Varför är du inte vegan?
För att svara på frågan i rubriken:
För att det inte är lika gott.
Veganrörelsen har en gigantisk uppförsbacke för att kunna skapa recept som kan konkurrera med vanlig, normal mat.
För att svara på frågan i rubriken:
För att det inte är lika gott.
Veganrörelsen har en gigantisk uppförsbacke för att kunna skapa recept som kan konkurrera med vanlig, normal mat.
Jag är inte vegan, anser att vi människor står överst i näringskedjan och mår bäst av en blandkost. Nu är det dax för stekt strömming, potatismos och rivna morötter, till detta hoppas jag få både hårdbröd och en liten lättöl.
Med en varierad kost behövs inga tillskott om man är frisk, passa på att gå en sväng i solskenet nu på lunchen istället!
Nu har du missförstått ordet "näringskedja". Det finns inte en utan miljarder, väldigt olika näringskedjor. En näringskedja börjar alltid med en producent och fortsätter sedan med en eller flera konsumenter. Under en måltid ingår man i flera olika näringskedjor, en för varje sak man äter då. Vilka näringskedjor man ingår i bestämmer man själv som individ. Det finns inget givet för en viss art på det sättet som du implikerar.
Det är riktigt att huden bildar D-vitamin. Jag äter en varierad kost, och jag ser inget problem alls med om jag tar just B12 som tillskott- ingen svårighet alls.
Är det ett bra liv att från början födas upp för att dödas och att ens kropp ska säljas? Man kan in alla fall inte säga som djuruppfödare att man älskar sina djur om man gör så. För vad är det för kärlek att döda och sälja den man älskar?
Slutet är ändå det samma, hur "bra liv" djuret då än haft. Hon/ han dödas.
Och inte heller som konsument kan man säga att man älskar dessa djur. Jag älskar djur. Av detta skäl så upphörde jag med att äta dem och djurprodukter.
För mig kändes det som befriande.
Helt fel. Veganism är ingen religion. I Sverige är många veganer ateister eller agnostiker, och i den svenska djurrättsrörelsen är nog ateism/ agnosticism ganska så dominerande.
För egen del är jag dock både vegan och har en tro. I utlandet finns det vissa personer som är "christian and vegan".Precis det är jag själv-både kristen och vegan. Min tro är alltså INTE veganismen, utan en kristen tro.
Sedan är vi kristna inte eniga i frågan. Det finns en hel del pastorer som är starkt emot veganism. En pastor i Arizona i USA, Steven Andersson, kallade till och med vegansk mat för "devils diet". Många kristna är starkt för animalieätande, men på senare år har också kristna vegoförespråkare dykt upp - och till dem hör alltså jag. Är inspirerad av t.ex professor Andrew Linzey I England, en av de tongivande kristna djurrättsmännen. JAg betecknar mig som högerkristen.
Vad gäller religioner och mat har islam och judendom matregler. Bland hinduer är många i södra Indien vegetarianer, men i norra Indien/ Nepal finns också "kötthinduer", som har sin årliga blodiga slaktfestival. Hinduismen är egentligen bara ett paraplybegrepp för flera religioner på indiska halvön. New-agare är ofta vegetarianer, men långt ifrån alltid.
Jag hör att du inte är uppväxt på en bondgård som har fått se livet från A till Ö.
Oavsett vilken situation jag hade haft så hade jag valt att äta som jag gör ändå.
Jag förstår att det är svårt att ta in att jag kan vara djurvän och ändå äta kött. Det blir en krock. Men där får du acceptera att alla är olika.
Du kallar dig själv djurvän. Men när du en grönsaksvän? Det finns forskning på att grönsaker känner. Forskare på Lunds universitet har kommit fram till att bla lök känner när man skär i den. Och hela poängen med att välja vegan kost för dig var väl att inte tillfoga skada?
1) Om man vill värna växter är det väl alldeles utmärkt med vego? Du glömmer nämligen att det går åt massor av växter för att ta en "omväg" via djur.
2) Dessutom tvivlar på att lök "känner" i den meningen att "det faktiskt är någon där". Däremot reagerar självfallet växter, men det är en helt annan sak, Jag tror inte att forskare har bevisat att "det är någon där", men frågan är naturligtvis intressant.
3) Du hävdar att jag är okunnig bara för att jag inte är uppväxt i ett lantbruk, men jag anser att du har fel i det.
4) Livet är faktiskt inte alltid på samma sätt. Vi kan faktiskt styra mycket i livet, och det är et ovedersägligt faktum att föder man inte upp djur kan "djuren" inte heller dödas. En "individ" som inte finns kan inte dödas. JAg vill komma ifrån ett system byggt på dödande.
Sen tycker jag förstås synd om de individer som redan finns, som redan lever, i lantbruket och är dödsdömda. Och om några av dem kan friköpas eller kanske fritas kan jag se positivt på det. Ett sådant djur, som blivit legendariskt i djurrättskretsar, är kalv 269, som befriades av den israeliska djurrättsrörelsen strax innan han annars skulle ha dödats.
Jag hör att du inte är uppväxt på en bondgård som har fått se livet från A till Ö.
Oavsett vilken situation jag hade haft så hade jag valt att äta som jag gör ändå.
Jag förstår att det är svårt att ta in att jag kan vara djurvän och ändå äta kött. Det blir en krock. Men där får du acceptera att alla är olika.
Du kallar dig själv djurvän. Men när du en grönsaksvän? Det finns forskning på att grönsaker känner. Forskare på Lunds universitet har kommit fram till att bla lök känner när man skär i den. Och hela poängen med att välja vegan kost för dig var väl att inte tillfoga skada?
1) Om man vill värna växter är det väl alldeles utmärkt med vego? Du glömmer nämligen att det går åt massor av växter för att ta en "omväg" via djur.
