• Anonym (Dilemma)

Jag har ett dilemma

I somras träffade jag en kille, och i aug blev vi sambos. Han har två barn med två olika mammor. Mamman till det yngsta barnet har han haft en lång relation med och även om dem inte bodde ihop senaste två åren så har dem umgåtts varje dag och vad jag förstått umgåtts som ett par som försöker igen. Sen kom jag in i bilden. Mamman reagerade inte bra på det. Hon har varit ledsen och arg
    om vartannat. Pappan får träffa barnet men inte jag. När vi flyttade ihop så skulle min sambo ha sina barn. Och lovade mamman till det yngsta att jag inte skulle vara där. Men vi hade redan bestämt att jag skulle vara där med barnen och få träffa dem båda för första gången. då bodde jag redan där. Mamman blev vansinnig när barner (4 år) berättade detta för mamman. min sambo sa inget till henne själv.
    När vi flyttade ihop så sa han inget heller till henne utan hon fick reda på det av deras gemensamma kompisar. 
    Hur som helst har det här blivit ett stort problem. Pappan får gärna träffa barnet men jag får inte vara med. 
    I höstas fyllde det stora barnet år och jag skulle träffa det stora barnet för andra gången. Pappan ville såklart att lilla sonen med skulle komma men barnet fick inte pga jag skulle vara med på kalaset. Så vi valde att jag skulle vara med på kalaset och inte lilla sonen. 
    Mamman har jag också hört vara arg för att min sambo inte betalar underhåll. Men sambon vill inte göra det förrän han får umgås med barnet och mig tillsammans. 
    Han har inte betalt innan när dem träffades heller, lite småsummor bara när mamman bett om det.
    Jag vet att vi kanske inte gjort allt rätt men tips på hur vi ska komma ut det här. Sambon  försökte med jurist men han tog tillbaka den. varför vet jag inte riktigt. 
    Hur ska vi lösa det här? 

• Svar på tråden Jag har ett dilemma
  • Anonym (Absurt)
    Kexsmula skrev 2022-01-20 07:44:50 följande:

Det är inget skitsnack. Så fort mamman kräver underhåll av pappan måste han betala. Vill han inte anmäler hon det till Fk som skickar ut inbetalningsavier till pappan och pröjsar han inte då går alla avier vidare till kronofogden.

Inte riktigt, om pappan vägrar kommer försäkringskassan att betala underhållsstöd som är ett fast belopp. Om detta då anses för lågt kan mamman istället påbörja en rättsprocess för att få igenom underhållet den vägen, först efter att ha vunnit denna så kan det drivas in via kronofogden. 

• Kexsmula
    Anonym (Absurt) skrev 2022-01-20 07:57:39 följande:
    Inte riktigt, om pappan vägrar kommer försäkringskassan att betala underhållsstöd som är ett fast belopp. Om detta då anses för lågt kan mamman istället påbörja en rättsprocess för att få igenom underhållet den vägen, först efter att ha vunnit denna så kan det drivas in via kronofogden. 

Ingen kommer undan att betala underhåll. Tror du verkligen att någon kan slippa undan? Så fungerar det nämligen inte.
  • Anonym (Absurt)
    Kexsmula skrev 2022-01-20 08:07:09 följande:

Ingen kommer undan att betala underhåll. Tror du verkligen att någon kan slippa undan? Så fungerar det nämligen inte.
    Nej man slipper inte undan, menar bara att det inte går till kronofogden på det sättet som du beskrev.
  • Anonym (.)
    Kexsmula skrev 2022-01-20 08:07:09 följande:

OM man ska betala underhåll vill säga. Det är inte en absolut sanning att alla ska det. Det beror på en massa olika faktorer som umgänge bland annat.
  • Kexsmula
    Anonym (.) skrev 2022-01-20 08:12:40 följande:
    OM man ska betala underhåll vill säga. Det är inte en absolut sanning att alla ska det. Det beror på en massa olika faktorer som umgänge bland annat.

Nej, det är inte flera faktorer inblandade. Det ända som bestämmer om man ska betala underhåll eller ej är vårdnaden. I detta fall har TS sambo inte barnen halva tiden och då måste han betala underhåll enligt lag annars får han kronofogden på sig. Så enkelt är det faktiskt.
  • Anonym (Absurt)
    Anonym (.) skrev 2022-01-20 08:12:40 följande:
    Alla föräldrar har en försörjningsskyldighet, det beror inte på massa olika faktorer, det beror enbart på vart barnet bor mest. Sen kan summan regleras efter det.
    Att man köper skor, jackor, kläder osv samt träffar sin unge några gånger i veckan innebär inte att man slipper betala underhåll.
  • Kexsmula
    Anonym (Absurt) skrev 2022-01-20 08:24:38 följande:
    Alla föräldrar har en försörjningsskyldighet, det beror inte på massa olika faktorer, det beror enbart på vart barnet bor mest. Sen kan summan regleras efter det. Att man köper skor, jackor, kläder osv samt träffar sin unge några gånger i veckan innebär inte att man slipper betala underhåll.

Exakt! Bra skrivet!
  • Anonym (Qq)

Vikten av att inte flytta ihop för snabbt 

• Anonym (.)
    Kexsmula skrev 2022-01-20 08:23:03 följande:

Nej, det är inte flera faktorer inblandade. Det ända som bestämmer om man ska betala underhåll eller ej är vårdnaden. I detta fall har TS sambo inte barnen halva tiden och då måste han betala underhåll enligt lag annars får han kronofogden på sig. Så enkelt är det faktiskt.
    Jo det är det. Du har noll koll vilket fler än jag konstaterat. Och det kan vi konstatera ytterligare. Vårdnaden säger bara om vem som bestämmer om barnet.
    När det gäller underhåll är det boendet och umgänget som avgör.
Svar på tråden Jag har ett dilemma