Inlägg från: Soryu |Visa alla inlägg
  • Soryu

Varför är du inte vegan?

Jag ser det som att en vegansk livsstil är värd att sträva efter, men man behöver inte ha en absolutistisk och dogmatisk hållning. Precis som klimatpåverkan. Jag tänker att om man gör vad man kan och vad man har utrymme för i sitt liv just nu så är det bra, och jag bekymrar mig inte så mycket om vad jag inte gör men kanske hade kunnat göra.

Formellt skulle man väl kalla mig för lakto-ovo-vegetarian, men jag identifierar mig inte riktigt med någon beskrivning på det sättet utan jag brukar säga att jag inte äter kött (inkl fågel, fisk osv) men att ägg och mjölkprodukter går bra. I hemmet köper jag ofta veganska alternativ, men eftersom mina barn är lite kräsna med maten så blir det ofta mejeriprodukter. De får faktiskt också köttpålägg, vilket bär emot att köpa, men eftersom de är väldigt kräsna och vägrar andra proteinkällor till frukost får det bli så. Jag tycker att deras näringsintag är viktigare än att jag ska leva renlärigt. För egen del äter jag främst veganskt, och när jag inte har barnen hos mig äter jag i princip bara vegansk mat. Jag kan se framför mig att när barnen flyttar ut om sisådär 10 år eller så kan jag gå över till en mer helvegansk kosthållning.

Så jag antar att svaret på min fråga är att jag tycker att jag just nu hittat en rimlig balans. Om jag jämför min nuvarande livsstil med hur jag levde för 10 år sedan så har jag förmodligen minskat utnyttjandet av djur med 90%. Hade jag gått över till att bli vegan hade den siffran blivit 100%, och jag tycker helt enkelt inte att den lilla skillnaden är värt den ganska stora uppoffring som det skulle innebära i nuläget.

• Soryu
    ProteinBristandeMänniska skrev 2022-08-06 12:25:56 följande:

Min fråga till dig är: Varför ska du vänta tills dina barn flyttar ut för att SJÄLV bli vegan?

Det där med barn kan vara svårt, men DU äter fortfarande ägg och annat mejeri. Mjölken du köper bidrar till att kossorna bli i princip våldtagna, separerade från sina barn (flera gånger/varenda gång) och sedan dödas för att inte kan "användas".

Personligen tycker jag inte om vegansk ost, men det finns förfan oändligt med alternativ på mjölk. Hitta den du gillar. Den absolut mest näringsrika är soja, andra plats havre. Kalcium och vitamin D är tillsatta. Proteinrikt är sojamjölken också. God som fan är den också, men andra kanske föredrar andra typer av växtdryck. Hitta den för dig och dina barn. Men fokusera på dig själv.

Och nej, du har inte minskat utnyttjande av djur med 90%. Igen, osten, äggen och de andra mejeri produkterna... Mejeri industrin hör ihop med köttindustrin. De jobbar "i takt".

Jag tror nog att du inte hade kunnat leva i 1 minut som en mejeri ko. Läs om det. Det är ont. Det händer i en extremt enorm skala i Sverige men även alla andra delar av världen. Svenska är inte exakt konservativa med köttätandet eller mejeri konsumptionen.

Jag tror på dig!

Alltså jag äter ju inte mejeriprodukter och ägg alls i den utsträckning jag gjorde tidigare. Jag har inte eliminerat det helt, men minskat väsentligt. Jag tror inte att 90% är en helt felaktig uppskattning. Det kanske är 80%, men resonemanget kvarstår oförändrat. Jag har reducerat mitt bidrag till djurs lidande i väldigt hög utsträckning och för mig är det tillräckligt bra just nu.
  • Soryu
    ProteinBristandeMänniska skrev 2022-08-06 12:25:56 följande:

Jag tror på dig!

