• Anonym (Bonus)

Gilla bonusbarn när man inte har egna!?

Jag är bara nyfiken på ifall det finns personer som verkligen gillar sina bonusbarn som om de vore ens egna. Att man engagerar sig i dem, längtar efter dem och bryr sig om dem?

Hur kommer man till den känslan?

• Svar på tråden Gilla bonusbarn när man inte har egna!?
  • Anonym (****)
    Anonym (......) skrev 2022-01-27 15:31:48 följande:
    Härlig läsning! Man får ju inte glömma bort alla fina historier som finns också, men lätt hänt när man ofta läser arga inlägg här på FL om partners barn..
    Vilken tur din bonusdotter ändå har med dig som bonusmamma <3 Hoppas hon snart får bli storasyster.
    Tack för dina fina ord! Hjärta
  • Anonym (Aldrig i livet)
    Wolfie13 skrev 2022-01-27 20:46:51 följande:
    För att de flesta människor är så pass vuxna att man förstår att barn aldrig ska behöva känna sig som en belastning. Speciellt inte i en sån jobbig situation som en skilsmässa och det därefter kan innebära.

Sen att det inte alltid funkar bra är en grej, men då får man väl säga styvbarn istället om det andra ordet känns fel.. För en hel del, även här i tråden, har det ju varit en bonus (dina bittra inlägg till trots). 

Alla barn är värda att bli omtycka i sitt egna hem, det är inte barnets fel att  föräldrarna inte klarade av att hänga ihop, skaffar nya partners osv.
    Vissa sk föräldrar behandlar även sina egna barn som skit, så det mesta beror nog på vad man är för slags människa och inte vart barnen kommer ifrån i slutändan...
    Mitt inlägg är inte bittert, det är bara ett krasst konstaterande.

Ja, alla barn är värda att bli omtyckta. Det håller jag med om. Men då kanske man inte ska dra in dem i ett styvförhållande.

Styvungar är dock ingen bonus, det är något man bara får se till att acceptera om man nödvändigtvis måste ha ihop det med någon med ungar.
    Att "älska" dem däremot, är för mycket begärt. Att acceptera dem? Ja, det får man försöka göra. Annars är det bättre att söka en partner utan ungar.
  • Wolfie13
    Anonym (Aldrig i livet) skrev 2022-01-29 17:27:20 följande:
    Mitt inlägg är inte bittert, det är bara ett krasst konstaterande.

Ja, alla barn är värda att bli omtyckta. Det håller jag med om. Men då kanske man inte ska dra in dem i ett styvförhållande.

Styvungar är dock ingen bonus, det är något man bara får se till att acceptera om man nödvändigtvis måste ha ihop det med någon med ungar.
    Att "älska" dem däremot, är för mycket begärt. Att acceptera dem? Ja, det får man försöka göra. Annars är det bättre att söka en partner utan ungar.
    Ca ett tiotal i bara den här tråden har ju skrivit att de älskar sina bonusar och vill ha dem hemma jämt, så det är uppenbart olika.. Det är en sån icke-disskussion tycker jag, trivs man inte med sina famljemedlemmar så får man ju faktiskt lämna. Väldigt enkelt.
    Barnen är det allltid mest synd om när det inte funkar hemma, inte en fullvuxen individ med ett eget val. 
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (Tror också det är så..) skrev 2022-01-28 14:07:30 följande:
    Kvinnor med barn skulle inte acceptera en ny partern om den inte fungerade ihop med hennes barn. Det vet killar, därför så "accepterar" de barn för att få vara ihop med kvinnan. Det vet normal funtad man att kärleken till kvinnan går via hennes barnen.

Män däremot har inte alltid samma krav att kvinnan måste gilla hans barn. D
    Detta var "spot on"!
  • Anonym (Man tror)

Man tror att man gillar dem som sina egna tills man faktiskt får egna. Det går inte att säga så för först då inser man skillnaden. 

• Anonym (E.)
    Anonym (Man tror) skrev 2022-01-30 13:33:09 följande:

Man tror att man gillar dem som sina egna tills man faktiskt får egna. Det går inte att säga så för först då inser man skillnaden. 

Jo, och det är ofta där problemen börjar. Den nyblivna mamman skulle helst vilja boa in sig med sin kärnfamilj, och tycker att styvbarnen är i vägen, stör och tar hennes tid som hon vill ägna åt sin bebis (samt till att sova när den sover). Om sedan biomamman PROMT håller på att hon ska ha sin barnlediga vecka som vanligt, trots att styvmamman är nyförlöst - ja då är det bäddat för katastrof.

