Varför är du inte vegan?
För att jag vill få i mig alla de näringsämnen och proteiner min kropp behöver som inte finns i grönsaker.
För att jag vill få i mig alla de näringsämnen och proteiner min kropp behöver som inte finns i grönsaker.
Snälla nån. Du vet ju absolut inget om vad vi veganer äter. Nu äter förstås olika veganer olika mat, men jag lagar faktiskt saker från grunden, så nej-det är kanske inte så kemiskt processat som du tror.
Sen är jag ingen utvecklingsfientlig vänster-näbbstövelbärande gröna vågare. Jag är inte emot all, som du kallar det "kemisk processning". Däremot kan jag säga att PROCESSADE KÖTTPRODUKTER anses VERKLIGEN ha en klar statistisk koppling till cancersjukdomar.
Sen är kriteriet för veganskt inte vad något ser ut som och smakar som, utan att det inte innehåller animalier. Igår åt jag faktiskt en plant-beef på MAX, och den var god. Inget hindrar att man kan gilla SAMMA SMAKER som innan man blev vegan, men skillnaden är bla att man inte behöver föda upp och döda djur för att få till dem. Jag var själv en in biten "köttis", till o med "köttoman". Jag var en verklig storkonsument / till o med frossare innan jag blev vego.
Jag äter gärna både sådant som inte alls ser ut och smakar som animaliebaserat och sådant som gör det.
Och troligen dricker du kaffe också-inte det heller så närproducerat. Alkohol dricker jag i stort sett inte alls, så där kommer jag undan en del import. (Jag är på dansgolvet hela natten- inte i baren Jag dricker dock en minimal mängd vin varje söndag i kyrkan, men det är oerhört lite. (Tar nattvarden varje vecka)
Jag är civilingenjör och har ingen egen mark så jag kan inte odla några ätliga vegetabilier alls.
Och troligen dricker du kaffe också-inte det heller så närproducerat. Alkohol dricker jag i stort sett inte alls, så där kommer jag undan en del import. (Jag är på dansgolvet hela natten- inte i baren Jag dricker dock en minimal mängd vin varje söndag i kyrkan, men det är oerhört lite. (Tar nattvarden varje vecka)
Jag är civilingenjör och har ingen egen mark så jag kan inte odla några ätliga vegetabilier alls.
(Har bara läst TS) Jag har varit vegan under lång tid förut, jag gillade allt med denna livsstil. I början när jag var tonåring så var jag bara vegetarian av etiska orsaker gällande djuren. Sedan hade jag en period då jag åt kött igen (jag blev gravid och rädd för att göra fel, jag visste inte så mycket på den tiden). Men efter några år blev jag vegetarian igen, och sedan även vegan. Jag åt nyttigt dessutom, jag kunde nästan kallas ortorexisk, och jag vägde ganska lite utan att vara överdrivet smal.
Den filosofin tilltalade mig, och i början var det p.g.a. djuren som det lockade men det utvecklades till att även göra det för hälsan och förstås för klimatet. Jag hade ju satt ett barn till världen, och jag ville att hon skulle leva upp i en vacker, grön, välbevarad värld. Jag förstår inte hur man inte kan tilltalas av vad veganism gör för omgivningen, hur moralisk och bra den gör oss, o.s.v.. Jag tycker även att de som inte sköter kosten blir inte heller aktuella som partners för någon annan? Hur skulle de kunna vara det? Man bör inte "dra ner" någon annan i det som är otjänligt för hälsan, och man bör egentligen inte föröka sig heller (jag får tycka som jag vill, sjukdomsrisken blir några % för stor). Jag kan inte känna intresse och attraktion till någon som inte sköter om sig mycket, och tänker på kosten, hälsan och grönsaker. Jag är som jag är.
Dock så kan inte alla personer vara veganer. Man ser ju på youtube att många mår väldigt bra av veganism, det finns kändisar som dokumenterar allt, vad de äter, träningsresultaten o.s.v., så vi skiljer oss mycket genetiskt från varandra. Jag själv kan inte vara vegan, jag fick proteinbrist. Det är inte livsfarligt direkt, kroppen varnar i tid att man måste förändra något i kosten, man lägger inte sig ner och dör. Jag fick proteinbrist och det kändes av när jag sträckte på mig, då stack det till i bröstkorgen av sträckningen.
Det dröjde länge innan jag kom på vad felet var, jag fortsatte alltså som vanligt och sen efter lång tid (månader) kom jag på att det här måste vara proteinbrist, så alla kan alltså inte vara veganer. Jag är i nuläget vegetarian. Det enda animaliska jag äter är 6 ägg per dag (från frigående höns utomhus). Ibland äter jag lite fisk. Jag fortsätter med att äta mycket grönsaker, och jag sörjer att jag inte kunde vara vegan som många andra. De som tänker mycket är veganer säger forskningen. Och jag är en analyserande, tänkande individ och jag kände mig hemma tidigare med just den kosthållningen. Men det är som det är. Här är källa på att mer filosofiska individer är ofta veganer:
www.lifehack.org/357486/science-says-vegetarians-are-more-intelligent-and-empathetic
Det talas mycket om klimat och hälsa idag - men det är ju för m
människornas skull. Jag tycker det är tråkigt att i all denna miljkö- o hälsodiskussion glöms djurrättsveganismen totalt bort idag.
Jag är djurrättsvegan, även om jag tror jag har fått hälsoeffekter. Jag är60 men fick på en mottagning höra att jag hade värden som en 20-åring i blodtryck, HB, blodsocker och i mina blodfetter. (Tror jag fått renare blodkärl när jag blev vegan-bättre blodflöde helt enkelt, med mindre plack i kärlen).
På lång sikt är jag faktiskt för en helt vegansk värld, men jag är inte så naiv så jag tror det går över en natt, men kanske sett över flera generationers spann.
Hur bra de än haft det så är slutet alltid det samma i kött-, mjölk-, fiske-, ägg-industrin. Djuren dödas. Jag är för en successiv utfasning av uppfödningen av kött- o mjölkdjur o fiske. B12 tar jag tillskott av, och ser inget fel i det. Inte så svårt heller att få tag i. Vad gäller aminosyror finns alla de 20 som kroppen använder i vegetabiliska källor.
Vad menar du med "gjorda för att äta"? Menar du att det finns en avsiktlig konstruktion? Vi väljer väl själva sojm individer vad som vi äter?
Tror du på allvar att mitt proteinintag består av "processade livsmedel". Jag sa ju att jag lagar själv från grunden. Hemma är det inte alls så mycket av de där "processade produkterna" som du kanske föreställer dig.
Jag är själv tacksam över den inspiration jag fick från andra som gjorde att jag först slutade äta kött o fisk (blev lakto-ovovegetarian) och senare skippade ägg o mejeriprodukter också, o därmed alltså var vegan.
Det kändes faktiskt som en befrielse för mig att hoppa av köttnormen-ta ett individuellt beslut, skita i "normen". Hade det inte varit för dem som inspireraede mig hade jag väl fortfarande varitanimalieätare, om jag alls levat. (Jag tror förresten jag fick bättre blodflöde i samband med att jag blev vegan, renare blodkärl-har märkt förändringar.
Ja en av flera anledningar att tala för vegetabiliebaserat är ju att det finns de som betalar det yttersta priset för animalierna, och de har ingen egen röst. Jag agerar lite försvarsadvokat för dem. Det är på deras sida jag står
Hur bra de än haft det så är slutet alltid det samma i kött-, mjölk-, fiske-, ägg-industrin. Djuren dödas. Jag är för en successiv utfasning av uppfödningen av kött- o mjölkdjur o fiske. B12 tar jag tillskott av, och ser inget fel i det. Inte så svårt heller att få tag i. Vad gäller aminosyror finns alla de 20 som kroppen använder i vegetabiliska källor.
Vad menar du med "gjorda för att äta"? Menar du att det finns en avsiktlig konstruktion? Vi väljer väl själva sojm individer vad som vi äter?
Tror du på allvar att mitt proteinintag består av "processade livsmedel". Jag sa ju att jag lagar själv från grunden. Hemma är det inte alls så mycket av de där "processade produkterna" som du kanske föreställer dig.
Jag är själv tacksam över den inspiration jag fick från andra som gjorde att jag först slutade äta kött o fisk (blev lakto-ovovegetarian) och senare skippade ägg o mejeriprodukter också, o därmed alltså var vegan.
Det kändes faktiskt som en befrielse för mig att hoppa av köttnormen-ta ett individuellt beslut, skita i "normen". Hade det inte varit för dem som inspireraede mig hade jag väl fortfarande varitanimalieätare, om jag alls levat. (Jag tror förresten jag fick bättre blodflöde i samband med att jag blev vegan, renare blodkärl-har märkt förändringar.
Ja en av flera anledningar att tala för vegetabiliebaserat är ju att det finns de som betalar det yttersta priset för animalierna, och de har ingen egen röst. Jag agerar lite försvarsadvokat för dem. Det är på deras sida jag står
Det var en gissning för att de flesta gör det. Jag har just tagit en kopp förresten. Ja, det finns det säkert. Men när jag jobbar äter jag oftast ute. Hemma lagar jag nog oftast från grunden, och ibland svenskproducerat. Som sagt är Gogreen ett exempel på de som har ett sortiment med svenskodlade proteingrödor. Men ser jag nån bra sådan låda där jag handlar så varför inte pröva?
Ja, personer som äter kött, men jag slutade ju med den saken för ett kvarts sekel sen.
Jag tänker så här. Om alla ska göra allt blir det för stressigt och svårt att leva. Om jag arbetar inom det jag kan som civilingenjör, vill jag också sen ha fritid och kunna koppla av, inte använda den till odling. Min käresta o hennes dotter o katt bor 2 timmar bort, och jag vill kunna åka dit på helger. (Då åker jag dessutom ofta tåg-så inte en massa bilåkande här inte). Dessutom har jag inga pengar till att skaffa mark ändå.
Jag är inte en av dem som hela tiden tänker på och försöker minimera mitt ekologiska avtryck . Men i och med att jag är vegan av djurrättsskäl blir det ändå så att olika utsläpp av försurande, övergödande och uppvärmande ämnen i animalieproduktionen utgår för mig. En hel del utsläpp av t.ex koldioxid och metan som uteblir.
Sen ska du veta att kanske 80% av sojan elelr vad det är går till djuruppfödning, och jag har för mig det importeras till djurfoder även i Sverige. så DET kan amn tala med köttätarna om i stället typ, Sen har även animalieätare frågan om arbetsförhållanden osv att tänka på. Även jag kan dessutom handla både miljö- och rättvoisemärkta varor om jag vill.,
Vad gäller gödning så ör jag optimistisk vad gäller att utveckla tillverkning och hantering av handelsgödsel sett över ett längre tidsperspektiv. Ett vegosamhälle kommer ändå inte över an natt. Jag tror att det går att förbättra handelsgödselanvänding etc vad gäller kretsloppsprincipen och andra faktorer som påverkar miljö och resurser.
Vilken typ av ärtor menar du? Det finns många vegetabiliska proteingrödor. Sen är ju inte miljöpåverkan alltid proportionell (linjärt samband) mot volymen på maten. Sen äter jag väl annat än ärtor också. Det går inte att svara generellt på en sådan fråga?
Jag är som jag nämnde även inte miljövegan, snarare djurrättsvegan. Vad menar du med "designade"? Menar du att någon avsilktligt har designat? Vad menar du med vegetabiliska olöjor? Menar du att det är fel att använda oljor i matlagmning, t.ex olivolja som används en hel del i Medelhavsområdet, där de ofta har relativt bra hjärt-kärlhälsa? Är det fel att äta nötter osv?
Ja, men vänta lite. Vad ¨åt du då i så fall ? Det var i så fall nog en dåligt sammansatt kost.