• Anonym (Dilemma)

Jag har ett dilemma

I somras träffade jag en kille, och i aug blev vi sambos. Han har två barn med två olika mammor. Mamman till det yngsta barnet har han haft en lång relation med och även om dem inte bodde ihop senaste två åren så har dem umgåtts varje dag och vad jag förstått umgåtts som ett par som försöker igen. Sen kom jag in i bilden. Mamman reagerade inte bra på det. Hon har varit ledsen och arg
    om vartannat. Pappan får träffa barnet men inte jag. När vi flyttade ihop så skulle min sambo ha sina barn. Och lovade mamman till det yngsta att jag inte skulle vara där. Men vi hade redan bestämt att jag skulle vara där med barnen och få träffa dem båda för första gången. då bodde jag redan där. Mamman blev vansinnig när barner (4 år) berättade detta för mamman. min sambo sa inget till henne själv.
    När vi flyttade ihop så sa han inget heller till henne utan hon fick reda på det av deras gemensamma kompisar. 
    Hur som helst har det här blivit ett stort problem. Pappan får gärna träffa barnet men jag får inte vara med. 
    I höstas fyllde det stora barnet år och jag skulle träffa det stora barnet för andra gången. Pappan ville såklart att lilla sonen med skulle komma men barnet fick inte pga jag skulle vara med på kalaset. Så vi valde att jag skulle vara med på kalaset och inte lilla sonen. 
    Mamman har jag också hört vara arg för att min sambo inte betalar underhåll. Men sambon vill inte göra det förrän han får umgås med barnet och mig tillsammans. 
    Han har inte betalt innan när dem träffades heller, lite småsummor bara när mamman bett om det.
    Jag vet att vi kanske inte gjort allt rätt men tips på hur vi ska komma ut det här. Sambon  försökte med jurist men han tog tillbaka den. varför vet jag inte riktigt. 
    Hur ska vi lösa det här? 

• Svar på tråden Jag har ett dilemma
  • Anonym (K)
    Anonym (M) skrev 2022-01-20 10:05:39 följande:
    Hur länge tycker du alltså att man måste vara tillsammans för att barnet ska få träffa pappans sambo? De hade ju träffats sen i somras. Är det verkligen en helt ny okänd människa då? Du menar att man måste vara tillsammans i flera år innan man får presentera sina barn för sin nya partner? 
    Jag tycker det låter mer som att mamman är sur för att han har träffat en ny än att hon bryr sig om barnets bästa..
    Om man blir sambos inom bara en eller två månader så säger det en del om bådas omdöme och mamman känner sig väl inte trygg med det. Med tanke på hur pappan beter sig är det inte konstigt, och då inte bara ang att bli sambo snabbt utan hela hans historik.
  • Anonym (.)
    Anonym (K) skrev 2022-01-20 10:15:20 följande:
    Om man blir sambos inom bara en eller två månader så säger det en del om bådas omdöme och mamman känner sig väl inte trygg med det. Med tanke på hur pappan beter sig är det inte konstigt, och då inte bara ang att bli sambo snabbt utan hela hans historik.
    Är kärlek vid första ögonkast dåligt omdöme?
    Det var så för oss, vi visste båda att vi träffat exakt rätt. Vi är fortfarande ihop 12 år senare.
    Vi flyttade ihop efter tre månader för det var rätt för oss. Vi hade bägge barn på varsitt håll för att göra det mer komplicerat.

Och det är ju det som spelar roll, vad vi känner, vad pappan och TS känner och inte vad du tycker. Det tror jag att du själv tycker någonstans, speciellt om det vore du som drabbades av andras ogillande.
  • Anonym (M)
    Anonym (K) skrev 2022-01-20 10:15:20 följande:

Ja han har gjort fel också när det gäller underhåll och att han har ljugit för henne.. men det är faktiskt inte hans ex som ska bestämma när han har rätt att flytta ihop med nån ny.. Ok om hon ville vänta men NU har de ju varit tillsammans länge så vad har hon för anledning nu att förbjuda TS från att träffa barnet menar du?
    Eller menar du alltså att om nån flyttar ihop med sin flickvän för tidigt (alltså för tidigt enligt dig) så har han förbrukat sin rätt att nånsin ha sina barn hos sig? 

