• Xenia

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Ja, Putin har gjort precis det vi oroat oss för. Han drar sig inte för något. Hur kommer det att sluta? Först tar han hela Donbass, sedan hela Ukraina. Och omvärlden ser bara på och fördömer.

Vad innebär detta för Sverige? Dyrare elpriser förstås.

Borde inte Sverige ha sålt vapen till Ukraina, en demokrati (även om den är korrumperad) hotad av en diktatur? Ok att sälja vapen till diktaturen Saudiarabien, inte ok att sälja till Ukraina.

Vad tänker ni andra om allt detta?

• Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
  • Tom Araya

En väldigt bra video som beskriver inledningen till invasionen 2022, där ryssarna skulle inta Hostomel flygplats och Kiev.

Detta visar tydligt hur avgörande det är att snabbt och med styrka reagera på invasionsförsöket. Någon tid för politik finns inte i ett sådant kritiskt läge.

• Dr Nail
    klyban skrev 2025-02-10 12:02:47 följande:

Dom pratat en väldigt massa innan med, man lyckat luskat ut att trumpen haft sju hemliga samtal före hen var president igen.
    Och det gjorde ingen nytta då.

Det är ett krig med hittills över två miljoner dödade. Det klart det gör nytta att det förs iaf nåt slags samtal. Jag tror iaf att Trump och Putin kan komma överens, kosta vad det kosta vill. Hur hamnade vi ens i den här soppan?
  • Tom Araya
    Dr Nail skrev 2025-02-12 22:32:04 följande:
    Det är ett krig med hittills över två miljoner dödade. Det klart det gör nytta att det förs iaf nåt slags samtal. Jag tror iaf att Trump och Putin kan komma överens, kosta vad det kosta vill. Hur hamnade vi ens i den här soppan?
    Jag tror att Trump har alldeles för stort självförtroende i förhållande till Putins vilja att förhandla. Trump är inte så tuff som han tror när han ställs mot makthavare som Putin. Det kommer att stranda där.
    Men jag hoppas att jag har fel i detta. 
  • Tom Araya
    Dr Nail skrev 2025-02-12 22:32:04 följande:
    Nu är det ju inte Putin och Trump som ska komma överens för att stoppa kriget. Det skulle de lätt kunna göra om de helt bortsåg från Ukrainas och övriga Europas intressen.
  • Rataxes
    Dr Nail skrev 2025-02-12 22:32:04 följande:. Hur hamnade vi ens i den här soppan?
    Ryzzland med Putain i spetsen invaderade Ukraina ...
    Diskuterar inte med angivarkryp.
  • Dr Nail
    Rataxes skrev 2025-02-13 17:38:53 följande:
    Ryzzland med Putain i spetsen invaderade Ukraina ...
    Nu tycker jag det är dags att släppa dagisnivån med "vem började", utan alla behöver sätta sig vid förhandlingsbordet och sätta stopp för detta kaos. Två miljoner, låt den sjunka in!
  • Mentat
    Dr Nail skrev 2025-02-13 23:41:26 följande:
    Nu tycker jag det är dags att släppa dagisnivån med "vem började", utan alla behöver sätta sig vid förhandlingsbordet och sätta stopp för detta kaos. Två miljoner, låt den sjunka in!
    Det är inte dagisnivå i det här sammanhanget eftersom det handlar om huruvida en militärt stark stat skall tillåtas att erövra mindre stater med våld eller inte. Skillnaden mellan angreppskrig och försvarskrig är grundläggande!
  • KillBill
    Mentat skrev 2025-02-14 07:06:28 följande:
    Det är inte dagisnivå i det här sammanhanget eftersom det handlar om huruvida en militärt stark stat skall tillåtas att erövra mindre stater med våld eller inte. Skillnaden mellan angreppskrig och försvarskrig är grundläggande!
    Precis. Om Ryssland tillåts gå segrande ur detta står andra länder i deras omgivning på tur. Dessutom skickas en signal till Kina om att ett angrepp på Taiwan skulle kunna löna sig. Det får bara inte hända. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-02-14 09:51:28 följande:
    Precis. Om Ryssland tillåts gå segrande ur detta står andra länder i deras omgivning på tur. Dessutom skickas en signal till Kina om att ett angrepp på Taiwan skulle kunna löna sig. Det får bara inte hända. 
    Det är inte ofta vi är överens men det är ju trevligt när det händer! Glad
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa