• VerklighetsFisken

Varför är du inte vegan?

Hej,

Veganism är en moralfilosofi, inte en någon slags kost eller något man gör för klimatet i sig. Definitionen av veganism: The word ?veganism? denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude ? as far as is possible and practical ? all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.

Tre frågor.

1. Kan du vara en djurälskare och bidra till allt elände som djuren får gå igenom för ditt nöja, alltså smak.

2. Vad är den moraliska skillanden mellan en hund och en gris. Varför skall hundar älskas och ges liv men inte grisar.

3. Varför är du inte vegan?

Veganism är en moralfilosofi, inte en någon slags kost eller något man gör för klimatet i sig. Definitionen av veganism: The word ?veganism? denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude ? as far as is possible and practical ? all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.

Jag försöker inte sätta dit något eller påpeka något, utan jag är genuint intresserad.

Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-03-21 16:24
    Jag skulle byta ordning på inlägget, därför får definitionen två gånger, förlåt! =)
  • Svar på tråden Varför är du inte vegan?
  • Soryu
    ProteinBristandeMänniska skrev 2022-08-06 12:25:56 följande:

Jag tror på dig!

Förresten så bad jag inte om några råd här så du behöver inte ge mig några flera. Jag svarar ju bara på frågan om varför jag inte är vegan.
  • Anonym (Ingen vegan)

1. Kan du vara en djurälskare och bidra till allt elände som djuren får gå igenom för ditt nöja, alltså smak.

Jag är ingen djurälskare på så sätt som djurälskare framställs. Jag gillar vissa djur och avskyr vissa utan att för den skull själv orsaka lidande för det djur jag avskyr. Och jag känner inget negativt när jag köper och äter kött. Det händer att jag reflekterar då och då hur det här kötten kom till och säger "stackars ko/gris/lamm/höna/fisk..." osv men äter ändå. Det fanns dock ETT tillfälle då jag blev illa till mods och det var när jag hade stannat vid ett ett rödljus. Bredvid mig stannade en lastbil full med kor som skulle till Scans slakteri inte långt därifrån. När jag såg korna och visste att de snart skulle slaktas så mådde jag väldigt dåligt. Där o då funderade jag på om jag inte skulle bli vegetarian eller till och med vegan. Men efter en stund släppte de känslorna.

2. Vad är den moraliska skillanden mellan en hund och en gris. Varför skall hundar älskas och ges liv men inte grisar.

Eftersom jag bor i Sverige så är mitt svar att jag ser en hund som ett husdjur som man inte äter. Hade jag varit t.ex en kines boende i Kina i hela mitt liv så hade jag nog inte gjort skillnad, utan betraktat båda som mat. Så moralen är kulturellt betingat och även tvärtom.

3. Varför är du inte vegan?

Nu hamnade min text i den här rutan, men struntsamma.

Jo, för att jag i stort inte delar den veganska moralfilosofin. Det ÄR hemskt med djurlidande men det behöver finnas andra sätt att komma åt det än genom veganism. Och jag har inget svar på övriga alternativ. Men kött lägger jag inte undan i första taget.

• ProteinBristandeMänniska
    Soryu skrev 2022-08-06 13:16:54 följande:
    Alltså jag äter ju inte mejeriprodukter och ägg alls i den utsträckning jag gjorde tidigare. Jag har inte eliminerat det helt, men minskat väsentligt. Jag tror inte att 90% är en helt felaktig uppskattning. Det kanske är 80%, men resonemanget kvarstår oförändrat. Jag har reducerat mitt bidrag till djurs lidande i väldigt hög utsträckning och för mig är det tillräckligt bra just nu.

Japp och jag gav dig mitt råd att sluta upp med att utnyttja djuren. Spelar ingen roll om det är 80 eller 99 procent. Hade det varit okej för dig att utnyttja slavar? Bara 80% liksom? Eller våldta en gång per halvår? Nej just det. För lite ost och mjölk. Verkligen själviskt.

• Anonym (Anna)
    ProteinBristandeMänniska skrev 2022-08-06 11:49:24 följande:

Varför inte utesluta ägg och alla andra animaliska produkter. Kött industrin är direkt kopplad med mejeri. Äggen du äter, oavsett om de är kravmärkta eller inte bidrar till att 50% av kycklingar dödas, i princip alla hanar för att de är värdelösa för industrin.

Jag skulle rekommendera att du kollar på mejeri industrin, titta noga. Du kommer förstå varför det är så seriöst.

Du klarar det Anna!

Ja jag vet att de separerar ko och kalv. Äter till 95 % veganskt
  • Anonym (Anna)
    Spigger86 skrev 2022-08-06 12:14:50 följande:

Det finns många som varit veganer men som fick sluta pga av att de mådde dåligt av det. De fick inte i sig tillräckligt.

Då har de inte skött sin kost. Man måste se till att äta rätt.
  • Anonym (Anna)

Jag har aldrig gillat kött ens, det luktar typ lik om man ej öser på kryddor. Och så tänker jag att stressen djuren känt över att leva inomhus trångt, transporteras sedan komma till slakteriet borde sätta sig i köttet. 

• ProteinBristandeMänniska
    Anonym (Anna) skrev 2022-08-06 15:33:08 följande:
    Då har de inte skött sin kost. Man måste se till att äta rätt.
    Tack för att du kommer fram, jösses. Vilken lättnad. {#emotions_dlg.flower}
  • Hotelliggaren

Jag är inte vegan därför att jag tycker det verkar så krångligt och att det inte är lika gott. 
    Andra saker jag inte gör är har fadderbarn, skänker pengar till isbjörnsräddning, kör elbil för att stoppa globala uppvärmningen eller jobbar för att världssvälten ska minska. 
    Vi gör alla våra val. Som nån skrev förut, även om du slutar äta animalier så kommer din livsstil som människa att döda mängder av djur. När vi anlägger städer rubbar vi ekosystem, när du använder toapapper avverkas träd som mängder av djur bor i, däribland fåglar. Skogsmaskinen kör över allt i sin väg. Traktorn som används vid odling av vegetabilier går på olja som påskyndar uppvärmingen med arters utrotande som följd. 
    Att inte äta animalier är snarast en symbolhandling av den priviligierade. Din i övrigt västerländska livsstil dödar så många fler djur än vad den som lever naturligt i urskogen gör, trots att den äter djur när tillfälle ges.
    Vill du VERKLIGEN undvika att djur dör för din bekvämlighet och nöjes skull ska du flytta ut i skogen utan konsumtion och äta de bär du hittar.

Svar på tråden Varför är du inte vegan?