Vet inte om de har delad vårdnad men tycker de borde gå till familjerätten och försöka lösa det. Om det inte finns annat som inte TS nämner som gör att hon eller pappan är olämpliga på nått sätt borde inte mamman ha rätt att förbjuda honom att ha barnet hos sig om han vill det. 

• EliS86

Anonym (Dilemma) skrev 2022-01-20 05:16:50 följande:
    Jag har ett dilemma

I somras träffade jag en kille, och i aug blev vi sambos. Han har två barn med två olika mammor. Mamman till det yngsta barnet har han haft en lång relation med och även om dem inte bodde ihop senaste två åren så har dem umgåtts varje dag och vad jag förstått umgåtts som ett par som försöker igen. Sen kom jag in i bilden. Mamman reagerade inte bra på det. Hon har varit ledsen och arg
    om vartannat. Pappan får träffa barnet men inte jag. När vi flyttade ihop så skulle min sambo ha sina barn. Och lovade mamman till det yngsta att jag inte skulle vara där. Men vi hade redan bestämt att jag skulle vara där med barnen och få träffa dem båda för första gången. då bodde jag redan där. Mamman blev vansinnig när barner (4 år) berättade detta för mamman. min sambo sa inget till henne själv.
    När vi flyttade ihop så sa han inget heller till henne utan hon fick reda på det av deras gemensamma kompisar. 
    Hur som helst har det här blivit ett stort problem. Pappan får gärna träffa barnet men jag får inte vara med. 
    I höstas fyllde det stora barnet år och jag skulle träffa det stora barnet för andra gången. Pappan ville såklart att lilla sonen med skulle komma men barnet fick inte pga jag skulle vara med på kalaset. Så vi valde att jag skulle vara med på kalaset och inte lilla sonen. 
    Mamman har jag också hört vara arg för att min sambo inte betalar underhåll. Men sambon vill inte göra det förrän han får umgås med barnet och mig tillsammans. 
    Han har inte betalt innan när dem träffades heller, lite småsummor bara när mamman bett om det.
    Jag vet att vi kanske inte gjort allt rätt men tips på hur vi ska komma ut det här. Sambon  försökte med jurist men han tog tillbaka den. varför vet jag inte riktigt. 
    Hur ska vi lösa det här? 

Nu kan det vara så att jag känner mig lite träffad av scenariot då jag själv har ett ex som betett sig väldigt lika som det du beskriver att pappan gjort. Jag har inte tagit ut något på den nya tjejen eller så, hon har inte gjort mig eller vårt barn något illa men jag reagerar starkt på det usla ryggradslösa sättet som pappan hanterar situationen. 

Borde det inte ringa lite varningsklockor i huvudet på en ny tjej som träffar en pappa som har barn med två olika redan och dessutom vänder kappan efter vinden, döljer och motarbetar ett förtroendefullt och respektfullt samarbete genom att undanhålla Sådan information som faktiskt påverkar deras gemensamma barn? Ungt barn dessutom..

Blir genuint nyfiken på hur en resonerar som ny tjej Men förstår att killar kan vara förföriska och manipulativa. Hoppas det inte gäller denna pappa men lite naivt känns det ändå att tro att det inte kommer hända igen?

I vårt fall har jag via advokat tvingat fram samarbetssamtal och vi ska träffa en juridisk överenskommelse plus förtydliganden kring vad som ska kommuniceras osv. Man kan inte styra sitt ex och ser verkligen inte varför man ska vända sig mot en ny partner som är oskyldig men med sitt barns bästa i huvudet borde man kunna agera bättre än sådär?

• Anonym (K)
    Anonym (.) skrev 2022-01-20 10:22:06 följande:
    Är kärlek vid första ögonkast dåligt omdöme?
    Det var så för oss, vi visste båda att vi träffat exakt rätt. Vi är fortfarande ihop 12 år senare.
    Vi flyttade ihop efter tre månader för det var rätt för oss. Vi hade bägge barn på varsitt håll för att göra det mer komplicerat.

Och det är ju det som spelar roll, vad vi känner, vad pappan och TS känner och inte vad du tycker. Det tror jag att du själv tycker någonstans, speciellt om det vore du som drabbades av andras ogillande.
    Nej, men att flytta ihop med någon man dejtat 1-2 månader är riktigt dåligt omdöme. Och nu finns det dessutom barn inblandade.

Jag skulle inte sätta mig i den situationen men tack för omtanken :)
  • Anonym (K)
    Anonym (M) skrev 2022-01-20 10:22:59 följande:

Ja han har gjort fel också när det gäller underhåll och att han har ljugit för henne.. men det är faktiskt inte hans ex som ska bestämma när han har rätt att flytta ihop med nån ny.. Ok om hon ville vänta men NU har de ju varit tillsammans länge så vad har hon för anledning nu att förbjuda TS från att träffa barnet menar du?
    Eller menar du alltså att om nån flyttar ihop med sin flickvän för tidigt (alltså för tidigt enligt dig) så har han förbrukat sin rätt att nånsin ha sina barn hos sig? 

Vet inte om de har delad vårdnad men tycker de borde gå till familjerätten och försöka lösa det. Om det inte finns annat som inte TS nämner som gör att hon eller pappan är olämpliga på nått sätt borde inte mamman ha rätt att förbjuda honom att ha barnet hos sig om han vill det. 

Jag menar ingenting, du får fråga henne...? Men, ett dåligt omdöme försvinner inte bara för att samboskapet är ett faktum, han har ju varit en idiot länge, långt innan han träffade ts. Det kanske är bl.a. därför, förutom att hon så klart är bitter gentemot både ts och sambon när de två har en relation ur tomma intet fast mamman och sambon höll på att försöka bygga upp sin relation igen. Det kan få vem som helst att bli bitter.

Naturligtvis kan mamman inte förbjuda umgänge och det blir svårt att hindra barnet från att träffa ts eftersom hon bor ihop med pappan. Har inget med vårdnaden att göra. Å andra sidan känns det inte som att ts sambo skulle vara särskilt angelägen om att ta strid för rätten att träffa sina barn heller med hans historik.
  • Anonym (.)
    Anonym (K) skrev 2022-01-20 10:27:09 följande:
    Nej, men att flytta ihop med någon man dejtat 1-2 månader är riktigt dåligt omdöme. Och nu finns det dessutom barn inblandade.

Jag skulle inte sätta mig i den situationen men tack för omtanken :)
    Varför är det dåligt omdöme?
    Förklara.

• Anonym (Camilla)

Det verkar gå lite för fort det där. Om ni träffades i somras, dvs någon gång mellan maj-juli och flyttar ihop i augusti. Det är väldigt snabbt. Ni känner ju inte varandra. Att sedan på stubben då introducera dig i familjen är ju verkligen för mycket. 

Det verkar som om din sambo och barnens mamma försökte lappa ihop sin relation när ni träffades. Sedan väljer han att inte berätta för mamman. Det är väl inte ett dugg konstigt. Han ville ju helgardera sig. Att mannan blir irriterad är inte konstigt alls. Hon var ju igång med att få relationen att funka igen. 

Sedan tycker jag att en introduktion av ny partner ska ske långsamt med början en kort stund på neutral mark. Fokus på barnet eller barnen. 

Hur mycket din sambo ska betala för barnen har du inte med att göra. Det är strikt mellan mamman, FK och honom. Det enda du kan göra är att tala om att du förutsätter att han gör rätt för sig. Det du behöver göra är att lägga dig i vinn om att skapa fina relationer med barnen. Stå utanför allt bråk. 

Det känns inte direkt som om ni två har något grund att stå på tillsammans heller. Det handlar ju om några få månader tillsammans. Ni borde ju ha varit på dejtingstadiet och särbos än. 

• Anonym (K)
    Anonym (.) skrev 2022-01-20 10:43:55 följande:
    Varför är det dåligt omdöme?
    Förklara.
    För att man inte ens känner varandra efter så kort tid. Ts sambo har dessutom barn att tänka på.
  • Anonym (Matilda)

Som förälder hade jag själv blivit oerhört besviken på mitt ex om han hux flux flyttat ihop med en ny utan att meddela mig och samtidigt gett sken av att vilja starta om på nytt med mig. Jag hade inte litat på honom i det läget och givetvis blivit tveksam till att släppa dit mina barn då jag inte kan vara säker på att det är en trygg miljö. Hur ska jag kunna veta det? Och hur ska jag kunna känna mig trygg i att inget nytt ohappat händer som går ut över barnen? Hur ska vi kunna ha ett fungerande samarbete när han ljuger och undanhåller information som är högst relevant för mig och barnen? 

Underhållet är här det minsta problemet 

Svar på tråden Jag har ett dilemma