• Anonym (Dilemma)

Jag har ett dilemma

I somras träffade jag en kille, och i aug blev vi sambos. Han har två barn med två olika mammor. Mamman till det yngsta barnet har han haft en lång relation med och även om dem inte bodde ihop senaste två åren så har dem umgåtts varje dag och vad jag förstått umgåtts som ett par som försöker igen. Sen kom jag in i bilden. Mamman reagerade inte bra på det. Hon har varit ledsen och arg
    om vartannat. Pappan får träffa barnet men inte jag. När vi flyttade ihop så skulle min sambo ha sina barn. Och lovade mamman till det yngsta att jag inte skulle vara där. Men vi hade redan bestämt att jag skulle vara där med barnen och få träffa dem båda för första gången. då bodde jag redan där. Mamman blev vansinnig när barner (4 år) berättade detta för mamman. min sambo sa inget till henne själv.
    När vi flyttade ihop så sa han inget heller till henne utan hon fick reda på det av deras gemensamma kompisar. 
    Hur som helst har det här blivit ett stort problem. Pappan får gärna träffa barnet men jag får inte vara med. 
    I höstas fyllde det stora barnet år och jag skulle träffa det stora barnet för andra gången. Pappan ville såklart att lilla sonen med skulle komma men barnet fick inte pga jag skulle vara med på kalaset. Så vi valde att jag skulle vara med på kalaset och inte lilla sonen. 
    Mamman har jag också hört vara arg för att min sambo inte betalar underhåll. Men sambon vill inte göra det förrän han får umgås med barnet och mig tillsammans. 
    Han har inte betalt innan när dem träffades heller, lite småsummor bara när mamman bett om det.
    Jag vet att vi kanske inte gjort allt rätt men tips på hur vi ska komma ut det här. Sambon  försökte med jurist men han tog tillbaka den. varför vet jag inte riktigt. 
    Hur ska vi lösa det här? 

• Svar på tråden Jag har ett dilemma
  • Anonym (.)
    Anonym (Absurt) skrev 2022-01-20 08:24:38 följande:
    Alla föräldrar har en försörjningsskyldighet, det beror inte på massa olika faktorer, det beror enbart på vart barnet bor mest. Sen kan summan regleras efter det.
    Att man köper skor, jackor, kläder osv samt träffar sin unge några gånger i veckan innebär inte att man slipper betala underhåll.
    Försörjningsskyldigt är en annan sak än underhåll. Det beror på en massa olika faktorer som boende och umgänge. Det är idag vanligt att ingen förälder betalar underhåll därför att boende och umgänge är ungefär jämt fördelat. Man byter då inte pengar med varandra i underhåll. Det säger sig självt.

Praktiska inköp som du nämner kan vara reglerat det med men det är inget som ingår i begreppet "underhåll", det trodde jag ärligt att du kände till.
  • Kexsmula
    Anonym (.) skrev 2022-01-20 08:49:05 följande:
    Försörjningsskyldigt är en annan sak än underhåll. Det beror på en massa olika faktorer som boende och umgänge. Det är idag vanligt att ingen förälder betalar underhåll därför att boende och umgänge är ungefär jämt fördelat. Man byter då inte pengar med varandra i underhåll. Det säger sig självt.

Praktiska inköp som du nämner kan vara reglerat det med men det är inget som ingår i begreppet "underhåll", det trodde jag ärligt att du kände till.
    I detta fall är inte boendet varannan vecka eller lika på något vis och då måste TS partner pröjsa, busenkel!
  • Anonym (.)
    Kexsmula skrev 2022-01-20 08:57:56 följande:
    I detta fall är inte boendet varannan vecka eller lika på något vis och då måste TS partner pröjsa, busenkel!
    Beroende på vad de kommit överens om.
    Man måste inte ta emot underhåll om man inte vill. Tro på det eller ej men det finns de som avstår.
    Det är ganska mycket vi inte vet för att kunna säga exakt hur det är.

I detta fall vet vi inte men generellt så ska man betala underhåll.
  • Anonym (M)

Underhåll måste han betala om barnet bor hos mamman på heltid eller största delen av tiden .. Och han borde inte ha ljugit för henne. Men jag tycker mamman gör fel också faktiskt .. 
    Man ska inte använda ett barn för att försöka hämnas på sitt ex för att han träffar en ny och det låter det verkligen som att hon gör. Oavsett hur han har betett sig mot henne så ska det faktiskt inte gå ut över barnet och hans eller hennes relation med sin pappa. 
    Har själv två barn från tidigare förhållande och väntar tredje med en ny.. så har varit med om det ena och det andra när det gäller sånt där och hennes beteende är faktiskt inte ok, jag skulle aldrig gjort så. 
    Men som vanligt är folk ganska otrevliga mot TS såklart, blir inte förvånad.  

