• VerklighetsFisken

Varför är du inte vegan?

Hej,

Veganism är en moralfilosofi, inte en någon slags kost eller något man gör för klimatet i sig. Definitionen av veganism: The word ?veganism? denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude ? as far as is possible and practical ? all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.

Tre frågor.

1. Kan du vara en djurälskare och bidra till allt elände som djuren får gå igenom för ditt nöja, alltså smak.

2. Vad är den moraliska skillanden mellan en hund och en gris. Varför skall hundar älskas och ges liv men inte grisar.

3. Varför är du inte vegan?

Veganism är en moralfilosofi, inte en någon slags kost eller något man gör för klimatet i sig. Definitionen av veganism: The word ?veganism? denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude ? as far as is possible and practical ? all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.

Jag försöker inte sätta dit något eller påpeka något, utan jag är genuint intresserad.

Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-03-21 16:24
    Jag skulle byta ordning på inlägget, därför får definitionen två gånger, förlåt! =)
  • Svar på tråden Varför är du inte vegan?
  • mammabitch

nej inte alls....

Du vill väl som de flesta andra predika, synd bara att det är mest redan övertygade som lyssnar...

Som svar: För att jag tycker om kött och vi lever i en grym värld där äta eller ätas är lagen. Gilla det eller inte.

• Anonym (.)
    VerklighetsFisken skrev 2022-03-21 18:24:08 följande:

Vegan = djurensrätt.

Aha. Du tillhör de där terroristerna som släpper ut hållna djur vind för våg i det fria där ett grymt öde möter dem för att de inte kan skaffa föda själva.

Det sista djurensrätt tänker på är på djuren. De vill bara terrorisera omgivningen.
    Visste du förresten att deras kansli i Göteborg ligger granne med en porrklubb. Det tycker jag passar bara. Skrattande
  • VerklighetsFisken
    Anonym (.) skrev 2022-03-21 19:08:52 följande:
    30% är inte få enstaka procent. Gör om din läxa och besvara det sakligt utan att försöka byta fokus Tack på förhand.

Så veganer skiter alltså i om ekosystemet kollapsar.
    Bra jobbat. Vad hade du tänkt att äta då menar du?

Visst finns det proteiner i allt men det är inte så nyttigt att äta 20kg morötter varje dag för att täcka proteinbehovet. Hur mycket soja äter du varje dag?

70% är mer än dubbelt än 30% som går åt våra djur. Hur bytte jag ämne nu igen?  Nej, veganer skiter inte i om ekosystemet kollapsar. Jag påpekade att jag bryr mig MER om djuren vi slaktar än klimatet. Jag bryr mig också om klimatet. Alltså, det finns mer än morötter och soja att äta. Ärter? Olika baljväxter? Soja behöver inte odlas i amazon djungeln om du tror det. Finns svenskodlade sojabönor.

• VerklighetsFisken
    mammabitch skrev 2022-03-21 19:12:04 följande:

nej inte alls....

Du vill väl som de flesta andra predika, synd bara att det är mest redan övertygade som lyssnar...

Som svar: För att jag tycker om kött och vi lever i en grym värld där äta eller ätas är lagen. Gilla det eller inte.

Sjuka svar man kan få. Äta eller ätas. Okej, då bestämmer vi oss att mörda alla i stan. Annars så blir vi uppätna enligt mammabitch.
  • VerklighetsFisken
    Anonym (Lilli) skrev 2022-03-21 18:49:43 följande:

Jag äter fisk, någon enstaka gång kyckling. I övrigt äter jag inte kött.
    Om det inte skulle bli så komplicerat så skulle jag överväga att bli vegetarian, har varit det i perioder men orkar inte någon längre tid.

Skulle dock inte överväga att äta t ex gris, nöt, häst eller lamm. Inte förrän alternativet är svält iallafall.

Har lagat mycket vegetariskt, dock aldrig veganskt.

Får man fråga varför du inte äter dem djuren? Och vet du om att djuret du fick mjölken av hamnar i samma öde som andra djur i undstrin, alltså till slakterier.

• Drottningen1970

1. Ja det går bra

2. ser inte minsta skillnad mellan att äta hund eller gris.

3. För att jag vill äta animaliska produkter. Äter inte jättemycket kött, och skulle nog klara mig utan, men aldrig utan mjölk, grädde ägg etc.

• Anonym (Tyui)

Jag undrade hur du tänker dig att samhället kommer se ut i en värld där människor inte äter djur alls?

• Anonym (.)
    VerklighetsFisken skrev 2022-03-21 19:16:20 följande:

70% är mer än dubbelt än 30% som går åt våra djur. Hur bytte jag ämne nu igen?  Nej, veganer skiter inte i om ekosystemet kollapsar. Jag påpekade att jag bryr mig MER om djuren vi slaktar än klimatet. Jag bryr mig också om klimatet. Alltså, det finns mer än morötter och soja att äta. Ärter? Olika baljväxter? Soja behöver inte odlas i amazon djungeln om du tror det. Finns svenskodlade sojabönor.

Nej du bryr dig inte om klimatet. 30 procent av all soja går direkt till människomat. Så sluta att dilla om de resterande 70 till djurfoder. Det är människomaten det handlar om. Att det finns det som är värre betyder inte att du gör något bra som gör lika dåligt.

Du skiter i att regnskogen avskogas eftersom du predikar veganism som bygger på sojamat. Hur kan du sova gott på natten?

Hur stor är avkastningen i de svenska odlingarna? Hur många ppm bidrar de med?
  • VerklighetsFisken
    Anonym (Tyui) skrev 2022-03-21 19:48:56 följande:

Jag undrade hur du tänker dig att samhället kommer se ut i en värld där människor inte äter djur alls?

Ett samhälle som där djur inte blir gasade till döds i en kammare, där barnet till kon inte kidnappas och separeras direkt efter att den har föds? Ett samhälle som uteslutar mår bättre då grundsliga rättigheter finns för djuren. Rättigheten till liv som ett exempel. Var det svaret du ville ha? Eller att alla män fick bröst och tappade allt testosteron på grund av soja. Kanske att människor blir apor igen om 100 år.
  • VerklighetsFisken
    Anonym (.) skrev 2022-03-21 19:49:34 följande:
    Nej du bryr dig inte om klimatet. 30 procent av all soja går direkt till människomat. Så sluta att dilla om de resterande 70 till djurfoder. Det är människomaten det handlar om. Att det finns det som är värre betyder inte att du gör något bra som gör lika dåligt.

Du skiter i att regnskogen avskogas eftersom du predikar veganism som bygger på sojamat. Hur kan du sova gott på natten?

Hur stor är avkastningen i de svenska odlingarna? Hur många ppm bidrar de med?

Veganismen bygger inte på sojamat, återrigen........ När det gäller svenska odlingar är det inte stor andel. Inte alls. Gissa varför? Ingen jävla efterfrågan. Bönderna skaffar sig foder från andra länder för att det är billigare osv.. 30% av soja kommer inte ifrån syd amerika. Men om du säger det så. Bryr mig mer om djuren än klimatet.

Jag sover super bra på natten. Extremt bra, då jag vet att jag inte medvetet bidrar till en massaker och gasningar av djur.

Svar på tråden Varför är du inte vegan?