Inlägg från: Anonym (Aldrig i livet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Aldrig i livet)

Gilla bonusbarn när man inte har egna!?

Anonym (Blä) skrev 2022-01-27 11:00:01 följande:

Nej jag skulle aldrig kunna älska någon annans barn och vilja ta hand om dom.

Därför väljer jag bort bonusbarn. 

Så känner jag också. 100%, jag gillar inte ens barn rent generellt. De är mest krävande, spiller och skitar ner. Skriker och kräver.

Nej, skona mig!

Varför kallar man ens styvbarn för en bonus?
    Vilka fördelar kan de ha att man får andras ungar på halsen?

Wolfie13 skrev 2022-01-27 20:46:51 följande:
    För att de flesta människor är så pass vuxna att man förstår att barn aldrig ska behöva känna sig som en belastning. Speciellt inte i en sån jobbig situation som en skilsmässa och det därefter kan innebära.

Sen att det inte alltid funkar bra är en grej, men då får man väl säga styvbarn istället om det andra ordet känns fel.. För en hel del, även här i tråden, har det ju varit en bonus (dina bittra inlägg till trots). 

Alla barn är värda att bli omtycka i sitt egna hem, det är inte barnets fel att  föräldrarna inte klarade av att hänga ihop, skaffar nya partners osv.
    Vissa sk föräldrar behandlar även sina egna barn som skit, så det mesta beror nog på vad man är för slags människa och inte vart barnen kommer ifrån i slutändan...
    Mitt inlägg är inte bittert, det är bara ett krasst konstaterande.

Ja, alla barn är värda att bli omtyckta. Det håller jag med om. Men då kanske man inte ska dra in dem i ett styvförhållande.

Styvungar är dock ingen bonus, det är något man bara får se till att acceptera om man nödvändigtvis måste ha ihop det med någon med ungar.
    Att "älska" dem däremot, är för mycket begärt. Att acceptera dem? Ja, det får man försöka göra. Annars är det bättre att söka en partner utan ungar.
    Anonym (......) skrev 2022-01-30 14:30:10 följande:
    Ni pratar ju om något helt annat nu också. Om man redan har knytit an till sin bonus sedan länge, älskat detta barn i flera år, tar ju inte detta bara slut för att man får en egen bebis (om man är normalt funtad vill säga).
    Flera i tråden VILL ha sina bonsuar i sitt liv så mycket som möjligt, oavsett.
    Haha, så man är onormal om man inte älskar sin partners barn efter att man verkligen fått uppleva hur det känns att ha ett eget, riktigt sitt egna, barn?

Du får ha så många "bonusar" du vill, men låt gärna bli att diagnostisera dem som inte tycker och känner som du.
    Anonym (......) skrev 2022-01-30 15:16:33 följande:
    Men sen har man ju dock den där hjärnan också... Varje vuxen i en familj, oavsett hur den ser ut, har ett ansvar för barnen i den. 
    Tror som sagt de flesta människor är vuxna nog att inte lägga sig på djur-nivå, om man nu vill saker ska funka smidigt också.  

Klarar man inte av att ens partner har haft andra, eventuella barn som vuxen, bör man nog leta efter en oskuld istället i ett hörn nånstans..

Nej, som vuxen och partner till en förälder behöver man defintivt inte ha något som helst ansvar för dennes avkomma.

Att partnern har ett förflutet har absolut inget med saken att göra. Det är väl klart att han knullat andra innan man träffades och att han eventuellt har följder av detta. Men det gör det inte till mitt ansvar, för jag har inget med saken att göra. De får rodda med sina unga själva.
    Anonym (E.) skrev 2022-01-30 14:43:30 följande:
    Fast detta med moderskap ÄR ganska djuriskt... Vi blir lätt lejonmammor, när vi får egna ungar. Styvbarnen har dessutom med sig en problemladdning, som inte är deras fel, men som ändå kan leda till negativa känslor mot dem: de är en levande påminnelse om vad mannen har gjort med deras mamma, och de är orsaken till att man inte bara kan kräva att mannen bryter all kontakt med henne, så att man kan glömma bort att hon funnits i hans liv...
    Jag håller med om det du skriver i början men det där med att påminnas om mannens ex håller jag inte med om.
    Men visst fan vill man slippa ha partnerns gamla ex i hasorna för jämnan.

Är man barnlös fattar jag definitivt inte hur man öht kan ge sig in ett förhållande där det dras in ungar.
Svar på tråden Gilla bonusbarn när man inte har egna!?