• Hundfamiljen

Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?

Hej!

Den dagen jag blir gravid kommer jag vilja ha ett planerat kejsarsnitt. Min fråga är enkel - är det svårt att få kejsarsnitt beviljat i Sverige utan att ha någon stark bakomliggande orsak? Jag behöver inte skriva anledningarna till att jag vill ha ett planerat kejsarsnitt, det är oviktigt för min fråga därför behöver jag inte dra det.

Jag tycker ju att alla kvinnor borde få välja detta själva så att säga. Vet att det är super vanligt tex i USA o att det inte finns någon dålig statistik på utfallen.

Hoppas någon vet :) Kommer inte orka "bråka" med läkarna om detta, därför jag hoppas man får ha en vilja.

• Svar på tråden Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (F) skrev 2021-08-12 15:17:18 följande:

Jag säger inte att alla bör snittas. Jag säger att jag förstår dem som är rädda och att en vaginal förlossning också innebär mycket risker. Och att statistiken gällande risker för kejsarsnitt oftast presenteras på ett sådant sätt att riskerna till synes är större än vad de egentligen är (med detta sagt så är naturligtvis ett snitt en större risk gällande vissa aspekter). Är du intresserad av statisk så tar du dig till tråden jag tidigare länkat här.

Den kunskap som finns idag visar att ett klipp ofta löker sämre än en spontan bristning. Så att klippa alla är naturligtvis verkligen inte en lösning

Undrar varför de har det som rutin i grannlandet då?

Okej men om det nu ens finns så stora risker för komplikationer varför bör då alla kvinnor snittas enligt din uppfattning?
  • Anonym (F)
    Anonym (Nettan) skrev 2021-08-12 15:06:19 följande:

Har du något statistik att backa upp ditt orala blaj med? I vissa länder kringgår man problemet genom att rutinmässigt klippa mellangården för att efteråt suturera ihop den. I Finland exempelvis. Det är ju också ett planerat ingrepp. Men du kanske anser att alla isf bör smittas mtp den *enorma* risk det finns för svårare bristningar och inkontinens efteråt? Eller skulle det omfatta bara vissa kvinnor menar du då? Och hur har du rent praktiskt tänkt att det skulle gå ihop i dagens förlossningsvård att alla skulle få planerade snitt?

I exempelvis Brasilien utför man snitt på rutin i hög omfattning för att detta är kostnadseffektivt. Så jag skulle

Säga att det till viss del handlar om hur man planerar resurser.

Jag anser inte att detta är en rimlig väg att gå. Utan vill bara förklara att ett PLANERAT snitt inte behöver vara mycket dyrare om man har ett så stort system för det.

Jag anser att den som är förlossningsrädd skall beviljas snitt.

Jag anser inte att det som idag skall vara på en nivå där kvinnor seriöst överväger att ta livet av sig för att de nekas snitt.

Eller de som går med ångest hela graviditeten, inte får beviljat med resultatet traumatisk förlossning som slutar i akut snitt.

Andelen perosner som önskar planerat snitt idag är inte hög. Och av dessa är inte särskilt många förstföderskor utan omföderskor med traumatiska upplevelser sedan tidigare.

Jag anser att det är sjukt att man nekar dessa personer som är så uppenbart skräckslagna. Och att processen dessutom är sådan att man oftast inte får besked förrän vecka 34?
  • Anonym (F)
    Anonym (Nettan) skrev 2021-08-12 15:19:06 följande:

Okej men om det nu ens finns så stora risker för komplikationer varför bör då alla kvinnor snittas enligt din uppfattning?

Jag anser inte att alla kvinnor bör snittas.

Jag vet inte varför de har detta som rutin
  • Anonym (F)

Det är inte så att de har som rutin att klippa för att undvika skada av grad 3 och 4? För detta gör man nämligen även u Sverige

• Anonym (Nettan)
    Anonym (F) skrev 2021-08-12 15:22:56 följande:

Det är inte så att de har som rutin att klippa för att undvika skada av grad 3 och 4? För detta gör man nämligen även u Sverige

Det vet jag inte exakt faktiskt. Jo men tänker det är skillnad på rädsla och risk för skador. Om det nu är så hög risk för skador samt att det inte alls är speciellt dyrt med snitt - varför då inte införa snitt på alla? Alltså att vaginal förlossning bör ses som det mest riskabla och enbart ska erbjudas i undantagsfall? Har de personal till detta i Brasilien? Det är ju också ett väldigt folkrikt land. Det är ju fantastiskt om det funkar bra där.

Gällande rädsla. Jag personligen hade aldrig satt mig i en situation där jag har en handikappande fobi för någonting och med största sannolikhet inte kan få vad jag vill för att undvika ett nytt eventuellt trauma om landet jag bor i inte kan erbjuda det.
  • Tow2Mater
    Anonym (F) skrev 2021-08-12 15:21:39 följande:
    I exempelvis Brasilien utför man snitt på rutin i hög omfattning för att detta är kostnadseffektivt. Så jag skulle

Jag anser inte att detta är en rimlig väg att gå. Utan vill bara förklara att ett PLANERAT snitt inte behöver vara mycket dyrare om man har ett så stort system för det.

Jag anser inte att det som idag skall vara på en nivå där kvinnor seriöst överväger att ta livet av sig för att de nekas snitt.

Eller de som går med ångest hela graviditeten, inte får beviljat med resultatet traumatisk förlossning som slutar i akut snitt.

