• Xenia

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Ja, Putin har gjort precis det vi oroat oss för. Han drar sig inte för något. Hur kommer det att sluta? Först tar han hela Donbass, sedan hela Ukraina. Och omvärlden ser bara på och fördömer.

Vad innebär detta för Sverige? Dyrare elpriser förstås.

Borde inte Sverige ha sålt vapen till Ukraina, en demokrati (även om den är korrumperad) hotad av en diktatur? Ok att sälja vapen till diktaturen Saudiarabien, inte ok att sälja till Ukraina.

Vad tänker ni andra om allt detta?

• Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
  • klyban
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-14 11:30:29 följande:

Jo, hans eget - och hans egen ställning

(Självfallet vill jag att Putin skall avsättas. Jag är i princip för ett helt demokratiskt Ryssland med en författning liknande något av de skandinaviska ländernas, med fria rättvisa val och parlamentarism och ett symboliskt statsöverhuvud av familjen Romanov, förslagsvis Maria Vladimirovna Romanov som erkänns av flertalet monarkistiska ryssar-men sannolikheten är nog relativt låg för ett sådant system, men det vore ett bra ideal som jag ser det.)

Bäst är om putte försvinner som jag ser det, men ser han tillräckligt stor risk att förlora makten och ev sitt eget liv kan även han tvingas till förhandling.

Det finns ingen ände på din naivitet.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • felix le chat
    Padirac skrev 2025-01-13 20:55:56 följande:
    För Putin är människoliv inte värt någonting alls. Ukraina har att välja på risken att skjutas i kriget eller på att torteras och mördas som det visat sig vara i Bucha och andra befriade områden om de går med på krig.

För Putin är fred lika med ett utrotandet av ukrainare. mördandet och dödandet tar inte slut förrän Putin förlorat eller besegrats.

Fantasier om att Putin skulle sluta fred med Ukraina är världsfrånvända önskedrömmar.
    och exakt hur skall du besegra Ryssland ? En sak är säker, Ukraina kommer
    inte klara det hur mycket vapen och utrustning vi än skickar. Inte ens på
    10 år kommer dom lyckas.  Skall ukraina lyckas så måste NATO gå in på
    Ukrainas sida och då är det 3:e världskriget igång,  förmodligen även kärnvapen
    om Ryssland håller på att förlora.

Är det värt detta för ett antal provinser i östra Ukraina ?
    Enligt mej: Nej !

Ukraina får helt enkelt inse att dom aldrig kommer att kunna återta hela landet.

Inte kul för Ukraina så klart men titta på Cypern. Dom förlorade halva landet
    på 1970 talet.  Dom överlevde ändå trots att det var tufft beslut.
    För dom hade inget val.
  • Padirac
    felix le chat skrev 2025-01-14 17:00:08 följande:

Ukraina får helt enkelt inse att dom aldrig kommer att kunna återta hela landet.

För dom hade inget val.
    Tror du att Putin nöjer sig med några östra provinser?

Putins uttalade mål är att utrota den ukrainska staten och den ukrainska befolkningen. Enligt egen uppgift.

Putins utrotning av Ukraina är hans första steg, efter det vill och kräver Putin Baltikum, Polen, och de andra tidigare Warszawapakts-länderna som en del av Ryssland eller vasallstater.

Vilket värde finns inte i att ukrainare i hela Ukraina slipper torteras, våldtas och mördas så som i Bucha?

Den ryska freden och ruski mir är inte en fråga om några östra provinser, det är en fråga om hela befolkningars rätt att inte torteras, våldtas och mördas.

Om väst håller ut och stödjer Ukraina kommer Ryssland att falla på samma sätt som Sovjetunionen. Inte i år och säkert inte nästa år. 

