Anonym (Älskar_kött) skrev 2024-01-16 13:31:37 följande:
Jag älskar kött och kötträtter för mycket för att kunna bli vegan. Men har försökt dra ner på konsumtionen i några år nu.
Djur äter ju andra djur, för övrigt, så varför skulle människan vara annorlunda, då det hävdas att människan ju är ett däggdjur.
Jag var i liknande läge. Jag tänkte faktiskt att jag var den siste i hela världen som skulle bli vegetarian och vegan fanns inte på kartan. Jag var värsta storkonsumenten av animalier, men sen slutade jag äta kött o fisk för cirka 25 år sen, och fasade senare successivt ut mejeriprodukter och ägg.
Jag gillar fortfarande samma smaker som innan. Jag lever inte på sallad, som många blandkostare tycks tro om oss veganer. Jag kan laga mat med hyfsad smak av kötträtter. Det är mycket lättare än många föreställer sig. Jag saknar inget från min tid som animalieätare - t ill och med animaliefrossare som jag ärligt sagt har varit.
Varför ska vi göra som andra arter? bara för att andra arter äter kött behöver väl inte vi göra det. Skillnaden mellan oss och rovdjur är bla. att de inte har något val, medans vi har ett val. Jag vill leva så kärleksfull som möjligt, och då jag anser att det är barmhärtigare med en vegokost är det ett av de viktigaste skälen till att jag är vegan. Jag är inte miljövegan, och inte heller hälsovegan men faktum är att jag tror jag fått bättre blodflöde i o med min vegankost. Jag är 60, men vid en undersökning nyligen sades det att jag hade blodtryck, HB, blodsocker och värde på blodfetter som en 20-åring.
Anonym (Älskar_kött) skrev 2024-01-16 13:31:37 följande:
Jag älskar kött och kötträtter för mycket för att kunna bli vegan. Men har försökt dra ner på konsumtionen i några år nu.
Djur äter ju andra djur, för övrigt, så varför skulle människan vara annorlunda, då det hävdas att människan ju är ett däggdjur.