klyban skrev 2025-01-20 17:04:05 följande:
Hört den många ggr också, men att någon upprepar något som är fel, det går jag inte på och tycker ingen intelligent och tänkande människa skulle gå på det någonsin.(Men ändå gör en del detta ändå, och det är sjukligt fascinerande.)
Är inte på skräpet tik tok, så svårt för mig att kommentera hur de försöker lura folk.
Men ett gott råd är att du själv försöker hävda du aldrig har fel, då är något som är fel och någon troligtvis lurar dig.
Som tex trumpen som ljuger varje dag, men där man har en del som påstår att han aldrig ljugit eller gjort ett enda fel.
Och den som har hamnat i en sådan situation och försvarar detta, den bör vara medveten om att den är svårt lurad.
Man ser en liknande sak i Sverige mellan vindkraft och kärnkraft, och där kärnkraftverk existerar inte ett enda fel med, och vindkraft är det bara fel på.
Och där man hävdar att ett kärnkraftverk genererar bara lite i en kaffekopp i avfall och att det är inget att vara upprörd över, dock bara en liten sak med detta och det är att den kaffekoppen med avfall i, det kan döda miljontals av människor.
Men ändå hävdas det att det är så lite och inget att bry sig om.
Så måste säga jag är så sjukligt fascinerad över att en del går på detta med desinformation och lögner, i de flesta fallen handlar det nog om människor som inte har förmågan att räkna ut saker och är svårt lättpåverkade av de som desinformerar och ljuger.
Och att de sen inte klarar av att det finns fakta som säger att en eller flera punkter har fakta som är negativt.
Som sagt vad, riktigt fascinerande.
Och sen har du de i kaninhålet också, och de förstår ofta inte att de är och tror på en som babblar att den är expert på allt och allt den säger är korrekt.(Men här når vi en helt annan nivå i antalet lögner och desinformationer.)
Hur folk kan ramla i detta hål och inte fatta detta, det är för mig en svår svår gåta, för det finns inte i min värld att någon kan vara så handikappad intellektuellt att de inte fattar det man tittar/lyssnar på är mycket skräp.(Dessa är också de som inbillar sig åsikter ersätter saklighet och fakta.)
För en åsikt saknar värde utan saklighet och fakta bakom sig, om nu inte det är favoritfärgen åsikten är om.
Här har vi ett superbra exempel på rätt hög nivå i hur ett gäng forskare, tror det var 34st som hade åsikter om pandemin och COVID-19 och som fick en betydande medial spridning och till slut kom till Tegnell som fråga.
Kommer inte ihåg orden Tegnell sade, men det var typ att kom och påvisa era påståenden.
Och det var sista gången vi hörde något om dessa forskare(Som ska tilläggas hade ingen koppling till pandemier.), och sånt berätta för en att de insåg att de tagit vatten över sitt huvud, dock det intressant är varför den ens uttalade sig från början.(Man tycker de borde fattat att de inte hade en chans i ämnet och när de tullar på sakligheten om fakta och relevansen.)
Vad man alltid ska komma ihåg är att "folket" dvs. massan, är dum i huvudet i alla frågor av naturen. Massan agerar inte utefter individers samlade egna uträknade kunskap utan utifrån känslor, det må vara när det handlar om fascism, kommunism eller "medmänsklighet". Även när det handlar om frågor som jag själv håller med om. Det är liksom massans natur att vara dum i huvudet, massan är ingenting annat än en bunt med mer eller mindre irrationella känslor som uttrycker sig fysiskt ibland.
Om vi nu ska gå in på Covid och grejer så kan vi ju konstatera så här efteråt att massan i världen gick på det som makten propagerade för, låt vara att den propagerade för det pga. den naturliga okunskap som fanns när pandemin deklarerades. Jag för min del väljer att inte gå på narrativet att det handlade om att "makten" illvilligt försökte lura massan, utan väljer på mer logiska grunder, tro att det handlade mer om den naturliga okunskap som även rådde hos "makten" i och med det för det moderna samhället oerfarenheten, eller bortglömda om du vill, som uppstod vid ett till synes nytt hot. Erfarenheten fanns i och med tidigare pandemier faktiskt, men man trodde i sitt högmod att man var mer "utvecklad" nuförtiden. Hur man hanterade det berodde mycket på kulturen man befann sig i. Sverige hanterade det bra enligt min mening, och som med facit i hand visade sig vara det logiska. Det visade sig att de drakoniska åtgärder som andra länder intog var inte så lite overkill. Men visst var det en chansning utefter min ringa kunskap om hur farligt det påstods vara.
När det kommer till sociala medier, vilket tiktok är en betydande del av för många människor, inte minst unga sådana, så har jag av ren nyfikenhet och någon amatörantroposifisk föreställning följt det. Jag vet vilka åsikter jag hade om äldre människor som hade åsikter om min kultur när jag var ung. Men måste tillstå att jag förmodligen är mer rädd än tidigare äldre generationer när det kommer till "ungdomens kultur"
Rätt eller fel så anser jag att "hjärntvätten" som faktiskt sker med algoritmer. det må vara tiktok, facebook eller det som förr hette twitter, är mer skadlig för samhället än den vi fick via hårdrocksskivor när det begav sig. Detta vet ryssen, liksom vilken annonsör som helst. Av uppenbara orsaker (om någon vill att jag ska utveckla det så säg till, men för att inte kapa tråden alltför mycket så avslutar jag här)