• Xenia

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Ja, Putin har gjort precis det vi oroat oss för. Han drar sig inte för något. Hur kommer det att sluta? Först tar han hela Donbass, sedan hela Ukraina. Och omvärlden ser bara på och fördömer.

Vad innebär detta för Sverige? Dyrare elpriser förstås.

Borde inte Sverige ha sålt vapen till Ukraina, en demokrati (även om den är korrumperad) hotad av en diktatur? Ok att sälja vapen till diktaturen Saudiarabien, inte ok att sälja till Ukraina.

Vad tänker ni andra om allt detta?

• Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
  • Xenia
    Tom Araya skrev 2025-02-13 17:06:24 följande:
    Jag tror att Trump har alldeles för stort självförtroende i förhållande till Putins vilja att förhandla. Trump är inte så tuff som han tror när han ställs mot makthavare som Putin. Det kommer att stranda där.
    Men jag hoppas att jag har fel i detta. 
    Trump kastar Ukraina under bussen.

Jag tycker inte Trump är någon vidare förhandlare heller. Direkt säger han att Ukraina inte ska få gå med i Nato och att Ryssland ska få behålla de ockuperade områdena. Precis det som Putin vill.

Dessutom att USA inte kommer att lägga två strån i kors om Ryssland skulle anfalla igen för att få hela Ukraina. Det får Europa ta hand om.

Skulle Trump ens göra något om Ryssland anföll nato-länder som Polen och Baltikum? Han verkar tycka att USA bara ska bry sig om USA. Vad är meningen med Nato då?
  • Xenia

Vi vet alla vad Breitbart är, en högextrem sajt. Jag ser inte dem som "nyanserad".

Den fred Trump förhandlar fram med Putin är inget annat än villkorslös kapitulation

Ukraina ska ge upp alla ockuperade områden mot en osäker fred. De ska inte få gå med i Nato, USA kommer inte att hjälpa till med varken pengar, vapen eller soldater. Vad hindrar Ryssland från att anfalla igen och ta resten av Ukraina?

• Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-02-14 14:05:24 följande:
    Här kan du läsa en lite mer nyanserad bild:

www.breitbart.com/politics/2025/02/13/exclusive-defense-secretary-pete-hegseth-nuclear-weapons-ukraine-president-donald-trump/
    Kopierat ur texten:

?The reason Vladimir Putin and Zelensky are at the table is because of President Trump?s strength, because of American strength."

Putin och Selensky är inte "at the table" ännu. Så när får vi se Trumps styrka och makt?
  • Tow2Mater
    Xenia skrev 2025-02-14 14:19:05 följande:

Vi vet alla vad Breitbart är, en högextrem sajt. Jag ser inte dem som "nyanserad".

Den fred Trump förhandlar fram med Putin är inget annat än villkorslös kapitulation. 

Ukraina ska ge upp alla ockuperade områden mot en osäker fred. De ska inte få gå med i Nato, USA kommer inte att hjälpa till med varken pengar, vapen eller soldater. Vad hindrar Ryssland från att anfalla igen och ta resten av Ukraina?

Du får läsa vad han faktist säger, det ger en nyanserad bild.
  • Dr Nail
    Mentat skrev 2025-02-14 07:06:28 följande:
    Det är inte dagisnivå i det här sammanhanget eftersom det handlar om huruvida en militärt stark stat skall tillåtas att erövra mindre stater med våld eller inte. Skillnaden mellan angreppskrig och försvarskrig är grundläggande!
    Ja eller så kan vi börja fredsförhandla. DET är grundläggande: att kunna komma överens!
  • Dr Nail
    KillBill skrev 2025-02-14 09:51:28 följande:
    Precis. Om Ryssland tillåts gå segrande ur detta står andra länder i deras omgivning på tur. Dessutom skickas en signal till Kina om att ett angrepp på Taiwan skulle kunna löna sig. Det får bara inte hända. 
    Taiwan ÄR Kina. Det har redan hänt lol.
  • Anonym (Trötter)
    Dr Nail skrev 2025-02-15 00:55:12 följande:
    Ja eller så kan vi börja fredsförhandla. DET är grundläggande: att kunna komma överens!
    Ja vi har ju en stark position. Möjligen total underkastelse mot att slippa svampmolnet?
  • Anonym (Knas)
    Dr Nail skrev 2025-02-15 00:55:12 följande:
    Fint, då kommer jag över och tar din bostad.

Sen kan vi fredsförhandla om hos vilka andra du ska bo, ja om jag inte låser in dig i källaren då... 

Gör inte motstånd nu, vi måste komma överens. Det är det grundläggande.
  • klyban
    Mentat skrev 2025-02-14 07:06:28 följande:
    Det är inte dagisnivå i det här sammanhanget eftersom det handlar om huruvida en militärt stark stat skall tillåtas att erövra mindre stater med våld eller inte. Skillnaden mellan angreppskrig och försvarskrig är grundläggande!

Och allt ryssen behöver göra är att sluta anfalla och återgå till sina trakter, så är ju kriget över.

Vet inte riktigt vad detta handlar om, men ibland låter det som att en del vill få detta till Ukrainas fel.

Tow2Mater skrev 2025-02-14 14:05:24 följande:
    Här kan du läsa en lite mer nyanserad bild:

www.breitbart.com/politics/2025/02/13/exclusive-defense-secretary-pete-hegseth-nuclear-weapons-ukraine-president-donald-trump/

Man läser inget nyanserat på Breifart, det är det värsta skräpet man kan läsa(Ja, om man inte är nere djupt i ett kaninhål.)

Och det komiska är att det ser uppgjort ut med krig och sen fred, och där Ukraina är förloraren i denna lek.

Tow2Mater skrev 2025-02-14 14:48:53 följande:
    Du får läsa vad han faktist säger, det ger en nyanserad bild.

Okey, nyanserad skräp då.

Dr Nail skrev 2025-02-15 00:56:56 följande:
    Taiwan ÄR Kina. Det har redan hänt lol.

Nä, enligt Kina kanske.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa