Varför är du inte vegan?
Jag ser det som att en vegansk livsstil är värd att sträva efter, men man behöver inte ha en absolutistisk och dogmatisk hållning. Precis som klimatpåverkan. Jag tänker att om man gör vad man kan och vad man har utrymme för i sitt liv just nu så är det bra, och jag bekymrar mig inte så mycket om vad jag inte gör men kanske hade kunnat göra.
Formellt skulle man väl kalla mig för lakto-ovo-vegetarian, men jag identifierar mig inte riktigt med någon beskrivning på det sättet utan jag brukar säga att jag inte äter kött (inkl fågel, fisk osv) men att ägg och mjölkprodukter går bra. I hemmet köper jag ofta veganska alternativ, men eftersom mina barn är lite kräsna med maten så blir det ofta mejeriprodukter. De får faktiskt också köttpålägg, vilket bär emot att köpa, men eftersom de är väldigt kräsna och vägrar andra proteinkällor till frukost får det bli så. Jag tycker att deras näringsintag är viktigare än att jag ska leva renlärigt. För egen del äter jag främst veganskt, och när jag inte har barnen hos mig äter jag i princip bara vegansk mat. Jag kan se framför mig att när barnen flyttar ut om sisådär 10 år eller så kan jag gå över till en mer helvegansk kosthållning.
Så jag antar att svaret på min fråga är att jag tycker att jag just nu hittat en rimlig balans. Om jag jämför min nuvarande livsstil med hur jag levde för 10 år sedan så har jag förmodligen minskat utnyttjandet av djur med 90%. Hade jag gått över till att bli vegan hade den siffran blivit 100%, och jag tycker helt enkelt inte att den lilla skillnaden är värt den ganska stora uppoffring som det skulle innebära i nuläget.