• Anonym (Vaccinerad)

Varför tar ni inte vaccinet?

Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

Kram på er

• Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen)
    klyban skrev 2022-01-03 23:20:05 följande:

Haha, ne, jag hade ju haft otroligt feta fingrar och verkligen missat både förnamnet och första delen av efternamnet.
    Men det var pga nått Taylorgreen ljög om vaccin eller COVID-19-

Jag köper aldrig nya mobiler innan de är sönder, den senaste var i funktion, men när jag stoppa den i bröstfickan och den slutade fungera efter par minu8ter pga obefintlig svett.

DÅ insåg att det är nog dax nu, och sen var den rätt vass också pga glaset var sönder på mer än ett ställe.

Jaja, nu låter jag antivaccerna vara för en dag, och berättar för dom samtidigt att vaccin fungerar, och att detta ser man världen över.
    Och är fakta som inte försvinner, då det ligger redan i historien som fakta.
    Och sen får vi hoppas på Omikron är den mutation som kör in oss i en endemi och sen slut på allt.
    Och ja, man måste upprepa detta av någon outgrundlig anledning, och det betyder inte att COVID-19 är borta för evigt, för det brukar inte pandemivirus göra och försvinna för alltid.

Samma här, nu får de rulla foliehatt bäst de orkar. För nu ska jag dra mig mot sängen.
    Tack för ett givande samtal!

Jag berättar gärna mer vid tillfälle. Det finns mycket, mycket mer.

Sov gott när du kommer så långt, godnatt!
  • nattuw
    Tow2Mater skrev 2022-01-02 15:55:47 följande:
    T ex Apple har en vinst på 3000 UDS per sekund. Microsoft over 2000 USD. Antar du inte stödjer dem heller heller.
    Jag stödjer inte företag. Om jag väljer att använda ett företags produkter tjänar de pengar på mig. Om företaget verkar tillräckligt intressant så kan det hända att jag bestämmer mig för att köpa in mig i företaget för att tjäna pengar. Men inte i något av fallen handlar det om företagsstöd utan om rationella överväganden för att uppnå ett visst syfte.
  • Tow2Mater
    nattuw skrev 2022-01-04 01:18:51 följande:
    Jag stödjer inte företag. Om jag väljer att använda ett företags produkter tjänar de pengar på mig. Om företaget verkar tillräckligt intressant så kan det hända att jag bestämmer mig för att köpa in mig i företaget för att tjäna pengar. Men inte i något av fallen handlar det om företagsstöd utan om rationella överväganden för att uppnå ett visst syfte.
    Japp, du koper en dator, telefon, whatever - de tjänar pengar på dig. Precis som om du tar ett vaccin, de tjänar pengar på dig. Precis som det ska vara.
  • Anonym (Frisk)

Tar inte skiten för att jag inte vill riskera hälsan. Sprutorna har inte testats tillräckligt länge för att vara säkra, tvärtom visar det sig att de inte fungerar. Jag litar mer på kroppens naturliga motståndskraft och gör mitt bästa för att stärka mitt och min familjs immunförsvar, på ett hållbart sätt.

Jag och många med mig är övertygade om att allt detta är krig i ny form (= 3:e världskriget!). En av strategierna är denna splittring som sker bland folket, vänner och familj vänder sig mot varandra.

Och cencuren! Att mitt ursprunga inlägg togs bort och jag blev avstängd på FL bevisar bara att jag har rätt, tyvärr!

Jag har ingen avsikt att provocera. Tvärtom

så vill jag visa respekt, hänsyn och förståelse till alla rädda. Detta är hemskt för oss alla! Vore bäst om vi kunde hålla ihop eftersom vi är starkare tillsammans och vi är ändå alla i samma båt, både de som tagit sprutorna och de som valt att låta bli.

Tiden visar vad som kommer att hända. Den som lever får se! Inget jag gör eller skriver här kan ändra på det...

Hoppas min åsikt får vara kvar den här gången. Kärlek till Er alla, medmänniskor!

• kulturenskaleva
    Glinda från Oz skrev 2022-01-02 01:49:04 följande:

Vad får du allra faktafel ifrån?! Vaccinet är till för att skapa immunitet, det är hela syftet med att vaccinera. 