Förresten så bad jag inte om några råd här så du behöver inte ge mig några flera. Jag svarar ju bara på frågan om varför jag inte är vegan.
  • Soryu
    ProteinBristandeMänniska skrev 2022-08-06 15:13:41 följande:

Japp och jag gav dig mitt råd att sluta upp med att utnyttja djuren. Spelar ingen roll om det är 80 eller 99 procent. Hade det varit okej för dig att utnyttja slavar? Bara 80% liksom? Eller våldta en gång per halvår? Nej just det. För lite ost och mjölk. Verkligen själviskt.

Vet inte om du tror att du kan provocera fram en reaktion eller om du är så arg som du låter. Men du provocerar inte mig för det spelar ingen som helst roll för mig vad du eller någon annan tycker om mina livsval.
  • Soryu
    Anonym (Anna) skrev 2022-08-06 15:35:50 följande:

Jag har aldrig gillat kött ens, det luktar typ lik om man ej öser på kryddor. Och så tänker jag att stressen djuren känt över att leva inomhus trångt, transporteras sedan komma till slakteriet borde sätta sig i köttet. 

Ja. Särskilt griskött luktar som människor gör på insidan av kroppen. Rätt vidrigt.
  • Soryu
    Hotelliggaren skrev 2022-08-06 15:42:56 följande:

Jag är inte vegan därför att jag tycker det verkar så krångligt och att det inte är lika gott. 
    Andra saker jag inte gör är har fadderbarn, skänker pengar till isbjörnsräddning, kör elbil för att stoppa globala uppvärmningen eller jobbar för att världssvälten ska minska. 
    Vi gör alla våra val. Som nån skrev förut, även om du slutar äta animalier så kommer din livsstil som människa att döda mängder av djur. När vi anlägger städer rubbar vi ekosystem, när du använder toapapper avverkas träd som mängder av djur bor i, däribland fåglar. Skogsmaskinen kör över allt i sin väg. Traktorn som används vid odling av vegetabilier går på olja som påskyndar uppvärmingen med arters utrotande som följd. 
    Att inte äta animalier är snarast en symbolhandling av den priviligierade. Din i övrigt västerländska livsstil dödar så många fler djur än vad den som lever naturligt i urskogen gör, trots att den äter djur när tillfälle ges.
    Vill du VERKLIGEN undvika att djur dör för din bekvämlighet och nöjes skull ska du flytta ut i skogen utan konsumtion och äta de bär du hittar.

Vet inte om jag förstår dig rätt, men jag uppfattar det som att du menar att det finns så mycket man skulle kunna göra, och man påverkar ändå så mycket bara genom att leva, så därför behöver man inte göra några livsstilsval som syftar till att göra någonting bättre?

Det är klart att alla individuella handlingar blir ju symboliska i den meningen att varje individ påverkar så extremt lite, men på gruppnivå kan ju övergång till mer vegetabilisk kost få maten att räcka bättre och minska djurens lidande. Precis som att på samhällelig nivå kan ju t.ex. bidrag till hjälporganisationer göra enormt stor skillnad för människor i olika sorters nöd.
  • Soryu
    ProteinBristandeMänniska skrev 2022-08-06 15:50:36 följande:
    Japp, jag är lite förbannad när sådana som du inte tar djurens liv på allvar. Bäst att jag inte forsätter innan jag säger något dumt. Inte rätt fast du förtjänar det.
    Du kan säga vad som helst utan att det påverkar mig det minsta.
  • Soryu
    Anonym (Flexitarian) skrev 2022-08-07 13:04:57 följande:

Om ni veganer i den här tråden VERKLIGEN såg verkligheten för vad den är- så kan ni se att veganer ser sjuka ut. För bleka, för lite fett på kroppen, för lite underhudsfett.

Jag vet att man kan vara underviktig som allätare också, men som grupp är veganer mer underviktiga och ser svagare ut än allätare, vegetarianer och carnivorer. Så är det bara. Människor behöver mat från djurriket för optimal hälsa. 

Det du beskriver handlar nog främst om att en del anorektiker väljer att äta veganskt. Jag känner många veganer som inte har det problemet, och ingen av dem är underviktig.
Svar på tråden Varför är du inte vegan?