Andelen perosner som önskar planerat snitt idag är inte hög. Och av dessa är inte särskilt många förstföderskor utan omföderskor med traumatiska upplevelser sedan tidigare.

Jag anser att det är sjukt att man nekar dessa personer som är så uppenbart skräckslagna. Och att processen dessutom är sådan att man oftast inte får besked förrän vecka 34?
    Visst är det. Skulle man hantera det som man t ex hanterar covidsituationen skulle alla kunna må bra - dvs grundlig information om alla risker etc och rekommendationer (vaginalt), vilket de flesta som kan faktist följer. Sen fåtalet som inte kan/vill av olika orsaker, kan direkt  ges det de kan hantera (ks). Tror det knappast ens skulle bli dyrare, då alla oönskade psykologsamtal etc kan skippas.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nettan) skrev 2021-08-12 15:33:08 följande:
    Det vet jag inte exakt faktiskt. Jo men tänker det är skillnad på rädsla och risk för skador. Om det nu är så hög risk för skador samt att det inte alls är speciellt dyrt med snitt - varför då inte införa snitt på alla? Alltså att vaginal förlossning bör ses som det mest riskabla och enbart ska erbjudas i undantagsfall? Har de personal till detta i Brasilien? Det är ju också ett väldigt folkrikt land. Det är ju fantastiskt om det funkar bra där.

Gällande rädsla. Jag personligen hade aldrig satt mig i en situation där jag har en handikappande fobi för någonting och med största sannolikhet inte kan få vad jag vill för att undvika ett nytt eventuellt trauma om landet jag bor i inte kan erbjuda det.
    Men alltså, du vill nu den andra gruppen ska nekas?? Låt folk få välja det de mår bra av, då båda metoderna är helt ok.
  • Anonym (Rätten)
    Anonym (F) skrev 2021-08-12 15:21:39 följande:

Ehm? vet du varför majoriteten föder vis k-snitt? Har du läst om hur det fungerar till en stor del i Brasilien?

Jag har släkt och vänner där och jag tycker inte man ska måla upp Brasiliens sätt att erbjuda kvinnor k.snitt som ett glorifierande sätt.

Bra att ha alternativet, absolut!! Men måla inte upp det som att det är något vi bör ta efter när dom i princip tvingar kvinnor till k-snitt och behandlar många kvinnor som vill föda vaginalt som skit!

Givetvis inte alla men en stor övervägande del.
  • Anonym (F)
    Anonym (Rätten) skrev 2021-08-12 19:17:03 följande:

Ehm? vet du varför majoriteten föder vis k-snitt? Har du läst om hur det fungerar till en stor del i Brasilien?

Jag har släkt och vänner där och jag tycker inte man ska måla upp Brasiliens sätt att erbjuda kvinnor k.snitt som ett glorifierande sätt.

Bra att ha alternativet, absolut!! Men måla inte upp det som att det är något vi bör ta efter när dom i princip tvingar kvinnor till k-snitt och behandlar många kvinnor som vill föda vaginalt som skit!

Givetvis inte alla men en stor övervägande del.

Jag menar inte att Brasilien är något att sträva efter. Jag menar enbart att det inte är en självklarhet att kejsarsnitt inte kan vara kostnadseffektivt.

Jag anser inte att någon skall tvingas till varken snitt eller vaginalt.
  • Anonym (F)
    Anonym (Nettan) skrev 2021-08-12 15:33:08 följande:

Nu tror jag tyvärr att många när de blir gravida inte är medvetna om att de som är så fruktansvärt rädda nekas (utan man tror kanske att det är de som är måttligt rädda som inte får kejsarsnitt). Så kanske inte så konstigt att man sätter sig i den situationen.

Riskerna är gällande många faktorer större vid kejsarsnitt. Jag själv är som sagt inte villig att ta de riskerna. Så naturligtvis är jag inte för att kvinnor skall tvingas föda med kejsarsnitt (om man i Sverige kunde finna ett kostnadseffektivt system för det).

Problemet gällande kostnaderna idag är att ett snitt det dyrare ut. Men då har man inte räknat in alla kostnader runtomkring en vaginal förlossning. Psykologkontanter pga trauma, omoperationer pga missade skador och otaliga gynbesök för att få dessa identifierade.

Utöver detta räknas inte akut kejsarsnitt som en kostnad för vaginal förlossning. Vilket det rimligen borde göra.

Jag anser att hela frågan handlar om vilka risker man är beredd att ta.
  • Anonym (Rätten)
    Anonym (F) skrev 2021-08-12 19:30:07 följande:

Jag menar inte att Brasilien är något att sträva efter. Jag menar enbart att det inte är en självklarhet att kejsarsnitt inte kan vara kostnadseffektivt.

Jag anser inte att någon skall tvingas till varken snitt eller vaginalt.

Ja sen beror det ju på vilken försäkring du har för många har ju tecknat dyra försäkringar så dom har ju i stort sett finansierat en stor del själva dessa kvinnor. För de fattiga kvinnorna har ju inte riktigt samma förutsättningar
  • Anonym (Ob)
    Anonym (Nettan) skrev 2021-08-12 15:19:06 följande:

Finland har bland de bästa siffrorna i världen när det gäller bristningar. Ett klipp ger ALLTID minst en grad 2. Finland har definitivt inte som rutin att klippa. Polen har det däremot.
Svar på tråden Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?