Inlägg från: Anonym (......) |Visa alla inlägg
  • Anonym (......)

Gilla bonusbarn när man inte har egna!?

Anonym (****) skrev 2022-01-27 10:38:42 följande:

Jag har en bonusdotter som jag älskar som hon vore min egen. När hon har mamma vecka så känns det tomt och jag saknar henne, när hon nästa vecka kommer hem till oss så känns det som "hemma" igen. När hon är hos oss känns det komplett. Jag är så tacksam för att jag har den här lilla tjejen! Jag och min sambo står också i kö för IVF och jag kan inte längta mer till att ge min bonusdotter ett syskon, hon kommer bli världens bästa storasyster!! Hjärta
    För att på något sätt svara på frågan så har jag alltid försökt skapa en relation till min bonusdotter på samma sätt jag skulle gjort med ett eget barn, jag är med och uppfostrar, uppmuntrar, sätter gränser och låter henne växa. Detta har skapat en trygghet mellan oss och från den grunden kommer kärlek, samma kärlek jag skulle ge mitt eget barn. Sen har väl jag haft turen att jag har bra kontakt med hennes mamma och att både min sambo och mamman låtit mig vara så delaktig som jag är. Utan detta tror jag att det hade varit svårare. Hur som helst så går det absolut att älska sitt bonusbarn gränslöst! Hjärta

Härlig läsning! Man får ju inte glömma bort alla fina historier som finns också, men lätt hänt när man ofta läser arga inlägg här på FL om partners barn..
    Vilken tur din bonusdotter ändå har med dig som bonusmamma <3 Hoppas hon snart får bli storasyster.
  • Anonym (......)
    Anonym (Bonus) skrev 2022-01-27 14:17:13 följande:
    Exakt så känner jag med! Där finns absolut ingen nytta med bonusbarn. De bara tar tid och pengar och energi ifrån pappan och om det sen tar slut så ser man dem ändå aldrig igen. De bryr sig inte om en när man blir gammal och för inte hellre vidare ens gener och minne. Ser absolut inget positivt med styvbarn alls! De tar bara plats, är jobbiga, i vägen, tar pappans tid och uppmärksamhet och är enbart otrevliga och jobbiga.

Men du är perfekt...?

Fortfarande är de barn och i beroendeställning av sina vuxna. Om man inte går ihop med en familj, eller bara känner att det blir "förpestat" av vissa familjemedlemmar, så gör man väl slut för allas skull (och såklart mest barnens)..

• Anonym (......)
    Anonym (Man tror) skrev 2022-01-30 13:33:09 följande:

Man tror att man gillar dem som sina egna tills man faktiskt får egna. Det går inte att säga så för först då inser man skillnaden. 

Haha vissa av har ju helt hängt upp sig på att man absolut inte kan älska ett bonusbarn. Vad är ni så rädda för, får inte andra mammor göra det bara för att ni själva har er snäva syn?

Ni pratar ju om något helt annat nu också. Om man redan har knytit an till sin bonus sedan länge, älskat detta barn i flera år, tar ju inte detta bara slut för att man får en egen bebis (om man är normalt funtad vill säga).
    Flera i tråden VILL ha sina bonsuar i sitt liv så mycket som möjligt, oavsett.

Känns som det måste vara lite mer lågbegåvade människor som hamnar i era konstiga problemvärldar, där man beter sig som djur typ.. 
  • Anonym (......)
    wildean skrev 2022-01-30 14:41:56 följande:

Jag kom in i bonusbarnens liv när det ena var 1 år, det andra nästan 5 år. Och fortfarande är det stor skillnad när det gäller mina känslor för dessa barn, och deras för mig.

Med den lilla har jag varit med nästan från början, och för hen känner jag mycket större naturlig kärlek, den bara kommer. Jag saknar hen när hen inte är hos oss och hen vill vara nära mig med kramar och kommer ofta till mig när hen vill bli tröstad.

Den större är jag en extra vuxen för och jag känner inte samma kärlek till hen, tyvärr. Jag behandlar hen bra och det finns ingen konflikt mellan oss, men vi är inte alls nära på samma sätt. Mitt biologiska barn (med bonusbarnens pappa) känner jag naturligtvis en annan sorts kärlek för, mer "djurisk" som någon i tråden uttryckte det, men för det yngre bonusbarnet (som nu är 6 år) känner jag en ganska liknande kärlek. Det är min relation till det äldre barnet som mest liknar hur många beskriver relationen mellan bonusbarn och -förälder här på forumet: man är en extra vuxen, som behandlar barnet bra och som barnet tycker bra om, men det är inte djupare än så.

Men då har du ju lite av varje eller vad man ska säga, och så länge det ändå funkar bra och ingen mår dåligt så är det ju inga problem : ) Inte heller konstigt att det är lättare ju yngre barnet är.
    Ett äldre barn har kanske inte heller samma önskemål/behov att vara så nära som den yngre, då man är på helt olika ställen utvecklingsmässigt.
  • Anonym (......)
    Anonym (E.) skrev 2022-01-30 14:43:30 följande:
    Fast detta med moderskap ÄR ganska djuriskt... Vi blir lätt lejonmammor, när vi får egna ungar. Styvbarnen har dessutom med sig en problemladdning, som inte är deras fel, men som ändå kan leda till negativa känslor mot dem: de är en levande påminnelse om vad mannen har gjort med deras mamma, och de är orsaken till att man inte bara kan kräva att mannen bryter all kontakt med henne, så att man kan glömma bort att hon funnits i hans liv...
    Men sen har man ju dock den där hjärnan också... Varje vuxen i en familj, oavsett hur den ser ut, har ett ansvar för barnen i den. 
    Tror som sagt de flesta människor är vuxna nog att inte lägga sig på djur-nivå, om man nu vill saker ska funka smidigt också.  

Klarar man inte av att ens partner har haft andra, eventuella barn som vuxen, bör man nog leta efter en oskuld istället i ett hörn nånstans..
Svar på tråden Gilla bonusbarn när man inte har egna!?