Nya varianter kan vara betydligt farligare. Viruset kan bara utvecklas så länge det sprids, kan ett virus inte sprida sig dör det och det är så sjukdomar utrotas, titta på smittkoppor t.ex 

Men nya varianter kan även vara ofarligare. Det finns en del som pekar på att Omrikon varianten inte påverkar andningen lika mycket. Det är ofta så man får slut på en pandemi, att viruset muterar till en ofarligare variant. Viruset muterar förresten fast man är vaccinerad.
  • Anonym (Allas lika värde?)
    Anonym (K) skrev 2022-01-03 18:32:18 följande:
    Precis så. Det är bara förståndshandikappade och psykiskt sjuka som är vaccinmotståndare. Och de är faktiskt ingen förlust för samhället om de dör eller blir kroniskt skadade.
    Så förståndshandikappade och psykiskt sjuka har mindre värde menar du? Härlig människosyn du verkar ha, man vill ju springa och vaccinera sig direkt när man läser ditt inlägg.
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2022-01-04 03:16:25 följande:
    Japp, du koper en dator, telefon, whatever - de tjänar pengar på dig. Precis som om du tar ett vaccin, de tjänar pengar på dig. Precis som det ska vara.

Det visar sig att en selektivitet sker av dom ser vi, och komiskt nog sammanfaller det med en antivaccer fantasi.

Det enda som kanske inte är som det ska vara, det är de abnorma lönerna, där har man nått att fixa en dag och när det verkligen inte fungerar.
    Men denna selektivitet är mycket intressant, och att man tror vaccinen är nått speciellt.
    Och märkte du hur argumentet att inte ta vaccinen helt och hållet kom ifrån sin saklighet och att vaccinen är effektiva på rädda liv.(Och det är här antivaccer kommer med sin desinformation och vägrar ta in fakta.)

Förresten, har det inte varit en icke lika aggressiv prissättning på vaccinen mot andra läkemedel-, det var så länge sedan och kommer inte ihåg hur de olika tillverkade gjorde.
    Dock är de bara för gulliga i att tro vaccinen(COVID-19, måste man skriva, för annars tror något man pratar om poliovaccin, udda.) är annat än en droppe i havet i läkemedelsinkomster, men ja, det är betydande pengar.
    Och de har räddat på många liv och skador och det är det man verkligen inte vill prata om.

Själv har jag dragit ned på en del saker, som köper väldigt sällan direkt från  Kina, oxfilé slutade jag köpa efter fascisten bolsonaro i Brasilien korrupt och gav tillstånd till sågar ned gigantiska mängder med regnskog.
    Jag kommer köpa någon gång, men dragit ned det extremt, och en annan sak man kommit på där, livet är lika bra ändå att inte köpa massa skit man inte behöver.
    Men om man pratar om att vinster är farligt, så hoppar de inte elektronikbranschen i den tanken som du påpekar, det är då ett hyckleri uppstår.

Men antivaccer tar till vilka ohederliga argument den vill, och utan reflektera att påståendet inte är applicerbart som argument.
    Du gjorde min klassiker där, och glömde du av andra företags vinster.

nattuw skrev 2022-01-04 01:18:51 följande:

Om det är sant, så bor du ute i skogen med mossa som kläder.
    Du kan inte vända dig någonstans i samhället utom kanske ute i skogen och andra ställen ingen varit och gjort företagsavtryck, utan att inse att företagen är precis överallt.
    Och du stödjer företagen mycket ofta med dina inköp, det är bara att du är selektiv med fungerande läkemedel och tror sig ha en poäng med det!

Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-03 23:25:28 följande:
    Samma här, nu får de rulla foliehatt bäst de orkar. För nu ska jag dra mig mot sängen.
    Tack för ett givande samtal!

Jag berättar gärna mer vid tillfälle. Det finns mycket, mycket mer.

Sov gott när du kommer så långt, godnatt!

Berätta gärna mer,, det vore intressant hur de pratar sinsemellan.
    Och nu pratar jag om de som litar på varandra och inte måste ha antivaccerfasaden uppe hela tiden, och då de som kapitaliserat antivetenskap och det är inte fotfolket oftast, då de har ingen större koll på vad som sker i rörelsen, allt de gör är följer sektens "talepunkter" och är inte tillåtna att tänka själva(Men göra egen forskning på exotiska ordfraser, det är dom tillåtna(pga antivaccerörelsen vet det är få träffar på annat.), men vi som har ett intellekt och klarar av att räkna ut saker på den information som kommer, vi går inte på så simpla saker.)

Men det är som jag sade innan detta är människor där verkligheten är allt fel, och konspirationen alltid sann även när de är medvetna att den är fel.
    För i en sekt är man inte tillåten att änka själv, för det är ett hot mot dom, för saklighet är det värsta de vet på jorden, då de då vet att de aldrig någonsin kommer trumfa saklighet.

Men såklart det vet vi redan.

