• VerklighetsFisken

Varför är du inte vegan?

Hej,

Veganism är en moralfilosofi, inte en någon slags kost eller något man gör för klimatet i sig. Definitionen av veganism: The word ?veganism? denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude ? as far as is possible and practical ? all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.

Tre frågor.

1. Kan du vara en djurälskare och bidra till allt elände som djuren får gå igenom för ditt nöja, alltså smak.

2. Vad är den moraliska skillanden mellan en hund och en gris. Varför skall hundar älskas och ges liv men inte grisar.

3. Varför är du inte vegan?

Veganism är en moralfilosofi, inte en någon slags kost eller något man gör för klimatet i sig. Definitionen av veganism: The word ?veganism? denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude ? as far as is possible and practical ? all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.

Jag försöker inte sätta dit något eller påpeka något, utan jag är genuint intresserad.

Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-03-21 16:24
    Jag skulle byta ordning på inlägget, därför får definitionen två gånger, förlåt! =)
  • Svar på tråden Varför är du inte vegan?
  • En med många djupa tankar
    VerklighetsFisken skrev 2022-03-21 16:23:09 följande:
    Varför är du inte vegan?

Hej,

Tre frågor.

1. Kan du vara en djurälskare och bidra till allt elände som djuren får gå igenom för ditt nöja, alltså smak.

2. Vad är den moraliska skillanden mellan en hund och en gris. Varför skall hundar älskas och ges liv men inte grisar.

Jag försöker inte sätta dit något eller påpeka något, utan jag är genuint intresserad.

Tack!

Jag skulle byta ordning på inlägget, därför får definitionen två gånger, förlåt! =)

1) Jag anser inte att man kan vara djurvän i en allra  djupaste mening utan att vara vegan.

2) Jag är emot både hundätande och grisätande. jag är emot uppfödning av kött- och mjölkdjur och fiske.

3) Jag ÄR vegan - högerkonservativ vegan

• Anonym (Älskar_kött)

Jag älskar kött och kötträtter för mycket för att kunna bli vegan. Men har försökt dra ner på konsumtionen i några år nu.

Djur äter ju andra djur, för övrigt, så varför skulle människan vara annorlunda, då det hävdas att människan ju är ett däggdjur.

• Anonym (Högerkonservative  Veganen)
    Mimosa86 skrev 2022-10-14 18:34:46 följande:
    1. Ja, jag anser att man kan äta djur men ändå vilja att djuren har ett schysst liv och hanteras väl. Jag är född allätare (där kött är en viktig källa för många näringsämnen) det är inte av ondo. Jag är helt enkelt skapt att äta kött bla.

2. jag har ätit hund (bott i Asien). Gott.

3. Därför att jag vill ha allsidig kost. Äter gärna vegetariskt men inte enbart.

1) Är man verkligen född allätare? Man bestämmer väl själv vad man äter, som enskild individ? "Skapt" att äta kött skriver du.  Vad menar du med "skapt"?  Menar du att någon har avsiktligt konstruerat dig för det-vem är i så fall det? "Ondo och ondo". Jag menar att det är ett barmhärtigare val att inte äta animalier-kärleksfullare-och vill bla därför välja det. Det finns andra källor till näringsämnen.

2) Jag har inte. Däremot var jag själv förut en av storkonsumenterna av animalier innan jag slutade äta kött /fisk för cirka 25 år sen och senare skippade mejeriprodukterna och ägg med.

3) Vad kan jag inte få i en vegetabiliebaserad kost?

Mvh Högerkonservative Veganen/Djurrättsaktivisten

Anonym (Älskar_kött) skrev 2024-01-16 13:31:37 följande:

Jag älskar kött och kötträtter för mycket för att kunna bli vegan. Men har försökt dra ner på konsumtionen i några år nu.

Djur äter ju andra djur, för övrigt, så varför skulle människan vara annorlunda, då det hävdas att människan ju är ett däggdjur.

Jag var i liknande läge. Jag tänkte faktiskt att jag var den siste i hela världen som skulle bli vegetarian och vegan fanns inte på kartan. Jag var värsta storkonsumenten av animalier, men sen slutade jag äta kött o fisk för cirka 25 år sen, och fasade senare successivt ut mejeriprodukter och ägg.

