• Anonym (Bonus)

Gilla bonusbarn när man inte har egna!?

Jag är bara nyfiken på ifall det finns personer som verkligen gillar sina bonusbarn som om de vore ens egna. Att man engagerar sig i dem, längtar efter dem och bryr sig om dem?

Hur kommer man till den känslan?

• Svar på tråden Gilla bonusbarn när man inte har egna!?
  • Anonym (Ja (men))

Ja man kan älska sitt bonusbarn. Hur mycket än ens omgivning vill påminna en om att hon inte är min dotter, att jag inte vet hur det är att vara mamma på riktigt osv osv.

Hon är det närmaste egna barn jag har eller nånsin kommer få.

• Anonym (Sof)
    Anonym (Bonus) skrev 2022-01-27 12:28:31 följande:
    Det var ju detta jag menar, att män har lättare för att acceptera och ta in bonusbarn än kvinnor.
    Varför skulle kvinnor ha svårare för det? 
  • Anonym (......)
    Anonym (****) skrev 2022-01-27 10:38:42 följande:

Jag har en bonusdotter som jag älskar som hon vore min egen. När hon har mamma vecka så känns det tomt och jag saknar henne, när hon nästa vecka kommer hem till oss så känns det som "hemma" igen. När hon är hos oss känns det komplett. Jag är så tacksam för att jag har den här lilla tjejen! Jag och min sambo står också i kö för IVF och jag kan inte längta mer till att ge min bonusdotter ett syskon, hon kommer bli världens bästa storasyster!! Hjärta
    För att på något sätt svara på frågan så har jag alltid försökt skapa en relation till min bonusdotter på samma sätt jag skulle gjort med ett eget barn, jag är med och uppfostrar, uppmuntrar, sätter gränser och låter henne växa. Detta har skapat en trygghet mellan oss och från den grunden kommer kärlek, samma kärlek jag skulle ge mitt eget barn. Sen har väl jag haft turen att jag har bra kontakt med hennes mamma och att både min sambo och mamman låtit mig vara så delaktig som jag är. Utan detta tror jag att det hade varit svårare. Hur som helst så går det absolut att älska sitt bonusbarn gränslöst! Hjärta

Härlig läsning! Man får ju inte glömma bort alla fina historier som finns också, men lätt hänt när man ofta läser arga inlägg här på FL om partners barn..
    Vilken tur din bonusdotter ändå har med dig som bonusmamma <3 Hoppas hon snart får bli storasyster.
  • Wolfie13
    Anonym (Ja (men)) skrev 2022-01-27 14:53:33 följande:

Ja man kan älska sitt bonusbarn. Hur mycket än ens omgivning vill påminna en om att hon inte är min dotter, att jag inte vet hur det är att vara mamma på riktigt osv osv.

Hon är det närmaste egna barn jag har eller nånsin kommer få.

Men usch, vilka hemska människor uttrycker sig så.... 
  • Anonym (......)
    Anonym (Bonus) skrev 2022-01-27 14:17:13 följande:
    Exakt så känner jag med! Där finns absolut ingen nytta med bonusbarn. De bara tar tid och pengar och energi ifrån pappan och om det sen tar slut så ser man dem ändå aldrig igen. De bryr sig inte om en när man blir gammal och för inte hellre vidare ens gener och minne. Ser absolut inget positivt med styvbarn alls! De tar bara plats, är jobbiga, i vägen, tar pappans tid och uppmärksamhet och är enbart otrevliga och jobbiga.

Men du är perfekt...?

Fortfarande är de barn och i beroendeställning av sina vuxna. Om man inte går ihop med en familj, eller bara känner att det blir "förpestat" av vissa familjemedlemmar, så gör man väl slut för allas skull (och såklart mest barnens)..

• Anonym (Styvmamma)

Önskan är att ha styvbarnen i mitt liv hela livet.Uppleva barnbarnen,livet med stöd från varandra.

• Anonym (Biobonus)

Jag skulle inte säga att jag älskar mina bonusar på samma sätt som jag älskar mina biobarn… men samtidigt älskar jag inte mina biobarn på samma sätt heller eftersom de är olika individer o jag älskar var o en efter den person de är…
    jag tror att mycket hänger på hur gamla bonusarna är när man kommer in i bilden och o det kanske är ännu mer avgörande , hur relationen är mellan föräldrarna är det ok för ex-et att du kommer in som någon barnen får lov att älska ? 
    Är det mycket stridigheter runt barnen tar det  bort mycket av glädjen vilket kan göra att känslorna blir påverkade.
    Vilken roll du som ny i familjen får ta påverkar också..blir du tillfrågad o respekterad när du blir påverkad av beslut föräldrarna tar underlättar för dig att skapa en egen positiv relation till bonusarna , om din nya partner visar sina barn att du är viktig och dina känslor räknas att det är ni två som är de vuxna i hemmet så borgar det också för att det är lättare att börja älska sina bonusar..

jag kom in i mina bonusars liv i 4-7års åldern, det var en jobbig turbulent period på många sätt men även om biomamman   gjorde allt hon kunde för att rasera o förstöra inte bara den relation till bonusarna som jag höll på att bygga upp men även den relation barnen hade till sin pappa …
    Tack o lov lyckades hon inte med någondera även om det var på håret..idag har jag två vuxna bonusar som lika ofta hör av sig till mig som till sin pappa om det är något de funderar över och som är / varit mycket omtyckta storasyskon till våra ” små” , jag har underbara bonusbarnbarn som jag träffar så ofta jag kan…o där tror jag det kommer bli en skillnad..jag tror inte att min kärlek till mina bonusbarnbarn kommer skilja sig från den kärlek jag kommer ha till mina biologiska barnbarn den dag de kommer( vilket nog lär dröja minst en 5-6 år  om inte mer  ) 

• Anonym (Aldrig i livet)

Varför kallar man ens styvbarn för en bonus?
    Vilka fördelar kan de ha att man får andras ungar på halsen?

• Wolfie13
    Anonym (Aldrig i livet) skrev 2022-01-27 19:57:15 följande:

Varför kallar man ens styvbarn för en bonus?
    Vilka fördelar kan de ha att man får andras ungar på halsen?

För att de flesta människor är så pass vuxna att man förstår att barn aldrig ska behöva känna sig som en belastning. Speciellt inte i en sån jobbig situation som en skilsmässa och det därefter kan innebära.

Sen att det inte alltid funkar bra är en grej, men då får man väl säga styvbarn istället om det andra ordet känns fel.. För en hel del, även här i tråden, har det ju varit en bonus (dina bittra inlägg till trots). 

Alla barn är värda att bli omtycka i sitt egna hem, det är inte barnets fel att  föräldrarna inte klarade av att hänga ihop, skaffar nya partners osv.
    Vissa sk föräldrar behandlar även sina egna barn som skit, så det mesta beror nog på vad man är för slags människa och inte vart barnen kommer ifrån i slutändan...
  • Anonym (E.)
    Anonym (Sof) skrev 2022-01-27 15:20:41 följande:
    Varför skulle kvinnor ha svårare för det? 
    För att den privata sfären är viktigast i en kvinnas liv, medan yrkeslivet är viktigast i en mans liv. Därför blir ett styvbarn ett större intrång i en kvinnas liv. Tror jag. 

Samt naturligtvis att förväntningarna är annorlunda. Kvinnan förväntas sköta styvbarnet praktiskt, packa ner matsäck och idrottskläder och skolmaterial, hålla reda på BVC- och tandläkartider, hjälpa till med läxor, samt ta merparten av allt hushållsarbete (som flerdubblas när det finns barn i huset). D.v.s. det blir mycket mer arbete för henne, en mycket större uppoffring. 

Styvpappan har inte dom kraven, ingen skulle komma på tanken att säga att han måste göra dessa saker för någon annans barn. 
Svar på tråden Gilla bonusbarn när man inte har egna!?