Inlägg från: mari123 |Visa alla inlägg
  • mari123

Varför är du inte vegan?

Jag har alltid ätit blandkost och mår jättebra av det. Ordet "moralfilosofi" låter väldigt pretentiöst! Är veganer det kan man undra?

• mari123
    Anonym (Tänk på andra) skrev 2022-03-23 13:03:12 följande:

Djuren mår inte jättebra av det. Ordet moralfilosofi kanske inte är ett korrekt ord och allt men vi är bokstavligen talat på ett forum där frågor har ställts. Kanske borde låta ett misstag gå och istället sluta plåga djuren.

Jag känner två stycken personer som har rökt sedan de var små och mår fortfarande bra. Båda är 76 år. Rökning är jätte bra! Wow...

Eller hur! I Sverige har vi en GOD djurhållning och man ska köpa svenskt så mkt som möjligt! 
  • mari123
    Anonym (Tänk på andra) skrev 2022-03-23 14:21:02 följande:

Eh? En GOD djurhållning? Där vi separerar mammor och barn, där hönsens existens bygger på att lägga så mycket ägg som möjligt tills de inte kan stå eller tills då mördas. Djuren, alltså offren, bryr sig inte om du ger pengar till en annan grupp av mördare eller om du behandlar de "bra" tills deras dödsdag.

Tänk dig om jag fick ett barn som jag behandlade """""""bra""""""". En dag bestämde jag mig för att skära halsen av barnet för nöje (smak). Helt sjukt att folk blint följer """"""svensk"""""" standard som är tydligt propagande. Slavägare använde sig av samma teknik. Äga en slav och hindra de från ett fritt liv och säga "men de hade inte levt och fått ett sådant fint liv utan oss, därför förtjänar vi att utnyttja de".

Kolla in i en kos ögon och följ med för att vittna definitionen av ondska. Dra åt helvete med ursäkterna. Antigen skojar folk eller så är de dum i huvudet. Att människor kan falla för sån marknadsföring.

Okej! Jag tror att varje NORMAL bonde sköter om sina djur på bästa sätt och har omtanke om dem. Man tar inte in korna i vardagsrummet och sitter med dem i soffan MEN de får bra mat och om de blir sjuka kommer veterinären och hjälper dem. 
  • mari123
    Anonym (Tänk på andra) skrev 2022-03-23 14:30:13 följande:
    Anledningen bönderna ger djuren (vår) mat är för att såna som du ger de pengar. Inte för att dem vill ta väl hand om stackars djuren. Nej, djurens uppdrag är att mjölkas och dö.
    Och du tänker att kor inte ska finnas eller ska ngn bonde ha dem som husdjur? 
  • mari123
    Tom Araya skrev 2022-03-23 15:42:28 följande:
    Många av de djur vi idag föder upp för kött, mjölk, ägg, skinn, päls e.t.c. kommer att dö ut då de inte skulle klara ett liv i det vilda.
    JO de klarar säkert ett liv i det vilda om man väntar några generationer. Först är det många som dör av svält och i trafiken etc etc......MEN så till slut har vi vilda kor och höns i naturen.  En och annan tjur också och då är det slut med bärplockande i våra svenska skogar.........
  • mari123
    ProteinBristandeMänniska skrev 2022-08-06 15:13:41 följande:

Japp och jag gav dig mitt råd att sluta upp med att utnyttja djuren. Spelar ingen roll om det är 80 eller 99 procent. Hade det varit okej för dig att utnyttja slavar? Bara 80% liksom? Eller våldta en gång per halvår? Nej just det. För lite ost och mjölk. Verkligen själviskt.

Ursäkta att jag lägger mig i men i Sverige har vi god djurhållning och svenska kossor blir mjölkade utan smärta och de får bra mat och skötsel. Förekommer att djur missköts MEN så fort det uppdagas så tas djuren därifrån. Precis som man gör med barn i usla hem....
  • mari123
    Anonym (Anna) skrev 2022-08-06 15:52:10 följande:
    Inspektioner av gårdar och slakterier är förbokade så det är mycket som går under radarn. Dessutom är mycket av det som är fullt lagligt grymt såsom att grisar ej får gå ute o böka eller att skilja ko och kalv direkt efter födseln.
    FAST kan man tänka sig en djurhållning som är PERFEKT när människors liv inte är det? Ingen djurhållning alls är ju ett alternativ men liksom om man sköter om sin boskap så är det ju toppen att få mjölk, ost och ägg? Näringsämnen.
Svar på tråden Varför är du inte vegan?