Anonym (Nettan) skrev 2021-08-12 15:06:19 följande:
Har du något statistik att backa upp ditt orala blaj med? I vissa länder kringgår man problemet genom att rutinmässigt klippa mellangården för att efteråt suturera ihop den. I Finland exempelvis. Det är ju också ett planerat ingrepp. Men du kanske anser att alla isf bör smittas mtp den *enorma* risk det finns för svårare bristningar och inkontinens efteråt? Eller skulle det omfatta bara vissa kvinnor menar du då? Och hur har du rent praktiskt tänkt att det skulle gå ihop i dagens förlossningsvård att alla skulle få planerade snitt?
I exempelvis Brasilien utför man snitt på rutin i hög omfattning för att detta är kostnadseffektivt. Så jag skulle
Säga att det till viss del handlar om hur man planerar resurser.
Jag anser inte att detta är en rimlig väg att gå. Utan vill bara förklara att ett PLANERAT snitt inte behöver vara mycket dyrare om man har ett så stort system för det.
Jag anser att den som är förlossningsrädd skall beviljas snitt.
Jag anser inte att det som idag skall vara på en nivå där kvinnor seriöst överväger att ta livet av sig för att de nekas snitt.
Eller de som går med ångest hela graviditeten, inte får beviljat med resultatet traumatisk förlossning som slutar i akut snitt.
Andelen perosner som önskar planerat snitt idag är inte hög. Och av dessa är inte särskilt många förstföderskor utan omföderskor med traumatiska upplevelser sedan tidigare.
Jag anser att det är sjukt att man nekar dessa personer som är så uppenbart skräckslagna. Och att processen dessutom är sådan att man oftast inte får besked förrän vecka 34?