Jag gillar fortfarande samma smaker som innan. Jag lever inte på sallad, som många blandkostare tycks tro om oss veganer. Jag kan laga mat med hyfsad smak av kötträtter. Det är mycket lättare än många föreställer sig. Jag saknar inget från min tid som animalieätare - t ill och med animaliefrossare som jag ärligt sagt har varit.

Varför ska vi göra som andra arter? bara för att andra arter äter kött behöver väl inte vi göra det. Skillnaden mellan oss och rovdjur är bla. att de inte har något val, medans vi har ett val. Jag vill leva så kärleksfull som möjligt, och då jag anser att det är barmhärtigare med en vegokost är det ett av de viktigaste skälen till att jag är vegan. Jag är inte miljövegan, och inte heller hälsovegan men faktum är att jag tror jag fått bättre blodflöde i o med min vegankost. Jag är 60, men vid en undersökning nyligen sades det att jag hade blodtryck, HB, blodsocker och värde på blodfetter som en 20-åring.

Anonym (Älskar_kött) skrev 2024-01-16 13:31:37 följande:

• Anonym (Watermelon)

Jag vet inte hur tex miljön hade påverkats av att alla plötsligt blir veganer. 

Antar att det hade inte blivit så stor skillnad gentemot hur vi idag skövlar skog och liknande för att ge plats åt betesmark. Då hade vi isåfall fått skövla skog för att ge plats åt alla dem veganska substitut som kommer ätas istället, kolla bara på skogsskövlingen för att ge plats åt tex sojaplantager. För att inte nämna att just den typen av livsmedel måste genomgå ordentliga behandlingar i fabriker osv för att ens bli ätbar. 

Problemet ligger nog inte i att man äter kött, och jag ser ingen moraliskt fel i att äta kött och har svårt att lägga vikt vid att det är
    moraliskt fel att äta djur när vi låter en majoritet av världens befolkning leva under svältminimum och andra miserabla förhållanden snarare att man i speciellt i väst äter på tok för mycket kött.

Så nej jag kan inte ta hänsyn till att man äter djur. Däremot är det viktigt med bra djurhållning och förhållanden för djur även dem djur man äter kan man behandla med värdighet. 

sen att påstå att det är ?moraliskt fel? att äta hund är inte heller rätt, det konsumeras både hund och andra djur  i många delar av världen så nu projicerar du bara din ?västerländska? syn på det. 

sen som du nämner så är väl veganism en filosofi, som alla inte vill följa. Precis som med allt annat. 

Mimosa86 skrev 2022-10-14 18:36:03 följande:

Fråga till dig. Vart drar DU själv gränsen till ett liv av högre värde?

slår du ihjäl mygg på sommaren eller anser du att de är lägre stående varelser? På vilken nivå ligger din egen moral?

Frågan var visserligen inte ställd till mig, men den var intressant. För min del försöker jag undvika allt dödande av kännande varelser som jag kan undvika. Brukar i regel vifta bort en mygga hellre än att så ihjäl den, men det är ytterst sällsynt att jag ens ser en mygga.

Jag har sett ungefär 0 myggor i sommar. Pga insektsdöden finns det inte så många. Förr fica man oftat något/ några myggstick på en sommar, men mycket av insektsbestånden har ju kraschat, bla möjligen pga förändringar i jordbruk och annat.

Förr en sommarkväll, om man hade fönstret öppet, brukade ofta myggor flyga in, men det händer numera faktiskt aldrig någonsin.

• Anonym (Anonymt)

Jag behöver hemjärn i min kost och detta finns inte i veganska produkter. 

• Anonym (Gripen)
    VerklighetsFisken skrev 2022-03-21 16:23:09 följande:
    Varför är du inte vegan?

Hej,

Tre frågor.

Tack!

1 Det är fullt möjligt att älska djur och också äta dom. 

2 Jag tycker inte det är någon skillnad

3 jag är vegan

Sen så tycker jag att bara för att veganism för dig innebär att det är en moralisk ställning så behöver det inte vara fallet för alla. Jag förstår däremot frustrationen, vissa verkar vara aggressivt inställda till konceptet veganism av någon anledning. Läste någonstans en artikel att ett veganskt "kött" hade uppfunnits med bättre näringsvärde, samma smak och textur (tror inte den lanserats än) och kommentarerna var extremt aggressiva. (nu har jag bara läst ditt inlägg än, men kan tänka mig att tråden du startat ser likadan ut) varför? Om det finns en produkt som är bättre på alla sätt, borde inte den välkomnas då?