• Anonym (Fy f*n)
    Anonym (M) skrev 2022-01-20 09:36:46 följande:

Underhåll måste han betala om barnet bor hos mamman på heltid eller största delen av tiden .. Och han borde inte ha ljugit för henne. Men jag tycker mamman gör fel också faktiskt .. 
    Man ska inte använda ett barn för att försöka hämnas på sitt ex för att han träffar en ny och det låter det verkligen som att hon gör. Oavsett hur han har betett sig mot henne så ska det faktiskt inte gå ut över barnet och hans eller hennes relation med sin pappa. 
    Har själv två barn från tidigare förhållande och väntar tredje med en ny.. så har varit med om det ena och det andra när det gäller sånt där och hennes beteende är faktiskt inte ok, jag skulle aldrig gjort så. 
    Men som vanligt är folk ganska otrevliga mot TS såklart, blir inte förvånad.  

Han får träffa barnet hur mycket han vill för mamman. Men han vägrar som en tjurig unge både att träffa barnet och att betala underhåll. Det är inte det minsta konstigt att mamman vill skydda sitt barn från en helt ny okänd människa som troligtvis inte blir långvarig i farsans liv. Hon verkar vara en bra mamma som tänker på sitt barns bästa.
  • nernu

Ni har bäddat och nu får ni ligga. Ha det så trevligt!

• Anonym (.)
    Anonym (Fy f*n) skrev 2022-01-20 09:46:12 följande:
    Han får träffa barnet hur mycket han vill för mamman. Men han vägrar som en tjurig unge både att träffa barnet och att betala underhåll. Det är inte det minsta konstigt att mamman vill skydda sitt barn från en helt ny okänd människa som troligtvis inte blir långvarig i farsans liv. Hon verkar vara en bra mamma som tänker på sitt barns bästa.
    Det här tycker jag är himla märkligt.
    Att du VET att han vägrar. Att du VET att han tjurar.
    Att du VET att det är en kort fling.

Tror snarare att du känner dig träffad av tråden och identifierar dig med mamman och försöker rättfärdiga ditt eget felaktiga beteende genom att tillskriva pappan en massa egenskaper du helt saknar kännedom om.

En mamma som hindrar barnen från att träffa sin pappa är verkligen inte en bra mamma. Det finns bara ETT undantag och det är om barnen riskerar att fara illa.

Det är lite typiskt kvinnor att inte kunna skilja på sig själva från barnen. Att de inte kan se att det handlar om ren svartsjuka och att man använder barnen som vapen. Hon vill tro att hon tänker på barnens bästa men egentligen tänker hon på sitt eget bästa.
  • Anonym (Qq)
    Håller med. Det är lite där det blir problematiskt för jag själv skulle inte introducera en ny till mina barn på en gång, en sådan sak bör få ta tid. Men det blir väldigt svårt när han redan har flyttat ihop med en ny att skilja på hans ?nya och gamla liv?. Har man dessutom barn redan med två olika kvinnor så kanske han har en tendens att ha bråttom in i nya relationer. Vill Ts ha barn med denna man i framtiden? Hans handlingar gentemot barnen säger väldigt mycket om honom som person
  • Anonym (M)
    Hur länge tycker du alltså att man måste vara tillsammans för att barnet ska få träffa pappans sambo? De hade ju träffats sen i somras. Är det verkligen en helt ny okänd människa då? Du menar att man måste vara tillsammans i flera år innan man får presentera sina barn för sin nya partner? 
    Jag tycker det låter mer som att mamman är sur för att han har träffat en ny än att hon bryr sig om barnets bästa..
  • Anonym (M)
    Och jag har själv inte varit i TS situation , min sambo som jag väntar barn med nu har inga barn sen innan.  Men jag har varit i liknande situation som mamman (kanske inte exakt samma men har varit med om att mitt barns pappa blir tillsammans och flyttar ihop med en ny) och jag skulle aldrig bete mig som hon .. Om inte den nya verkar olämplig på något sätt (t.ex drogmissbruk eller att personen är våldsam) så ser jag faktiskt absolut ingen anledning att förbjuda barnet att träffa henne när de har varit tillsammans i minst 6 månader och bor tillsammans.
Svar på tråden Jag har ett dilemma