• Hundfamiljen

Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?

Hej!

Den dagen jag blir gravid kommer jag vilja ha ett planerat kejsarsnitt. Min fråga är enkel - är det svårt att få kejsarsnitt beviljat i Sverige utan att ha någon stark bakomliggande orsak? Jag behöver inte skriva anledningarna till att jag vill ha ett planerat kejsarsnitt, det är oviktigt för min fråga därför behöver jag inte dra det.

Jag tycker ju att alla kvinnor borde få välja detta själva så att säga. Vet att det är super vanligt tex i USA o att det inte finns någon dålig statistik på utfallen.

Hoppas någon vet :) Kommer inte orka "bråka" med läkarna om detta, därför jag hoppas man får ha en vilja.

• Svar på tråden Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?
  • Tow2Mater
    Anonym (S) skrev 2021-08-06 14:38:29 följande:

Ja det är svårt och blir faktiskt lite irriterad när kvinnor som ska föda första gången pratar om att ?välja kejsarsnitt?.

Med andra barnet fick jag gråta i 10 timmar ungefär (med värkar) och be om snitt innan det till slut blev akutsnitt.

Den här gången får jag förhoppningsvis planerat eftersom det finns medicinska skäl (fått operera en gammal förlossningsskada från första förlossningen så det är är inte så bra om jag föder vaginalt igen). Antagligen berodde skadan på att de fick använda sugklocka och det är ju inte så extremt vanligt att det behövs.

Egentligen är det ju faktiskt bättre för kroppen (och barnet om jag har förstått rätt) att föda vanligt om man kan det. När jag väntade första hade jag inte en tanke på snitt fast jag såklart var rädd. Vet inte varför så många tänker att man bara kan välja utan några medicinska skäl alls.

Eftersom man kan ta livet av ungen om man vill, borde man banne mig kunna bestämma sättet man vill ha ut den på. Sverige är ett u-land i detta avseende.
  • Anonym (Svårt men det går)
    Tow2Mater skrev 2021-08-10 18:31:12 följande:
    Eftersom man kan ta livet av ungen om man vill, borde man banne mig kunna bestämma sättet man vill ha ut den på. Sverige är ett u-land i detta avseende.
    Exakt. Läs den här insändaren från en barnmorska i Götborgs-posten från 7 augusti i år. 

"Det är fullständigt kris på kvinnokliniken i Göteborg. Patienterna flyter runt och personalen simmar så fort de kan, från den ena till den andra eftersom alla behöver hjälp.

Jag är en av många som jobbar uppemot 16 timmar i sträck. Jag simmar fort för att försöka hjälpa patienterna, men de blir bara fler och fler.

Jag har huvudvärk eftersom jag inte hunnit dricka på flera timmar. Jag hinner inte med det. Jag måste fortsätta. När jag ser mig omkring har några av mina kollegor försvunnit, men patienterna har blivit fler.

Jag är hungrig. Jag måste få äta något. Har inte ätit på flera timmar. Jag behöver få en paus. Måste få en paus."

www.gp.se/fria-ord/vi-drunknar-i-patienttsunamin-p%C3%A5-f%C3%B6rlossningen-1.52273731

Den här personen är säkert jätteduktig på sitt jobb, men det är tyvärr inte en person jag vill bli förlöst av. Det är så här barn dör och kvinnor blir skadade för livet eftersom ingen kan finnas där just när det behövs. 

• Anonym (2 snitt)
    Anonym (Öh) skrev 2021-08-10 12:42:20 följande:

Om det handlar om överlevnad är ju vaginala förlossningar toppen ur den aspekten.

Kvinnor dör dagligen vid förlossningar i världen.I Sverige är det väldigt ovanligt,men det händer ,jag har varit med om detta .
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (2 snitt) skrev 2021-08-10 19:57:15 följande:

Kvinnor dör dagligen vid förlossningar i världen.I Sverige är det väldigt ovanligt,men det händer ,jag har varit med om detta .

Hur kan du då skriva här?
  • Anonym (Nettan)

Handlar det om liv och död är väl det en medicinsk indikation för snitt eller hur? Ts undrar ju om man bara kan få det för att man vill det. Ja bekosta det själv då varsågod.
  • Anonym (Nettan)

Jag menar tuttförstoring betalar man ju själv varför ska skattebetalarna stå och pröjsa hennes snitt för att hon inte orkar föda ett barn hon själv skapat..?
  • Anonym (2 snitt)
    Anonym (Nettan) skrev 2021-08-10 20:00:24 följande:

Handlar det om liv och död är väl det en medicinsk indikation för snitt eller hur? Ts undrar ju om man bara kan få det för att man vill det. Ja bekosta det själv då varsågod.

Så funkar det inte i Sverige.Aborter kostar mycket för samhället,hade folk varit mera ansvarsfulla så skulle jag gärna sluppit betala för det.
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (2 snitt) skrev 2021-08-10 20:02:58 följande:

Så funkar det inte i Sverige.Aborter kostar mycket för samhället,hade folk varit mera ansvarsfulla så skulle jag gärna sluppit betala för det.

Håller helt med. Däremot kan du inte riktigt jämföra kostnaden mellan en medicinsk abort som är det vanliga med ett planerat snitt. Det tar extremt mycket personal i anspråk, massa pengar och ger sämre utfall.
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (2 snitt) skrev 2021-08-10 20:02:58 följande:

I det här fallet är ju dessutom inte graviditeten ett faktum. Vidare kan oplanerade graviditeter handla om annat än slarv (även om en stor andel antagligen handlar om ren nonchalans och slarv). Dåligt fungerande p-metoder, tillfällig sjukdom eller tragiska händelser.

Kvinnan här sitter och önskar ha barn men är inte beredd att göra vad som krävs för att få det. Vad vill hon man ska svara?
  • Anonym (Rätten)

Jag dog vid min senaste förlossning men dom lyckades återuppliva mig
Svar på tråden Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?