• Anonym (Dilemma)

Jag har ett dilemma

I somras träffade jag en kille, och i aug blev vi sambos. Han har två barn med två olika mammor. Mamman till det yngsta barnet har han haft en lång relation med och även om dem inte bodde ihop senaste två åren så har dem umgåtts varje dag och vad jag förstått umgåtts som ett par som försöker igen. Sen kom jag in i bilden. Mamman reagerade inte bra på det. Hon har varit ledsen och arg
    om vartannat. Pappan får träffa barnet men inte jag. När vi flyttade ihop så skulle min sambo ha sina barn. Och lovade mamman till det yngsta att jag inte skulle vara där. Men vi hade redan bestämt att jag skulle vara där med barnen och få träffa dem båda för första gången. då bodde jag redan där. Mamman blev vansinnig när barner (4 år) berättade detta för mamman. min sambo sa inget till henne själv.
    När vi flyttade ihop så sa han inget heller till henne utan hon fick reda på det av deras gemensamma kompisar. 
    Hur som helst har det här blivit ett stort problem. Pappan får gärna träffa barnet men jag får inte vara med. 
    I höstas fyllde det stora barnet år och jag skulle träffa det stora barnet för andra gången. Pappan ville såklart att lilla sonen med skulle komma men barnet fick inte pga jag skulle vara med på kalaset. Så vi valde att jag skulle vara med på kalaset och inte lilla sonen. 
    Mamman har jag också hört vara arg för att min sambo inte betalar underhåll. Men sambon vill inte göra det förrän han får umgås med barnet och mig tillsammans. 
    Han har inte betalt innan när dem träffades heller, lite småsummor bara när mamman bett om det.
    Jag vet att vi kanske inte gjort allt rätt men tips på hur vi ska komma ut det här. Sambon  försökte med jurist men han tog tillbaka den. varför vet jag inte riktigt. 
    Hur ska vi lösa det här? 

• Svar på tråden Jag har ett dilemma
  • Fjäril kär

Av trådstarten att döma så är det väl typiskt exempel på att man flyttat ihop med någon man inte känner så bra. För detta borde rimligen vara något man hittar en lösning på INNAN man planerar en flytt. Det borde dessutom vara ett krav från TS att man har en väletablerad kontakt med barnet och känner av hur det känns och kan funka innan man ens börjar fundera på att flytta ihop.
    Alltihopa känns naivt, omdömeslöst och ogenomtänkt och det är barnet som får betala priset... 

• EliS86

Alltså jag förstår inte vissa av svaren här i tråden. Ett antal (framförallt gissningsvis män) tycka försvara beteendet med att exet ska strunta i vad mannen gör i sitt privatliv och att alla reaktioner på det är obefogade. Det här är för mig oerhört barnsligt oavsett hur det i teorin skulle kunna rättfärdigas. 

Har man skaffat barn ihop och levt ihop en gång så har man en skyldighet att aktivt försöka samarbeta och främja en god samarbetsrelation. Ingenstans är det då okej eller ens tänkbart acceptabelt att ljuga och undanhålla så pass viktig information som vem ens barn bor med halva tiden eller lägga ansvaret på barnet att kommunicera vad hen upplevt under sin vecka hos sin pappa/mamma som hen bär med sig in i nästa vecka. Det är ett kvitto på emotionellt omogna och egoistiska män/niskor som saknar förmåga att agera utifrån sina barns bästa, än mindre vara en jämställd partner i en parrelation (så spring nu om du inte redan gjort det). Man får den samarbetsrelation man arbetar för och anstränger man sig NOLL och till och med kanske avsiktligt undanhåller/ljuger för att indirekt hämnas av oklara anledningar så drabbar det alltid först och främst barnet eftersom det är omöjligt att ha en neutral och förtroendefull relation till en sådan person. 

Gör dig själv en tjänst och dumpa denna omogna lilla mansgris 

• Anonym (Camilla)

Undrar var TS är? Inte en endaste kommentar nu. Kanske hon håller på att flytta till egen lägenhet? 

• Anonym (Qq)
    Anonym (Camilla) skrev 2022-01-21 14:06:20 följande:

Undrar var TS är? Inte en endaste kommentar nu. Kanske hon håller på att flytta till egen lägenhet? 

Hon fick nog verkligheten slagen i ansiktet, en tankeställare. Hon som inte verkar ha tänkt efter själv kan nog behöva läsa alla demhär kommentarerna. Önskar henne iaf all lycka i framtiden och att det kommer något gott ur denna situation för ärligt talat.. jag blev förbannad över att läsa detta för barnens skull. 
  • Anonym (X)
    EliS86 skrev 2022-01-21 13:19:57 följande:

Alltså jag förstår inte vissa av svaren här i tråden. Ett antal (framförallt gissningsvis män) tycka försvara beteendet med att exet ska strunta i vad mannen gör i sitt privatliv och att alla reaktioner på det är obefogade. Det här är för mig oerhört barnsligt oavsett hur det i teorin skulle kunna rättfärdigas.

Det här är en halmdocka. Du hittar på saker som inte är sanna och anklagar de som inte tycker som dig för dessa lögner.
    Sanningen är att ingen i tråden säger att exet ska strunta i vad mannen gör. Det är en lögn.
    Du antar att det är män som inte har din åsikt och att det förklarar varför de har en annan åsikt och du gör det i syfte för att trycka ner åsikterna. Det är sexism eller manshat.

Sanningen är att exet inte har med mannens privatliv att göra.
    EliS86 skrev 2022-01-21 13:19:57 följande:

Har man skaffat barn ihop och levt ihop en gång så har man en skyldighet att aktivt försöka samarbeta och främja en god samarbetsrelation. Ingenstans är det då okej eller ens tänkbart acceptabelt att ljuga och undanhålla så pass viktig information som vem ens barn bor med halva tiden eller lägga ansvaret på barnet att kommunicera vad hen upplevt under sin vecka hos sin pappa/mamma som hen bär med sig in i nästa vecka. Det är ett kvitto på emotionellt omogna och egoistiska män/niskor som saknar förmåga att agera utifrån sina barns bästa, än mindre vara en jämställd partner i en parrelation (så spring nu om du inte redan gjort det). Man får den samarbetsrelation man arbetar för och anstränger man sig NOLL och till och med kanske avsiktligt undanhåller/ljuger för att indirekt hämnas av oklara anledningar så drabbar det alltid först och främst barnet eftersom det är omöjligt att ha en neutral och förtroendefull relation till en sådan person. 

Gör dig själv en tjänst och dumpa denna omogna lilla mansgris 

Du pratar om vikten att ta ansvar. Det går åt ttvå håll. Samarbete betyder inte att mammor  kan lägga sig i vad som helst och att pappor ska finna sig i det. Det
    är så långt ifrån samarbete man kan komma.

Det är otroligt pinsamt att du ens försöker ta upp saker som jämställdhet i ett inlägg som dryper av manshat.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (.) skrev 2022-01-20 10:43:55 följande:
    Varför är det dåligt omdöme?
    Förklara.
    Det är ofrånkomligt dåligt omdöme att flytta ihop efter ett par månader när det finns barn inblandade, att det kan gå bra hör inte hit.
  • Anonym (X)
    Anonym (Peter) skrev 2022-01-21 16:29:21 följande:
    Det är ofrånkomligt dåligt omdöme att flytta ihop efter ett par månader när det finns barn inblandade, att det kan gå bra hör inte hit.
    Nu bad jag dig förklara varför. Jag bad dig inte att säga att du tycker det en gång till.
    Kan du förklara varför det är dåligt omdöme?
  • Anonym (Peter)
    Anonym (X) skrev 2022-01-21 16:32:34 följande:
    Nu bad jag dig förklara varför. Jag bad dig inte att säga att du tycker det en gång till.
    Du blandar ihop mig med nån annan.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (X) skrev 2022-01-21 16:32:34 följande:
    Du har dessutom outat att du skriver från dubbla konton då ditt nick (x) inte skrivit nåt sånt i tråden, däremot ett annat nick.
  • Anonym (.)
    Anonym (Peter) skrev 2022-01-21 16:35:45 följande:
    Du har dessutom outat att du skriver från dubbla konton då ditt nick (x) inte skrivit nåt sånt i tråden, däremot ett annat nick.
    Nej då. Min make har också ett konto här och ibland använder vi varandras datorer. Jag har inte dubbla konton men råkade logga in på fel.

Det kan ju inte du veta så klart så jag upprepar frågan eftersom du inte ville svara på den utan valde att fokusera på osakligheter.

Svar på tråden Jag har ett dilemma