• Anonym (.)

Jag har ett dilemma

Naturligtvis ska han betala underhåll. Troligen kommer han att få betala det retroaktivt så sätt igång redan idag med det.

Men en sak har de flesta fel i tråden. Exet har inte ett skit med att göra hur han lever sitt liv eller med vem så länge som barnen inte riskerar att fara illa. Eftersom exet ställer absurda krav på honom och verkar vara allt annat än trevlig så är det förståeligt att han ljuger för henne. Inget lär vara bra för henne, är det inte dig hon kan använda som vapen och upressningsvapen tar hon till med något annat.

Tyvärr är det många kvinnor som reagerar såhär gränslöst. De tror att de fortfarande kan styra och bestämma hur deras män ska leva, när och med vem. Och de har barnen som vapen. Stackars barn att de har en sådan mor. Hon agerar INTE för barnens bästa.

Så gå till familjerätten omdelelbums och få till umgänge, underhåll och att exet får klart för sig att hon ska leva sitt liv, inte hans.

• Anonym (.)
    Kexsmula skrev 2022-01-20 07:33:29 följande:

Herreminjävlagud så sjuk situation. Ni har alltså flyttat ihop inom ett par månader och din sambo har ljugit för ditt ex om det och dessutom inte betalat underhåll. Det sistnämnda är han skyldig till enligt lag och betalar han inte kommer Fk sätta kronofogden på honom. En lögnare till man med barn med flera tjejer som dessutom har skulder till kronofogden låter verkligen INTE som en idealisk partner, tycker du?

Det är inte så det går till att vips när man skiljer sig så krävs pappan på underhåll från FK.
    Osakligt skitsnack från din sida.
  • Anonym (.)
    Fjäril kär skrev 2022-01-20 07:16:34 följande:

Din sambos ex gör därför rätt som inte släpper dit barnen innan hon lärt känna dig och vet vem du är.

Nej hon gör enligt lagen faktiskt fel., Google är ju din vän eller?
    Man kan ha moraliska betänkligheter över andras livsval men så länge som barnen inte far illa så har hon inte med att göra hur eller med vem han lever och heller inte hur lång tid det förflyter innan en ny partner introduceras.

Det är otroligt viktigt att skilja på personlig moral och laglig rätt här. Google du vet.
  • Anonym (.)
    Kexsmula skrev 2022-01-20 07:44:50 följande:

Det är inget skitsnack. Så fort mamman kräver underhåll av pappan måste han betala. Vill han inte anmäler hon det till Fk som skickar ut inbetalningsavier till pappan och pröjsar han inte då går alla avier vidare till kronofogden.
    Fortfarande skitsnack för det är inte så enkelt att mammor kan kräva underhåll och VIPS så betalar han.
    Det går självklart inte till så.
  • Anonym (.)
    Kexsmula skrev 2022-01-20 08:07:09 följande:

Ingen kommer undan att betala underhåll. Tror du verkligen att någon kan slippa undan? Så fungerar det nämligen inte.
    OM man ska betala underhåll vill säga. Det är inte en absolut sanning att alla ska det. Det beror på en massa olika faktorer som umgänge bland annat.
  • Anonym (.)
    Kexsmula skrev 2022-01-20 08:23:03 följande:

Nej, det är inte flera faktorer inblandade. Det ända som bestämmer om man ska betala underhåll eller ej är vårdnaden. I detta fall har TS sambo inte barnen halva tiden och då måste han betala underhåll enligt lag annars får han kronofogden på sig. Så enkelt är det faktiskt.
    Jo det är det. Du har noll koll vilket fler än jag konstaterat. Och det kan vi konstatera ytterligare. Vårdnaden säger bara om vem som bestämmer om barnet.
    När det gäller underhåll är det boendet och umgänget som avgör.
  • Anonym (.)
    Anonym (Absurt) skrev 2022-01-20 08:24:38 följande:
    Alla föräldrar har en försörjningsskyldighet, det beror inte på massa olika faktorer, det beror enbart på vart barnet bor mest. Sen kan summan regleras efter det.
    Att man köper skor, jackor, kläder osv samt träffar sin unge några gånger i veckan innebär inte att man slipper betala underhåll.
    Försörjningsskyldigt är en annan sak än underhåll. Det beror på en massa olika faktorer som boende och umgänge. Det är idag vanligt att ingen förälder betalar underhåll därför att boende och umgänge är ungefär jämt fördelat. Man byter då inte pengar med varandra i underhåll. Det säger sig självt.

Praktiska inköp som du nämner kan vara reglerat det med men det är inget som ingår i begreppet "underhåll", det trodde jag ärligt att du kände till.
  • Anonym (.)
    Kexsmula skrev 2022-01-20 08:57:56 följande:
    I detta fall är inte boendet varannan vecka eller lika på något vis och då måste TS partner pröjsa, busenkel!
    Beroende på vad de kommit överens om.
    Man måste inte ta emot underhåll om man inte vill. Tro på det eller ej men det finns de som avstår.
    Det är ganska mycket vi inte vet för att kunna säga exakt hur det är.

I detta fall vet vi inte men generellt så ska man betala underhåll.
  • Anonym (.)
    Anonym (Fy f*n) skrev 2022-01-20 09:46:12 följande:
    Han får träffa barnet hur mycket han vill för mamman. Men han vägrar som en tjurig unge både att träffa barnet och att betala underhåll. Det är inte det minsta konstigt att mamman vill skydda sitt barn från en helt ny okänd människa som troligtvis inte blir långvarig i farsans liv. Hon verkar vara en bra mamma som tänker på sitt barns bästa.
    Det här tycker jag är himla märkligt.
    Att du VET att han vägrar. Att du VET att han tjurar.
    Att du VET att det är en kort fling.

Tror snarare att du känner dig träffad av tråden och identifierar dig med mamman och försöker rättfärdiga ditt eget felaktiga beteende genom att tillskriva pappan en massa egenskaper du helt saknar kännedom om.

En mamma som hindrar barnen från att träffa sin pappa är verkligen inte en bra mamma. Det finns bara ETT undantag och det är om barnen riskerar att fara illa.

Det är lite typiskt kvinnor att inte kunna skilja på sig själva från barnen. Att de inte kan se att det handlar om ren svartsjuka och att man använder barnen som vapen. Hon vill tro att hon tänker på barnens bästa men egentligen tänker hon på sitt eget bästa.
  • Anonym (.)
    Anonym (K) skrev 2022-01-20 10:15:20 följande:
    Om man blir sambos inom bara en eller två månader så säger det en del om bådas omdöme och mamman känner sig väl inte trygg med det. Med tanke på hur pappan beter sig är det inte konstigt, och då inte bara ang att bli sambo snabbt utan hela hans historik.
    Är kärlek vid första ögonkast dåligt omdöme?
    Det var så för oss, vi visste båda att vi träffat exakt rätt. Vi är fortfarande ihop 12 år senare.
    Vi flyttade ihop efter tre månader för det var rätt för oss. Vi hade bägge barn på varsitt håll för att göra det mer komplicerat.

Och det är ju det som spelar roll, vad vi känner, vad pappan och TS känner och inte vad du tycker. Det tror jag att du själv tycker någonstans, speciellt om det vore du som drabbades av andras ogillande.
  • Anonym (.)
    Anonym (K) skrev 2022-01-20 10:27:09 följande:
    Nej, men att flytta ihop med någon man dejtat 1-2 månader är riktigt dåligt omdöme. Och nu finns det dessutom barn inblandade.

Jag skulle inte sätta mig i den situationen men tack för omtanken :)
    Varför är det dåligt omdöme?
    Förklara.

• Anonym (.)
    Anonym (K) skrev 2022-01-20 10:56:18 följande:
    För att man inte ens känner varandra efter så kort tid. Ts sambo har dessutom barn att tänka på.
    Så det är alltså DU som avgör om några känner varandra tillräckligt bra?
    Det gör alltså inte de själva.

Varför då, för att du egentligen vill omyndigförklara dem eller?

Jag antar att du är helt bekväm med att andra bestämmer över huvudet på dig?
    När du träffar en vän, ny partner osv är det alla människor omkring dig som avgör när du känner tillräckligt väl och det är du inte alls kapabel själv till att avgöra?

• Anonym (.)
    Anonym (Barnen?) skrev 2022-01-20 11:40:50 följande:

De som är naiva i tråden är de som flyttar ihop med någon efter 1-3 månader och menar de känn varandra jättebra. 

Berätta hur du kan avgöra att andra inte alls känner varandra tillräckligt bra.

Måste man inte känna en människa jäkligt bara innan man kan avgöra hur den tänker, tycker, resonerar och känner?

Men berätta hur du vet att andra inte alls känner varandra bara utan det är bara de som är naiva, barnsliga och inte förstår sig på sig själva så bra som du förstår dem.
  • Anonym (.)
    Anonym (pippi) skrev 2022-01-20 15:04:34 följande:
    Men det tar tid att lära känna någon och det är inget man gör första månaderna när man sitter där och är nyförälskad. 
    DU fungerar så och DU har känt att du inte lärt känna någon på 3-4 år så då gör ingen annan heller det. Okej. Du var ju en sympatisk och empatisk människa.
    Säg mig, tycker du att föräldrar som inte förstår att alla människor är olika är lämpliga föräldrar? Jag menar om man inte förstår att vi är olika då kan man ju inte förstå sina egna barns behov, de är ju olik sin mor.
  • Anonym (.)
    Anonym (Peter) skrev 2022-01-21 16:35:45 följande:
    Du har dessutom outat att du skriver från dubbla konton då ditt nick (x) inte skrivit nåt sånt i tråden, däremot ett annat nick.
    Nej då. Min make har också ett konto här och ibland använder vi varandras datorer. Jag har inte dubbla konton men råkade logga in på fel.

Det kan ju inte du veta så klart så jag upprepar frågan eftersom du inte ville svara på den utan valde att fokusera på osakligheter.

Nu bad jag dig förklara varför. Jag bad dig inte att säga att du tycker det en gång till.
    Kan du förklara varför det är dåligt omdöme?
  • Anonym (.)
    Anonym (Peter) skrev 2022-01-21 17:35:22 följande:
    Du har inte bett mig tidigare utan blandar ihop mig med nån annan.
    Jag förstår att du tar det som ett personangrepp då du beskriver hur er relation började men försök hålla två t tankar i huvudet samtidigt.
    Kan du avstå från fler påhopp.

Jag tänkte förklara vad som gick fel när du hoppade in där AnonymK försvann  (dubbla konton? man anklagar ju ofta andra för sina egna fel)
    men sen insåg jag att du aldrig kommer att förklara vad du menar eftersom du bara tjafsar om irrelevanta saker.

Du känns igen på uttryckssättet. Jag utgår från att du är medveten om att det är emot reglerna att skriva under sitt ordinarie nick och anonymiserat i samma tråd för att få det att se ut som att det är flera som skriver.
  • Anonym (.)
    Ess skrev 2022-01-21 18:58:26 följande:
    Vi flyttade också ihop efter någon månad och har nära 20 år ihop och tre gemensamma barn.
    Anser du eller någon annan i din omgivning att du har dåligt omdöme och att det snabba ihopflyttandet bevisar det?

Jag bara frågar  därför att personer i tråden utgår från det och är dessutom jäkligt aggressiva att de har rätt och alla andra har fel.
  • Anonym (.)
    Ess skrev 2022-01-21 20:07:36 följande:
    Nä, ingen har påstått något sådant.
    Våra personligheter matchar varann bra, vilket vi upptäckte ganska omgående. Vi gifte oss efter tio månader och första gemensamma barnet kom ca nio månader efter giftermålet. Trots tre täta barn så har vi väldigt sällan tjafsat med varann.
    Jag tänkte väl det. Det är ju det som är grejen med omdöme att man fattar beslut efter de erfarenheter man har. Det vore ju dåligt omdöme om man flyttar ihop eller låter bli att göra det bara för att någon annan säger vad man borde göra.

Vi har fortfarande inte gift oss trots att vi är själsfränder.
  • Anonym (.)
    Anonym (Matilda) skrev 2022-01-21 21:42:17 följande:
    Ett gott omdöme handlar ju också om att kalkylera risker och inse att ens val medför konsekvenser av alla slag och att man är beredd på att ta konsekvenserna av sina handlingar. 
    Att flytta ihop för fort och omdömeslöst handlar ju om en naiv inställning och inte enbart ett tidsperspektiv.

Att som TS beskriver hela händelseförloppet med lögner åt båda håll och ovilja att samarbeta och bara sabotera för varandra är ju bevis för att dom handlat omdömeslöst och ingen vill ta det vuxna ansvaret. 
    Två parter som är villiga att agera vuxet med samarbete, öppna kort, ärlighet osv kommer förmodligen klara en hopflytt bättre även om det går fort.
    Att flytta ihop inom 3 månader, fine, men vilket par har bäst förutsättningar att klara av det? Dom som samarbetar och vill varandras väl eller TS och hennes sambo? 
    Nu måste du hålla isär saker och inte blanda ihop dem. Vill du diskutera generellt så som diskuterades i inlägget du citerade eller vill du diskutera TS specifika situation? Det är två skilda saker.

I vilket fall som helst så varierar omdömet mellan olika personer, erfarenheter och förmågor. Man kan då inte ta mitt omdöme och projicera det på alla i hela världen och sedan påstå att alla som inte gör samma val som jag har dåligt omdöme.
    En generell diskussion alltså.
Svar på tråden Jag har ett dilemma