Om du tror att den ryska freden ska rädda liv så kanske du själv ska dra dit och torteras, våldtas och mördas av hånskrattade soldater medans du skriker av outhärdliga smärtor och skräck och gråtande hulkar om deras nåd. Du kommer i alla fall att slippa PTSD och mardrömmar om det.
    Vatnik!
  • Padirac
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-14 11:30:29 följande:

Jo, hans eget - och hans egen ställning

(Självfallet vill jag att Putin skall avsättas. Jag är i princip för ett helt demokratiskt Ryssland med en författning liknande något av de skandinaviska ländernas, med fria rättvisa val och parlamentarism och ett symboliskt statsöverhuvud av familjen Romanov, förslagsvis Maria Vladimirovna Romanov som erkänns av flertalet monarkistiska ryssar-men sannolikheten är nog relativt låg för ett sådant system, men det vore ett bra ideal som jag ser det.)

Bäst är om putte försvinner som jag ser det, men ser han tillräckligt stor risk att förlora makten och ev sitt eget liv kan även han tvingas till förhandling.

Drömmar om en verklighet som inte finns är inte någon tredje sida av kriget.   Det är fantasier utan koppling till verkligheten.
  • Anonym (Den 3.e sidan i kriget)
    Padirac skrev 2025-01-14 19:01:16 följande:
    Drömmar om en verklighet som inte finns är inte någon tredje sida av kriget.   Det är fantasier utan koppling till verkligheten.

Fel.

Det ÄR en 3:e sida att stödja BÅDA SIDORS INDIVIDUELLA VAPENVÄGRARE:

Dessa finns i VERKLIGHETEN!!!!!

• felix le chat
    Padirac skrev 2025-01-14 18:59:25 följande:
    Tror du att Putin nöjer sig med några östra provinser?

Putins uttalade mål är att utrota den ukrainska staten och den ukrainska befolkningen. Enligt egen uppgift.

Putins utrotning av Ukraina är hans första steg, efter det vill och kräver Putin Baltikum, Polen, och de andra tidigare Warszawapakts-länderna som en del av Ryssland eller vasallstater.

Vilket värde finns inte i att ukrainare i hela Ukraina slipper torteras, våldtas och mördas så som i Bucha?

Den ryska freden och ruski mir är inte en fråga om några östra provinser, det är en fråga om hela befolkningars rätt att inte torteras, våldtas och mördas.

Om väst håller ut och stödjer Ukraina kommer Ryssland att falla på samma sätt som Sovjetunionen. Inte i år och säkert inte nästa år. 

Om du tror att den ryska freden ska rädda liv så kanske du själv ska dra dit och torteras, våldtas och mördas av hånskrattade soldater medans du skriker av outhärdliga smärtor och skräck och gråtande hulkar om deras nåd. Du kommer i alla fall att slippa PTSD och mardrömmar om det.
    Vatnik!
    Jaha, ok vi börjar om :

" och exakt hur skall du besegra Ryssland ? "

Glöm att dom kollapsar ekonomiskt,  BRICS länderna kommer hålla dom
    under armarna hur länge som helst.
  • klyban
    felix le chat skrev 2025-01-14 17:00:08 följande:

För dom hade inget val.

Det är nog ingen som tror Ukraina kommer besegra putin, på sin höjd kasta ut dom  från Ukraina.(Men nog och troligen som du säger inte fullständigt.)
    Men det skulle ju vara en enorm seger som så.

Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-15 11:56:19 följande:

Fel.

Dina naivitet är så abnorm att den är omöjlig att kvantifiera, och allt din utopi skulle medföra är att nassen putin skulle komma till Ukraina och börja utrota Ukrainarna.

Och det verkar som det är ditt syfte, eller förstår du inte att det har konsekvenser för de som lägger ned vapen.
    Och ens adressera att de ryska skulle lägga ned vapen, det är löjligt så det förslår och kommer aldrig ske.

Varför driver du fantasier för?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
    klyban skrev 2025-01-15 13:09:13 följande:

Det är nog ingen som tror Ukraina kommer besegra putin, på sin höjd kasta ut dom  från Ukraina.(Men nog och troligen som du säger inte fullständigt.)
    Men det skulle ju vara en enorm seger som så.

Fel.

Dina naivitet är så abnorm att den är omöjlig att kvantifiera, och allt din utopi skulle medföra är att nassen putin skulle komma till Ukraina och börja utrota Ukrainarna.

Och det verkar som det är ditt syfte, eller förstår du inte att det har konsekvenser för de som lägger ned vapen.
    Och ens adressera att de ryska skulle lägga ned vapen, det är löjligt så det förslår och kommer aldrig ske.

Varför driver du fantasier för?

Just med dig har jag som sagt avslutat denna diskussionen.
  • klyban
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-15 13:39:43 följande:
    Just med dig har jag som sagt avslutat denna diskussionen.

Okey, men det har inte jag Solig
    Och det är en OERHÖRT intressant fråga om den naivitet du har inför krig, och som just i detta fallet ser ut som du springer putins ärenden.

Och det är inte bara jag som undrat om detta.

• felix le chat

Fel.

Så du vill stödja Ukrainska män som inte vill försvara sitt land ?

Man baxnar Gråter
  • nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-13 11:59:00 följande:

Absolut inte! Jag har fått godkänt  på min ansökan att vara vapenfri. Jag bär definitivt inte vapen. Jag är konservativ kristen och pacifist. I urkyrkan 1:a århundradet var vad jag vet traditionen att inte göra tjänst som soldater - inte utöva våld. (Jag är aktiv i olika kristna samfund, bla konservativa församlingar i Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan)

Jag frågar dig om fronttjänst i Ukraina eftersom en del utlänningar anmält sig till sådan + att du verkar vara för att tvinga ukrainare till fronttjänst. 

Jag är själv emot att stater tvingar individer till krigstjänst utan möjlighet att välja vapenfritt. Jag stöder både ukrainska och ryska medborgare som som individer inte vill delta i något krig över huvud taget.

Citerade du på fel inlägg eller förstår du inte skillnaden mellan att bli inkallad för att försvar sitt land gentemot att ta värvning som legosoldat?
  • Padirac
    felix le chat skrev 2025-01-15 11:59:48 följande:
    Jaha, ok vi börjar om :

" och exakt hur skall du besegra Ryssland ? "

Glöm att dom kollapsar ekonomiskt,  BRICS länderna kommer hålla dom
    under armarna hur länge som helst.
    Exakt hur ska Ryssland besegra Ukraina som har stöd av västvärlden m.fl då?

Världens näst största arme har nu i snart 1100 dagar hållit på med det de trodde skulle vara klart på dagar eller veckor. 

Om väst är beredda att stödja Ukraina kommer en politisk eller ekonomisk kollaps för Ryssland. 

Det går inte att spara liv genom att ge upp, tvärt om.
    felix le chat skrev 2025-01-16 08:32:07 följande:
    Så du vill stödja Ukrainska män som inte vill försvara sitt land ?

Man baxnar Gråter

JA! Jag har faktiskt redan personligen hjälpt en ung ukrainsk man - och jag hade gjort SAMMA SAK för en rysk medborgare som inte vill slåss/döda och dö för vladimir putin (skriver hans namn med små bokstäver då jag inte tycker att mördaren putin förtjänar stora.)

Principen är nämligen att jag anser att staten aldrig kan äga individen. EN SAK är väl FRIVILLIGA SOLDATER - men att  TVINGA UNGA PERSONER TILL DÖDEN anser jag är fel vilken regering som än gör det.

Jag är alltid på individens sida mot staten.

putin är skyldig till kriget, men jag är ändå emot allt tvång att bära vapen. Jag sökte på min tid och fick själv vapenfri placering godkänd-och jag litar på att det skall gälla i krig också. Jag är konservativ kristen (aktiv i flera olika kristna samfund-mest i lite konservativare församlingar inom Svenska Kyrkan) och tycker det är bra om en kristen väljer att inte bära vapen.  På min tid var de vanIigt att unga kristna-liksom jag gjorde - ansökte om vapenfri placering.I urkyrkan i 1.a århundradet var det tradition att församlingens medlemmar inte tjänade som soldater, i alla fall enligt prästen i min närmaste församling. (Sen finns det i o f s präster som är för att bära vapen och tjänar som fältpräster etc-och de har ju en helt annan syn än den jag personligen har.

Jag tror inte att rätt till vapenfritt finns vare sig i Ukraina eller Ryssland. SÅ jag stöder både ukrainare och ryssar som inte vill strida. MÅNGA har lämnat Ryssland för att undgå mobilisering.

nattuw skrev 2025-01-16 11:16:36 följande:
    Citerade du på fel inlägg eller förstår du inte skillnaden mellan att bli inkallad för att försvar sitt land gentemot att ta värvning som legosoldat?