Och även sedan. Styvmamman - numera även biomamma - retar sig på att styvbarnen får saker och utvecklande upplevelser, som kostar pengar, och som gör att hennes barn inte kan få det som de skulle vilja ha, och som hon önskar att hon kunde ge dem...
  • Anonym (......)
    Anonym (Man tror) skrev 2022-01-30 13:33:09 följande:

Haha vissa av har ju helt hängt upp sig på att man absolut inte kan älska ett bonusbarn. Vad är ni så rädda för, får inte andra mammor göra det bara för att ni själva har er snäva syn?

Ni pratar ju om något helt annat nu också. Om man redan har knytit an till sin bonus sedan länge, älskat detta barn i flera år, tar ju inte detta bara slut för att man får en egen bebis (om man är normalt funtad vill säga).
    Flera i tråden VILL ha sina bonsuar i sitt liv så mycket som möjligt, oavsett.

Känns som det måste vara lite mer lågbegåvade människor som hamnar i era konstiga problemvärldar, där man beter sig som djur typ.. 
  • wildean

Jag kom in i bonusbarnens liv när det ena var 1 år, det andra nästan 5 år. Och fortfarande är det stor skillnad när det gäller mina känslor för dessa barn, och deras för mig.

Med den lilla har jag varit med nästan från början, och för hen känner jag mycket större naturlig kärlek, den bara kommer. Jag saknar hen när hen inte är hos oss och hen vill vara nära mig med kramar och kommer ofta till mig när hen vill bli tröstad.

Den större är jag en extra vuxen för och jag känner inte samma kärlek till hen, tyvärr. Jag behandlar hen bra och det finns ingen konflikt mellan oss, men vi är inte alls nära på samma sätt. Mitt biologiska barn (med bonusbarnens pappa) känner jag naturligtvis en annan sorts kärlek för, mer "djurisk" som någon i tråden uttryckte det, men för det yngre bonusbarnet (som nu är 6 år) känner jag en ganska liknande kärlek. Det är min relation till det äldre barnet som mest liknar hur många beskriver relationen mellan bonusbarn och -förälder här på forumet: man är en extra vuxen, som behandlar barnet bra och som barnet tycker bra om, men det är inte djupare än så.

• Anonym (E.)
    Anonym (......) skrev 2022-01-30 14:30:10 följande:
    Haha vissa av har ju helt hängt upp sig på att man absolut inte kan älska ett bonusbarn. Vad är ni så rädda för, får inte andra mammor göra det bara för att ni själva har er snäva syn?

Ni pratar ju om något helt annat nu också. Om man redan har knytit an till sin bonus sedan länge, älskat detta barn i flera år, tar ju inte detta bara slut för att man får en egen bebis (om man är normalt funtad vill säga).
    Flera i tråden VILL ha sina bonsuar i sitt liv så mycket som möjligt, oavsett.

Känns som det måste vara lite mer lågbegåvade människor som hamnar i era konstiga problemvärldar, där man beter sig som djur typ.. 
    Fast detta med moderskap ÄR ganska djuriskt... Vi blir lätt lejonmammor, när vi får egna ungar. Styvbarnen har dessutom med sig en problemladdning, som inte är deras fel, men som ändå kan leda till negativa känslor mot dem: de är en levande påminnelse om vad mannen har gjort med deras mamma, och de är orsaken till att man inte bara kan kräva att mannen bryter all kontakt med henne, så att man kan glömma bort att hon funnits i hans liv...
  • Anonym (......)
    wildean skrev 2022-01-30 14:41:56 följande:

Jag kom in i bonusbarnens liv när det ena var 1 år, det andra nästan 5 år. Och fortfarande är det stor skillnad när det gäller mina känslor för dessa barn, och deras för mig.

Med den lilla har jag varit med nästan från början, och för hen känner jag mycket större naturlig kärlek, den bara kommer. Jag saknar hen när hen inte är hos oss och hen vill vara nära mig med kramar och kommer ofta till mig när hen vill bli tröstad.

Den större är jag en extra vuxen för och jag känner inte samma kärlek till hen, tyvärr. Jag behandlar hen bra och det finns ingen konflikt mellan oss, men vi är inte alls nära på samma sätt. Mitt biologiska barn (med bonusbarnens pappa) känner jag naturligtvis en annan sorts kärlek för, mer "djurisk" som någon i tråden uttryckte det, men för det yngre bonusbarnet (som nu är 6 år) känner jag en ganska liknande kärlek. Det är min relation till det äldre barnet som mest liknar hur många beskriver relationen mellan bonusbarn och -förälder här på forumet: man är en extra vuxen, som behandlar barnet bra och som barnet tycker bra om, men det är inte djupare än så.

Men då har du ju lite av varje eller vad man ska säga, och så länge det ändå funkar bra och ingen mår dåligt så är det ju inga problem : ) Inte heller konstigt att det är lättare ju yngre barnet är.
    Ett äldre barn har kanske inte heller samma önskemål/behov att vara så nära som den yngre, då man är på helt olika ställen utvecklingsmässigt.
Svar på tråden Gilla bonusbarn när man inte har egna!?