utesluter animalier. Det är inte bra för hälsan att helt utesluta ALLT från djurriket.

• Ocdmänniska

För jag tror vi inte är gjorda för att vara veganer. Inte heller får vi i oss allt vi behöver för att må på topp.

Vi är gjorda för att äta kött, allt som vi behöver finns i sånt och det är alla gånger bättre för oss än allt annat artificiellt eller ens grönsaker.

Älskar djur och köper när jag kan ekologiskt kött och de kött som kommer från gårdarna som är där jag bor. 

• Anonym (Anna)

Jag är nästan vegan. Äter något kokt ägg (krav) ibland, lite ost eller glass. Annars bars veganskt. Inte för miljön utan för att jag tycker köttindustrin är vidrig. Älskar djur och tycker inte det är försvarbart att utsätta dom för lidande och stressiga slakterier.

Svar på tråden Varför är du inte vegan?