Nu kanske du inte kommit nära någon topp som kapitaliserar, men jag anar en maffiastruktur här, och att pengar ska skickas uppåt.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (NoVa)
    AndreaBD skrev 2022-01-02 16:27:20 följande:
    354 mot 5,4 miljoner som dött i covid... Hmmm.... svårt val....
    Precis. Ingen omelett utan några krossade ägg. Lite svinn får man räkna med. Det var förmodligen mest gamla människor ändå och de har ju levt klart sina liv.

Vilket annat läkemedel som helst som dödat 354 personer i Sverige hade stoppats direkt. Men det är OK. Vaccinera dig du om du vill. Snart dags för tredje sprutan så får vi hoppas att den gör dig "fullvaccinerad". 
  • Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen)
    Anonym (Frisk) skrev 2022-01-04 03:41:34 följande:

Tar inte skiten för att jag inte vill riskera hälsan. Sprutorna har inte testats tillräckligt länge för att vara säkra, tvärtom visar det sig att de inte fungerar. Jag litar mer på kroppens naturliga motståndskraft och gör mitt bästa för att stärka mitt och min familjs immunförsvar, på ett hållbart sätt.

Jag och många med mig är övertygade om att allt detta är krig i ny form (= 3:e världskriget!). En av strategierna är denna splittring som sker bland folket, vänner och familj vänder sig mot varandra.

Och cencuren! Att mitt ursprunga inlägg togs bort och jag blev avstängd på FL bevisar bara att jag har rätt, tyvärr!

Jag har ingen avsikt att provocera. Tvärtom

så vill jag visa respekt, hänsyn och förståelse till alla rädda. Detta är hemskt för oss alla! Vore bäst om vi kunde hålla ihop eftersom vi är starkare tillsammans och vi är ändå alla i samma båt, både de som tagit sprutorna och de som valt att låta bli.

Tiden visar vad som kommer att hända. Den som lever får se! Inget jag gör eller skriver här kan ändra på det...

Hoppas min åsikt får vara kvar den här gången. Kärlek till Er alla, medmänniskor!

Har eg inte tid att besvara några inlägg just nu men detta måste ändå kommenteras.

Det var jag som anmälde ditt inlägg och anledningen var att du skrev en massa lögner om hur covid ska undvikas och behandlas, med diverse läkemedel som bevisat inte fungerar.
    Det var ett inlägg som var förenat med livsfara för någon godtrogen stackare som tror på mirakel. Mirakel kanske sker, vad vet jag, men inte och då menar jag INGEN får de resultat som du tror att de medikamenter du nämnde.

Det är helt upp till dig att avstå vaccinet, absolut. Du har också din fulla rätt att kalla det för "skit" och inbilla dig att det skulle riskera din hälsa. Risken för dig att din hälsa går åt fanders är betydligt mycket större om du skulle ha oturen att smittas av coronaviruset. Men som sagt, det är ditt val.

Ni som är övertygade om konspirationen som du nämner... tja, jag vet inte vad jag ska säga. Jag beklagar, det får räcka så.

Att ditt inlägg togs bort var för att du spred hälsofarliga lögner. Inget annat. OCh att ditt konto stängdes beror troligen på att det inte var första gången. Jag har läst dina hokuspokusinlägg om detta förr, men denna gång fick jag nog och anmälde.  Men såklart har både jag, familjelivs moderatorer och regler, forskare och läkare fel. Och du har rätt. *fniss*
    Det är inte censur att ta bort hälsofarliga inlägg från ett allmänt forum, det är snarare farligt att låta dem stå kvar. Du får sprida dessa lögner i någon ljusskygg grupp på Facebook istället.

Det enda jag håller med om är att tiden visar vad som kommer att hända och att den som lever får se.

Jag kommer inte att anmäla detta inlägg då det "bara" innehåller lite skrattretande trams som inte skadar någon.

Hej då Pentra, hoppas du hittar rätt väg och blir väckt ur ditt konspirationsträsk.
  • EpicF
    klyban skrev 2022-01-03 22:49:23 följande:

Det inlägget du sade du inte vill svara på, vet du inte ens vad du skriver längre?

Sluta prata om deras granne om saker du inte vet något om, det är som jag sade och troligt antivaccer släktingar som ljuger för grannen.

Finns precis inget du kan säga här om denna som ändrar det allra minsta om min anekdot, då jag redan vet om att läkare vill ge vaccin.

Vad andra riskgrupper gör eller inte gör, är irrelevant för grannen där, och det vet även du.

Jag vet inte vilket inlägg du vill ha svar. Är det svårt att förstå för dig?

Har aldrig påstått att hur andra riskgrupper gör eller inte gör är relevant för dina föräldrars granne. Det var bara ett påpekande helt oberoende av dina föräldrars granne. Du vet, allt handlar inte om dina föräldrars granne.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?