• Anonym (Bonus)

Gilla bonusbarn när man inte har egna!?

Jag är bara nyfiken på ifall det finns personer som verkligen gillar sina bonusbarn som om de vore ens egna. Att man engagerar sig i dem, längtar efter dem och bryr sig om dem?

Hur kommer man till den känslan?

• Svar på tråden Gilla bonusbarn när man inte har egna!?
  • Anonym (Tror också det är så..)
    Anonym (Sof) skrev 2022-01-27 15:20:41 följande:
    Varför skulle kvinnor ha svårare för det? 
    Kvinnor med barn skulle inte acceptera en ny partern om den inte fungerade ihop med hennes barn. Det vet killar, därför så "accepterar" de barn för att få vara ihop med kvinnan. Det vet normal funtad man att kärleken till kvinnan går via hennes barnen.

Män däremot har inte alltid samma krav att kvinnan måste gilla hans barn. D
  • Soryu
    Anonym (E.) skrev 2022-01-28 13:52:08 följande:
    För att den privata sfären är viktigast i en kvinnas liv, medan yrkeslivet är viktigast i en mans liv. Därför blir ett styvbarn ett större intrång i en kvinnas liv. Tror jag. 

Samt naturligtvis att förväntningarna är annorlunda. Kvinnan förväntas sköta styvbarnet praktiskt, packa ner matsäck och idrottskläder och skolmaterial, hålla reda på BVC- och tandläkartider, hjälpa till med läxor, samt ta merparten av allt hushållsarbete (som flerdubblas när det finns barn i huset). D.v.s. det blir mycket mer arbete för henne, en mycket större uppoffring. 

Styvpappan har inte dom kraven, ingen skulle komma på tanken att säga att han måste göra dessa saker för någon annans barn. 
    Tycker inte det där med förväntningarna på bonusmamman stämmer överens med mina erfarenhter. Jag har själv levt med en kvinna som inte var mamma till mina barn och jag har flera både manliga och kvinnliga vänner som lever i bonusfamiljer. Bara i ett fall är det så att en bonusmamman tar ansvar för sådana saker, men i det fallet är också mannen i fråga ett totalt r-vhål.
  • Anonym (Varför?)
    sextiotalist skrev 2022-01-27 12:38:28 följande:
    Ja det stämmer att separationer är vanligare bland ombildade familjer, men det är endast vanligare. Många ombildade familjer håller ihop, inte alltför sällan, längre än den första kärnfamiljen gjorde.

Var har du läst att bonusfamiljer håller ihop längre än ursprungsfamiljen? Enligt den statistik jag läst så blir det ofta många olika seri-samborelationer, fler skilsmässor och barn på olika håll när man väl separerat från ursprungsfamiljen.  Det vanligaste är att varje bonusfamiljäktenskap håller runt 2 år.

Kärnfamiljen är fortfarande det vanligaste sättet för barn att växa upp i Sverige  ( och i vissa samhällsgrupper så är det ovanligt med bonusfamiljer) 

Statistik kring familjer i Sverige finns på SCB.

• Anonym (A)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2022-01-27 15:47:46 följande:
    Önskan är att ha styvbarnen i mitt liv hela livet.Uppleva barnbarnen,livet med stöd från varandra.
    +1
  • Anonym (Tjej30)

Vilken rolig tråd!
    Jag har två bonuskids och inga egna barn. 
    Jag älskar dom som om dom vore mina egna och är så tacksam över att ha dom i mitt liv. 
    Jag agerar inte som deras mamma, utan en vuxen som lever med dom och bryr sig. 
    Vi gör läxor, utflykter, säger till när något inte stämmer men också skrattar ihop. 

Jag tror definitivt att relationen påverkas av ens partner. Deras pappa, alltså min sambo har alltid välkomnat mig, låter mig vara delaktig och ta beslut. 
    Vi är ett team. 

Jag saknar dom när dom är hos sin mamma. 

• Anonym (jao)

Jag har inte själv bonusbarn, men jag har en släkting och en vän som har bonusbarn som ser barnen som sina egna. Gemensamt med dessa två, var att de kom in i barnets liv innan de fyllde 3 år och att barnen inte har varannanveckaliv, utan faktiskt är mer hos föräldern och bonusföräldern än den andra föräldern.

Jag arbetar med barn som ser sina bonusföräldrar som sina egna, trots att de har sina biologiska föräldrar, men då har det ofta handlat om att en av de ena föräldern har klantat till det genom att inte umgås så mycket med sitt barn när de har pappa- eller mamma-vecka, utan har varit upptagen med annat.

• Anonym (jao)

Sedan vill jag dock påpeka att det måste inte vara någon katastrof hos den ena föräldern för att den andra föräldern och bonusföräldern ska ha ett starkt band till barnet. Jag pratade här bara kring hur det, ur min synvinkel, oftast är.

• sextiotalist
    Anonym (Varför?) skrev 2022-01-28 18:00:18 följande:

Var har du läst att bonusfamiljer håller ihop längre än ursprungsfamiljen? Enligt den statistik jag läst så blir det ofta många olika seri-samborelationer, fler skilsmässor och barn på olika håll när man väl separerat från ursprungsfamiljen.  Det vanligaste är att varje bonusfamiljäktenskap håller runt 2 år.

Kärnfamiljen är fortfarande det vanligaste sättet för barn att växa upp i Sverige  ( och i vissa samhällsgrupper så är det ovanligt med bonusfamiljer) 

Statistik kring familjer i Sverige finns på SCB.

Det finns rätt många par som, vars första familjerelation blev fel och nästa fungerar bättre.
    Jag har, i min närhet, inte sett en enda sådan relation som du beskriver, snarare mer som den relationen jag lever i. 
    Och om du läser här  (jag, Brumma, Ess, biobonus osv) så är vi flera som visar att det går.
    Det är nog mer lite var man är i livet 
    Det är garanterat vanligare bland ungaträffas föräldrar. Men inte lika vanligt när de träffas som lite äldre.
    Jag tillhör nog den gruppen där det är ovanligt med bonusfamiljer,  det är nog också min grupp där även bonusfamiljer håller längre
  • Anonym (E.)

Styvförälderrollen kan vara väldigt otacksam, och jag har avrått mina - nu vuxna - barn för att ge sig in i förhållanden där det redan finns barn. Jag har hört så mycket tråkigt från många väninnor som hamnat där, nämligen. Det spelar ingen roll hur mycket styvmamman har ställt upp och hur lite biomamman har gjort det, i slutändan och i de stora ögonblicken i livet, så är det ändå biomamman som räknas.

T.ex. vid ett bröllop. Då är det biomamman och biopappan som ska flankera brudparet vid hedersbordet - styvmamman får en plats långt nere i salen. Likadant på bröllopsfotot tillsammans med brudparets föräldrar och syskon - där får hon inte vara med. Sådana saker måste man tänka på innan man ger sig in i styvfamiljer: "kommer jag att orka med det, eller kommer jag att bli djupt sårad?"

• Wolfie13
    Anonym (E.) skrev 2022-01-29 14:00:36 följande:

Styvförälderrollen kan vara väldigt otacksam, och jag har avrått mina - nu vuxna - barn för att ge sig in i förhållanden där det redan finns barn. Jag har hört så mycket tråkigt från många väninnor som hamnat där, nämligen. Det spelar ingen roll hur mycket styvmamman har ställt upp och hur lite biomamman har gjort det, i slutändan och i de stora ögonblicken i livet, så är det ändå biomamman som räknas.

T.ex. vid ett bröllop. Då är det biomamman och biopappan som ska flankera brudparet vid hedersbordet - styvmamman får en plats långt nere i salen. Likadant på bröllopsfotot tillsammans med brudparets föräldrar och syskon - där får hon inte vara med. Sådana saker måste man tänka på innan man ger sig in i styvfamiljer: "kommer jag att orka med det, eller kommer jag att bli djupt sårad?"

Men det där låter ju så märkligt, som om de flesta mammor inte skulle vilja ta hand om sina egna barn och lämpar det över på någon annan kvinna... I så fall är det nog rätt konstiga familjetyper från början, som träffar andra lika konstiga typer att starta nya familjer med. 

Vettiga människor väljer liksom vettiga partners, även om ett förhållande går i kras.. Och i dessa fall blir det inte så. 
Svar på tråden Gilla bonusbarn när man inte har egna!?