Inlägg från: Anonym (Högerkonservative Veganen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Högerkonservative  Veganen)

Varför är du inte vegan?

Anonym (M) skrev 2024-01-16 16:19:24 följande:

Därför att i slutändan så är jag en egoist.

Gör väl så gott jag kan (väljer gärna etiska val om jag har möjlighet, donerar även pengar ibland till djurorganisationer), men ibland måste välja mellan mig själv eller någon annan så väljer jag mig själv. Gäller även andra människor då de tyvärr ibland får betala priset för att jag ska få något bra. Jag prioriterar mig själv.

Kan man inte prioritera sig själv som vegan eller vegetarian då?
    Anonym (M) skrev 2024-01-16 16:47:42 följande:
    Det kan man kanske, beror ju på vad man anser att man vill ha och får ut någonting av. Och med vegetarisk kost det blir ju inte att någon tex gris får lida så jag vet inte vem du tänker att man då prioriterar bort till förmån för sig själv.
    Man kan väl göra det i andra saker. Dessutom kan man ju få samma näringsämnen från andra källor, så man måste ju inte välja bort dessa.
    Anonym (Älggryta m kokt potatis) skrev 2024-01-16 17:00:50 följande:
    Jag däremot tror att den lätttillgängliga och billiga handelsgödselns tid är förbi då olja  och gas är en ändlig resurs och elen behövs till annat än konstgödsel tillverkning.

Idisslare, får och kor har ju fördelen att de kan producera högvärdigt protein här i Sverige på marker som ej går att plöja.

Industriproducerat som fläsk,ägg och kyckling är ju ofta beroende av importerad soja och spannmålsodling, det är kanske bättre att vi människor ökar andelen spannmål  och baljväxter i vår kost och hoppar över industrigrisen och industrikycklingen?

Jag tänker fortsätta verka för veganism, och jag tror att annan el kan frigöras i samband med en långsiktig avveckling av animalieindustrin. (Sen vet man förstås över huvud taget inte hur länge jorden varar. Asteroidkollisioner är förstås tänkbara)

även i Sverige odlas proteingrödor för högvärdigt protein. Där nämnde jag Gogreens sortiment som exempel.

Japp och, jag är ju för det överhoppandet av djuretiska skäl.

Anonym (......) skrev 2024-01-16 17:04:37 följande:

Våra kroppar fungerar ju på ett visst sätt, en ko är designad för att äta gräs, hosta upp det och äta det igen. En katt är designad för att äta smådjur. Människor är designade för att äta kött, fisk, fågel, inälvor och andra organ, frön, nötter, bär, svamp,  grönsaker vid säsong.

Det enda jag läser när jag ser det du skriver är "Blablabalala". Du låter som en politiker som kommer med dåliga bortförklaringar och aldrig kommer till sak.

Ja, det var en dålig kost eftersom jag åt vegetariskt? Därför blev jag så sjuk.

Men fortfarande frågar jag om du menar att någon designat med en avsikt? Sen tror jag inte jag är så extremt designad för att äta kött osv. Som sagt hade jag värden som en 20-åring sa sköterskan på mottagningen, men jag är 60. N>ätter och frön? Jag uppfattade det som att du var emot det typ.

Det är ju för att du inte läser mina inlägg så noga innan du svarar. Jag svarar ju på varenda punkt.

Det går att variera en vegankost liksom en vegetarisk kost liksom en annan kost väldigt mycket. Jag undrar fortfarande vad du åt i den kost som du la upp. 

Tow2Mater skrev 2024-01-16 23:08:32 följande:
    Var forsiktig så du inte råkar träffa en mask och ta av honom på mitten när du gräver ner en planta i jorden. Minimera risken genom att använda en tesked istället for en spade. Det tar väl lite tid, men du spar ju liv. God jord är ju fylld av mask och andra kryp.

Ingen fara. Jag har inte trädgård eller annan odling? Ha ha Sen i o f s så kan ju ingen leva utan att döda eller bidra till dödande,men jag brukar inte försöka döda aktivt. Jag är bara född sån. Är det då en dålig sida,

Anonym (Älggryta m kokt potatis) skrev 2024-01-16 18:11:43 följande:
    Absolut, men kan din kost produceras här i landet utan importerad konstgödning?
    Det beror väl på vad jag äter. Det finns som sagt svensk odling av proteingrödor, men för mig är det inget måste att det jag äter skall vara till 100% producerat i Sverige och inget måste att undvika konstgödning. Jag är djurrättsaktivist, inte  "miljönisse", inget rödskägg, ingen MP-sympatisör etc etc. (Tvärtom vill jag se MP åka ur riksdagen fortare än kvickt.)
    Anonym (M) skrev 2024-01-16 20:03:18 följande:

Jag förstår inte ditt svar

Vad kan man gör i andra saker? 

Har jag sagt man måste välja bort vissa näringskällor?

Prioritera sig själv, och sen undrar jag vad som är att inte prioritera sig själv i  att äta vegansk mat. Det var därför jag sa att  näringsämnen som finns i annan mat också finns i växtbaserad
    Anonym (Vegolight) skrev 2024-01-16 20:23:26 följande:

Äter kött ibland. Fisk ganska ofta. Ägg nästan dagligen. För det mesta vegetariskt.

Som så ofta med människor  har även veganer en i grunden bra syn på samhället men de snöar in sig och drar det för långt.

För det 1:a har vi veganer helt olika grundsyn på samhället. Vi är ingen homogen åsiktsgemenskap. Det är det jag pekar på redan i min signatur.

För det 2:a : Exakt hur skulle jag dra något för långt? Exakt hur skull jag ha snöat in mig? Vad är mina brott?

Anonym (ABC) skrev 2024-01-16 20:57:26 följande:
    Håller med
    På vilket sätt skulle jag ha dragit något för långt för att jag är vegan? vad är mmitt brott?
    Anonym (Tror) skrev 2024-01-17 12:55:28 följande:

Jag äter kött och kommer inte sluta

Blir jag bjuden på middag av en veg så förväntar jag mig kött
    Annars får de kött av mig när jag bjuder på middag 

De vill äta sin kost och jag vill äta min kost

Kan du inte äta någon måltid vid något tillfälle som inte innehåller kött?
Svar på tråden Varför är du inte vegan?