2) Dessutom tvivlar på att lök "känner" i den meningen att "det faktiskt är någon där". Däremot reagerar självfallet växter, men det är en helt annan sak, Jag tror inte att forskare har bevisat att "det är någon där", men frågan är naturligtvis intressant.
3) Du hävdar att jag är okunnig bara för att jag inte är uppväxt i ett lantbruk, men jag anser att du har fel i det.
4) Livet är faktiskt inte alltid på samma sätt. Vi kan faktiskt styra mycket i livet, och det är et ovedersägligt faktum att föder man inte upp djur kan "djuren" inte heller dödas. En "individ" som inte finns kan inte dödas. JAg vill komma ifrån ett system byggt på dödande.
Sen tycker jag förstås synd om de individer som redan finns, som redan lever, i lantbruket och är dödsdömda. Och om några av dem kan friköpas eller kanske fritas kan jag se positivt på det. Ett sådant djur, som blivit legendariskt i djurrättskretsar, är kalv 269, som befriades av den israeliska djurrättsrörelsen strax innan han annars skulle ha dödats.
Saken är den att vi alla blir någons mat i slutändan, människor blir mat till mikrober maskar och andra insekter.
Så vida du inte väljer att kremera dig, då bidrar du bara till global uppvärmning.
Man får skilja på juridik och etik. Jag har inte föreslagit jurdik- dvs statlig lagstiftning. Däremot måste jag ha rätt att tala för vegetabiliebaserad mat och för kärlek till djur - exakt som de gjorde som inspirerade mig till att lämna mitt gamla liv som storkonsument av kött (jag var verkligen just det -en storkonsument>) till att bli först laktovegetarian och sedan vegan.
Jag är tacksam till dem som jag inspirerades av och vars argument jag tog del av. För mig kändes det som en befrielse att hoppa av animalienormen/ köttnormen.
Det måste vara tillåtet att tala för en viss livsstil som det inte är tvång att vare sig följa eller lyssna på den som talar för det. Men yttrande friheten måste finnas kvar.
Man får skilja på juridik och etik. Jag har inte föreslagit jurdik- dvs statlig lagstiftning. Däremot måste jag ha rätt att tala för vegetabiliebaserad mat och för kärlek till djur - exakt som de gjorde som inspirerade mig till att lämna mitt gamla liv som storkonsument av kött (jag var verkligen just det -en storkonsument>) till att bli först laktovegetarian och sedan vegan.
Jag är tacksam till dem som jag inspirerades av och vars argument jag tog del av. För mig kändes det som en befrielse att hoppa av animalienormen/ köttnormen.
Det måste vara tillåtet att tala för en viss livsstil som det inte är tvång att vare sig följa eller lyssna på den som talar för det. Men yttrande friheten måste finnas kvar.
För det första är inte veganism min religion. En sådan har jag också, men det är inte veganism.
För det andra: Du hävdar att jag inte är normal för att jag är vegan - för det är egentligen det du menar mellan raderna. Men jag anser att du har fel i den omdömet om mig, som du aldrig har träffat.
För det tredje: Vad är det för fel på tillskott? Jag tar B12, och skäms inte för det. Jag gjorde det inte som laktovegetarian, men nu gör jag.
Vill inte få kollagenbrist. Hade annars kunnat tänka mig att äta mer vegetariskt.
Har också haft järnbrist förut då jag levde som vegetarian och är därför numera noga med att äta mitt animaliska järntillskott.
Måste du få det då med vegetarisk eller vegansk mat?
Jag gissar att din vegetariska mat inte var optimalt sammansatt. Vad gäller järn får jag i mig det bra som vegan. Jag hade nämligen bra HB-värde (och det är ju järnets huvudfunktion i kroppen) på en undersökning för en månad sen.
Jag är 60-hade HB, blodtryck, blodsocker o mina blodfetter som en 20-åring sa sköterskan på mottagningen som tog proven.
Var vegetarian i många år och åt både ägg och vitamin b12 i vegetabiliskt kosttillskott. Fick ändå grav järnbrist mot slutet och håravfall. Mitt blod var mer orangefärgat än mörkrött som det bör vara.
Numera äter jag kött ibland och blod från animalier under de perioder då jag förlorar mer järn. Kan tänka mig att sluta med kött men absolut inte med blodet då jag behöver mitt järn för att må bra.
Kommer aldrig att bli vegetarian igen och ännu mindre vegan.
Fast jag har enligt mottagningen bra HB-värde, och är ändå vegan. När jag var yngre tänkte jag att "jag var den siste i hela världen som skulle bli vegetarian" , och ännu mindre vegan. Begreppet var väl knappt känt ens på den tiden. men sen blev jag laktovegetarian och ännu senare vegan.
Det finns ganska många vegetabiliska järnkällor, så jag fortsätter i alla fall för min personliga del då att äta vegetabiliebaserade rätter- Jag vill inte börja igen med att äta animalier.
Jag har hår , "trots att jag är man och 60", kanske delvis pga kost (renare blodkärl än förut), men också delvis pga arv. Min pappa behöll sitt hår (har nog det anlaget därifrån), medans morfar var mer tunnhårig.
Är du säker på att ingen vegetarisk kost hade varit bättre - eller att du ej kan äta delvis vegetariskt, lite åt flexetariska hållet.
1)Du insinuerade ju att veganism var min religion och det är den inte.
2) Anledningen till namnet högerkonservativ vegan är bara för att inte bli missförstådd, för många väntar sig nämligen (det märker jag ofta) att man ska ha en massa vänsteråsikter som vegan och djurrättsman, och då avvisar många det direkt det man vill säga direkt för att de inte litar på vänstern.. Så det är bara erfarenheten från debatter osv..