felix le chat skrev 2025-01-16 08:32:07 följande:
Så du vill stödja Ukrainska män som inte vill försvara sitt land ?
Man baxnar
JA! Jag har faktiskt redan personligen hjälpt en ung ukrainsk man - och jag hade gjort SAMMA SAK för en rysk medborgare som inte vill slåss/döda och dö för vladimir putin (skriver hans namn med små bokstäver då jag inte tycker att mördaren putin förtjänar stora.)
Principen är nämligen att jag anser att staten aldrig kan äga individen. EN SAK är väl FRIVILLIGA SOLDATER - men att TVINGA UNGA PERSONER TILL DÖDEN anser jag är fel vilken regering som än gör det.
Jag är alltid på individens sida mot staten.
putin är skyldig till kriget, men jag är ändå emot allt tvång att bära vapen. Jag sökte på min tid och fick själv vapenfri placering godkänd-och jag litar på att det skall gälla i krig också. Jag är konservativ kristen (aktiv i flera olika kristna samfund-mest i lite konservativare församlingar inom Svenska Kyrkan) och tycker det är bra om en kristen väljer att inte bära vapen. På min tid var de vanIigt att unga kristna-liksom jag gjorde - ansökte om vapenfri placering.I urkyrkan i 1.a århundradet var det tradition att församlingens medlemmar inte tjänade som soldater, i alla fall enligt prästen i min närmaste församling. (Sen finns det i o f s präster som är för att bära vapen och tjänar som fältpräster etc-och de har ju en helt annan syn än den jag personligen har.
Jag tror inte att rätt till vapenfritt finns vare sig i Ukraina eller Ryssland. SÅ jag stöder både ukrainare och ryssar som inte vill strida. MÅNGA har lämnat Ryssland för att undgå mobilisering.