Jag har inte nämnt något om legosoldater- Däremot stöder jag individer från BÅDE RYSSLAND OCH UKRAINA som inte vill döda & dödas för vare sig mördaren vladimir putin eller ukrainska regeringen.

Jag stöder BÅDE ryska och ukrainska medborgare som åkt utomlands för att undgå mobilisering. Vi har 2 ukrainare i vår församling, och jag välkomnar dem hjärtligt.

• klyban
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-16 13:13:57 följande:

Jag har inte nämnt något om legosoldater- Däremot stöder jag individer från BÅDE RYSSLAND OCH UKRAINA som inte vill döda & dödas för vare sig mördaren vladimir putin eller ukrainska regeringen.

Jag stöder BÅDE ryska och ukrainska medborgare som åkt utomlands för att undgå mobilisering. Vi har 2 ukrainare i vår församling, och jag välkomnar dem hjärtligt.

Kanske du ska läsa upp dig om konceptet som heter "fråga" och sen försöka igen.
    För nu valde du att inte svara på den, vilket är förståeligt och med tanke den drog ned byxorna så att säga.

• nattuw
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2025-01-16 13:13:57 följande:

Jag har inte nämnt något om legosoldater-

Även om ditt huvudsyfte är att sprida budskapet att ingen bör försvara sig mot ryska aggression så bör du lära dig skillnaden mellan att låter sig värvas av en utländsk arme gentemot att blir inkallad för att försvara sin hembyggd och sin familj mot ryska härjningar.
    nattuw skrev 2025-01-17 14:27:28 följande:
    Även om ditt huvudsyfte är att sprida budskapet att ingen bör försvara sig mot ryska aggression så bör du lära dig skillnaden mellan att låter sig värvas av en utländsk arme gentemot att blir inkallad för att försvara sin hembyggd och sin familj mot ryska härjningar.

NEJ. Mitt huvudstyfte är att att tala för individen mot staten. Mitt budskap är att ingen stat kan äga individen. Det gäller BÅDE putinregimen och Ukraina och andra stater. Jag är för rätt att vara vapenfri i alla länder.

Jag stöder såklart även ryska medborgare som inte vill döda och sedan dö för putin också. 

Självfallet tycker jag inte att någon alls borde slåss för putin-

• Anonym (den 7de sidan)

Nu när Musk och hans köpta persident trump tar makten så kommer ju Ukraina tvingas till att tillåta ockupationen av stora delar av Ukraina. Jag tror det är ett faktum tyvärr.

Vad som sedan skrämmer är att det kommer att lättas på sanktionerna mot ryssland, förmodligen tas bort helt, inomsnar framtid. Och det vet ryssen.

• Xenia

Har Europa och USA inte lärt något av andra världskriget? Om alla bara givit upp hade Västeuropa varit tyskt och nazistiskt. (Och alla judar i Europa hade utrotats.)

Om EU och USA tillåter att Putin belönas för sitt anfallskrig, så hindrar inget att nästa mål för Putin är Baltikum och Polen. 

Det borde varit slut på den barbariska seden att utvidga sitt land genom att roffa åt sig bitar av andra länder och sluka hela länder. Men tydligen går vi bakåt i utvecklingen.

• Tow2Mater
    Xenia skrev 2025-01-18 15:09:08 följande:

Har Europa och USA inte lärt något av andra världskriget? Om alla bara givit upp hade Västeuropa varit tyskt och nazistiskt. (Och alla judar i Europa hade utrotats.)

Om EU och USA tillåter att Putin belönas för sitt anfallskrig, så hindrar inget att nästa mål för Putin är Baltikum och Polen. 

Det borde varit slut på den barbariska seden att utvidga sitt land genom att roffa åt sig bitar av andra länder och sluka hela länder. Men tydligen går vi bakåt i utvecklingen.

Regeringen skapade en treårig ram för det militära stödet till Ukraina som ger 25 miljarder kronor årligen 2024?2026. Men Sverige skulle kunna göra mycket bättre eller hur.
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa