• Anonym (Bonus)

Gilla bonusbarn när man inte har egna!?

Jag är bara nyfiken på ifall det finns personer som verkligen gillar sina bonusbarn som om de vore ens egna. Att man engagerar sig i dem, längtar efter dem och bryr sig om dem?

Hur kommer man till den känslan?

• Svar på tråden Gilla bonusbarn när man inte har egna!?
  • sextiotalist
    Anonym (Bonus) skrev 2022-01-27 10:05:50 följande:

Jag har förstått att när man lär känna sitt bonusbarn när det är litet så växer man på något sätt ihop och kan faktiskt älska detta barn som sitt eget. Likadant ifrån barnets sida, att det barnet minns bonusföräldern som en del av livet. Och om den andra föräldern inte är i liv så känns det väl ännu mer att man kan vara en del av barnets liv som en äkta förälder. Det är alltid värre om barnet är äldre, allra värst i yngre tonåren. Då släpper de inte in! Dessutom jämför de med mamman och mamman kanske inte vill samarbeta etc.

Sedan verkar män män alltid lättare med bonusbarn än vad kvinnor har med bonusbarn. De verkar inte se bonusbarn som ett hot. Medan vi kvinnor är som lejoninnor. Vi vill ha vår egen avkomma och inte andras.

Om man inte försöker ta en föräldraroll gentemot barnet, så behöver man inte ens bli jämförd.
    Man blir en extra vuxen i barnets omgivning, det är ofta fullt tillräckligt för de flesta barn, då flesta har väl fungerande föräldrar innan.
    Sedan är det självklart att barnet/n ska behandlas respektfullt. Och det är ju, för mig, självklart, att man inte väljer att flytta ihop eller dela hushåll med någon man inte gillar. 
    Gillar man inte barnen så bör man inte flytta ihop, för sin egen skull och för barnens skull
  • Anonym (Blä)

Nej jag skulle aldrig kunna älska någon annans barn och vilja ta hand om dom.

Därför väljer jag bort bonusbarn. 

• Soryu
    Anonym (Linn) skrev 2022-01-27 10:45:06 följande:

Att män har det lättare som bonuspappor beror enligt forskningen på våra kulturella förväntningar på modersrollen och på fadersrollen - vi förväntar oss helt enkelt mycket mer av mödrar. Och av styvmödrar.

Vilken forskning är det? Frågan handlar ju om vad man känner för sina bonusbarn, inte huruvida andra anser att man lyckas eller misslyckas i rollen som bonusförälder.

Sen vet jag inte om det finns någon könsskillnad där. Det kanske det gör? Mina egna erfarenheter är i linje med andras här i tråden, dvs. att jag som tidigare bonuspappa älskade, och älskar fortfarande, mina bonusbarn högt men deras mamma tyckte inte lika mycket om mina barn. Hon medgav vid något tillfälle att det handlade om svartsjuka gentemot deras mamma. Men jag tänker att det här inte handlade så mycket om kön eller könsroller, utan att jag är barnkär och inte särskilt svartsjuk av mig, och hon hade tyvärr svårt att acceptera att jag hade barn sedan tidigare med någon annan.
  • Anonym (Varför?)

Bonusfamiljer håller väldigt sällan ihop någon längre tid. När det tar slut så har man ingen rätt till att träff bonusbarnen. Om man älskar barnet som sitt egna så är risken stor att man mår väldigt dåligt när bonusfamiljen rasar. Så för att skydda sig själv så är det naturliga att ha ett visst av.

varför inte välja en kärnfamilj istället ? Så mycket enklare

• Anonym (Linn)
    Soryu skrev 2022-01-27 11:04:48 följande:
    Vilken forskning är det? Frågan handlar ju om vad man känner för sina bonusbarn, inte huruvida andra anser att man lyckas eller misslyckas i rollen som bonusförälder.

Sen vet jag inte om det finns någon könsskillnad där. Det kanske det gör? Mina egna erfarenheter är i linje med andras här i tråden, dvs. att jag som tidigare bonuspappa älskade, och älskar fortfarande, mina bonusbarn högt men deras mamma tyckte inte lika mycket om mina barn. Hon medgav vid något tillfälle att det handlade om svartsjuka gentemot deras mamma. Men jag tänker att det här inte handlade så mycket om kön eller könsroller, utan att jag är barnkär och inte särskilt svartsjuk av mig, och hon hade tyvärr svårt att acceptera att jag hade barn sedan tidigare med någon annan.
    Den mest kända boken om ämnet är Stepmonster av Wendnesday Martin, phd, en amerikansk forskare och socialantropolog. I den boken går hon igenom myterna om den elaka styvmodern och hänvisar till en mängd forskning. Patricia L Papernow är också en känd amerikansk forskare som har en del gratis Youtube-videos om bonusfamiljer om du är intresserad. Summa sumarum så är rollen som styvmor betydligt svårare att tackla än rollen som styvfar, generellt sett såklart. Och bonusbarn är betydligt mer fientligt inställda till att få en styvmor än till att få en styvfar. Och det beror på våra kulturella förväntningar på vad att vara en mamma innebär, och i förlängningen på vad att vara en styvmamma innebär. Man har högre förväntningar på en styvmamma än på en styvpappa. Och man placeras väldigt lätt en kvinna som inte uppfyller förväntningarna (älska bonusbarnet som sitt egna, vara omhändertagande, sköta hushållet) i elaka styvmodern-facket. Trots dessa ganska svåra förutsättningarna så lyckas ju många styvmödrar skapa starka band till sina bonusbarn, men det kanske inte är exakt så som man förväntat sig att det ska vara (det kanske mer liknar en relation med en ingift släkting än med ett biologiskt barn). 
  • Brumma

Älskade min bonusdotter från start, sedan växte den kärleken bara. Hon var dock bara ett år när jag lärde känna henne.
    Kärleken till mina biologiska barn är djupare, mer "djurisk" kärlek, som förmodligen bottnar i försöka bli med barn, graviditet, förlossning, gener och allt annat som kommer med de egna barnen men även om kärleken är olika sorter är den inte mindre "familj" för det.

Sedan tror jag inte att man måste älska sitt bonusbarn för att leva i en fungerande relation, men jag är övertygad om att man måste TYCKA OM sitt bonusbarn (om barnet är såpass ungt att det fortfarande bor hemma/kommer på umgänge) . Gör man inte det anser jag faktiskt inte att man har i familjen att göra,  då får man vara särbos och enbart träffas utan barn. 

• Anonym (Aldrig i livet)
    Anonym (Blä) skrev 2022-01-27 11:00:01 följande:

Nej jag skulle aldrig kunna älska någon annans barn och vilja ta hand om dom.

Därför väljer jag bort bonusbarn. 

Så känner jag också. 100%, jag gillar inte ens barn rent generellt. De är mest krävande, spiller och skitar ner. Skriker och kräver.

Nej, skona mig!
  • Anonym (Sof)

Är väl självklart att man kan, min sambos bror har 2 bonus barn och tar hand om dom som om det vore hans egna. Han har nyss bygg ut sitt hus så hans flickvän med 2 barn får plats och dom bor nu tillsammans.

• Anonym (Bonus)
    Anonym (****) skrev 2022-01-27 10:38:42 följande:

Jag har en bonusdotter som jag älskar som hon vore min egen. När hon har mamma vecka så känns det tomt och jag saknar henne, när hon nästa vecka kommer hem till oss så känns det som "hemma" igen. När hon är hos oss känns det komplett. Jag är så tacksam för att jag har den här lilla tjejen! Jag och min sambo står också i kö för IVF och jag kan inte längta mer till att ge min bonusdotter ett syskon, hon kommer bli världens bästa storasyster!! Hjärta
    För att på något sätt svara på frågan så har jag alltid försökt skapa en relation till min bonusdotter på samma sätt jag skulle gjort med ett eget barn, jag är med och uppfostrar, uppmuntrar, sätter gränser och låter henne växa. Detta har skapat en trygghet mellan oss och från den grunden kommer kärlek, samma kärlek jag skulle ge mitt eget barn. Sen har väl jag haft turen att jag har bra kontakt med hennes mamma och att både min sambo och mamman låtit mig vara så delaktig som jag är. Utan detta tror jag att det hade varit svårare. Hur som helst så går det absolut att älska sitt bonusbarn gränslöst! Hjärta

Det låter fint. Men det verkar som att denna flicka var ganska liten när ni träffades så att hon växt in med er tillsammans, eller har jag fel? Sedan är det viktigt med kemin också såklart.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (Sof) skrev 2022-01-27 11:56:43 följande:

Är väl självklart att man kan, min sambos bror har 2 bonus barn och tar hand om dom som om det vore hans egna. Han har nyss bygg ut sitt hus så hans flickvän med 2 barn får plats och dom bor nu tillsammans.

Det var ju detta jag menar, att män har lättare för att acceptera och ta in bonusbarn än kvinnor.
Svar på tråden Gilla bonusbarn när man inte har egna!?