Anonym (Watermelon) skrev 2024-01-16 13:44:49 följande:

Jag vet inte hur tex miljön hade påverkats av att alla plötsligt blir veganer. 

Antar att det hade inte blivit så stor skillnad gentemot hur vi idag skövlar skog och liknande för att ge plats åt betesmark. Då hade vi isåfall fått skövla skog för att ge plats åt alla dem veganska substitut som kommer ätas istället, kolla bara på skogsskövlingen för att ge plats åt tex sojaplantager. För att inte nämna att just den typen av livsmedel måste genomgå ordentliga behandlingar i fabriker osv för att ens bli ätbar. 

Problemet ligger nog inte i att man äter kött, och jag ser ingen moraliskt fel i att äta kött och har svårt att lägga vikt vid att det är
    moraliskt fel att äta djur när vi låter en majoritet av världens befolkning leva under svältminimum och andra miserabla förhållanden snarare att man i speciellt i väst äter på tok för mycket kött.

Så nej jag kan inte ta hänsyn till att man äter djur. Däremot är det viktigt med bra djurhållning och förhållanden för djur även dem djur man äter kan man behandla med värdighet. 

sen att påstå att det är ?moraliskt fel? att äta hund är inte heller rätt, det konsumeras både hund och andra djur  i många delar av världen så nu projicerar du bara din ?västerländska? syn på det. 

sen som du nämner så är väl veganism en filosofi, som alla inte vill följa. Precis som med allt annat. 

Det är olyckligt att det numera alltid bara pratas hållbarhet/ miljö/ klimat.. Djurrättsveganismen glöms fullständigt bort idag, och nämns aldrig. Jag menar att de tyngsta argumenten för veganism är djuretik. Men jag tror på köpet att miljö/resurser/ hungersituationen i världen också kunde förbättras med en övergång i vegetabiliebaserad riktning. + tror själv jag fått bättre blodflöde i samband med min veganism

Jag brukar inte använda orden "moraliskt rätt/ fel", utan oftare kärleksfullt /barmhärtigt eller inte. Jag menar att det är kärleksfullare/ barmhärtigare att äta vegansk mat. Så vill jag leva.

Jag är nog som högervegan inte alls helt överens med t.ex. alla vänsterveganer om vad veganism är. Från vänsterveganer har jag fått höra att jag inte är vegan - fastän jag både slutat konsumera animalier och är djurrättsaktivist.

• Anonym (Watermelon)
    Anonym (Högerkonservative Veganen) skrev 2024-01-16 14:05:31 följande:

Det är olyckligt att det numera alltid bara pratas hållbarhet/ miljö/ klimat.. Djurrättsveganismen glöms fullständigt bort idag, och nämns aldrig. Jag menar att de tyngsta argumenten för veganism är djuretik. Men jag tror på köpet att miljö/resurser/ hungersituationen i världen också kunde förbättras med en övergång i vegetabiliebaserad riktning. + tror själv jag fått bättre blodflöde i samband med min veganism

Jag brukar inte använda orden "moraliskt rätt/ fel", utan oftare kärleksfullt /barmhärtigt eller inte. Jag menar att det är kärleksfullare/ barmhärtigare att äta vegansk mat. Så vill jag leva.

Jag är nog som högervegan inte alls helt överens med t.ex. alla vänsterveganer om vad veganism är. Från vänsterveganer har jag fått höra att jag inte är vegan - fastän jag både slutat konsumera animalier och är djurrättsaktivist.

Mycket möjligt, jag är i ärlighetens namn inte insatt i alla diverse termer som används i samband med veganism och är själv inte vegan så jag kan inte uttala mig om vad höger vänster upp ner vegan innebär. 

jag uttalar mig utifrån mitt eget perspektiv och varför jag inte är vegan. För det var väl det du frågade eller. 

veganism intresserar inte mig särskilt och visst finns det absolut hälsofördelar med att skippa eller dra ner på sitt animaliska intag men det är den enda anledningen jag kan tänka mig OM jag i framtiden skulle fundera på att bli vegan. inte djuretik direkt. Djuretik kan man förhålla sig till även om icke vegan. 

Svar på tråden Varför är du inte vegan?